• Recensies » TV-series
Sherlock seizoen 3 - recensie

Sherlock seizoen 3 - recensie

Twee jaar moesten de kijkers wachten op de nieuwe reeks van Sherlock. En dat was het zeker waard.

In 2010 plantten Steven Moffat en Mark Gatiss samen met de BBC een klein zaadje. Een idee om een moderne adaptatie te maken van een van de bekendste karakters allertijden: Sherlock Holmes. Vier jaar en negen afleveringen van anderhalf uur verder, is de wereld in de ban van Sherlock.

Sherlocks
De wereld kent vele Sherlocks, met meer dan 200 verschillende verfilmingen zelfs recordhouder als meest verfilmde personage ooit. Van Disney’s Basil, Mouse Detective tot de verwarde Sherlock Holmes die Robert Downey Jr. wist weg te zetten in Guy Ritchie’s Sherlock Holmes en Sherlock Holmes; A Game of Shadows. Maar zelfs in deze recente verfilmingen worden Holmes en Watson geplaatst in hun gebruikelijke context: eind negentiende eeuw, in de grimmige straten van Londen. Een enkele poging werd gedaan in een animatieserie, en de succesvolle serie House werd geinspireerd door het karakter van Holmes. Maar nergens braken de verhalen los van hun conventionele omgeving, tot Sherlock. De details uit de verhalen werden op een briljante manier vertaald naar de hedendaagse setting, de humor zorgde voor luchtigheid in het geheel en misschien wel het belangrijkste van alles: Sherlock Holmes bewees in alle opzichten tijdloos te zijn.

Achilleshiel
In de eerste twee seizoenen leren we Sherlock Holmes (Benedict Cumberbatch) kennen als een eigenaardige, egocentrische sociopaat. Dat er met hem lastig om valt te gaan, is duidelijk, maar de politie van Londen lijkt hem hard nodig te hebben om zaken snel en efficient op te lossen. In tegenstelling tot de meeste forensische onderzoekers van deze tijd heeft Sherlock geen boodschap aan moderne technologie. Hij gebruikt zijn zintuigen en verstand om tot een conclusie te komen. Zijn trouwe rechterhand John Watson (Martin Freeman) en huisbaas Mrs. Hudson (Una Stubbs) lijken de enige twee mensen te zijn die weten hoe ze om moeten gaan met het onvoorspelbare karakter van Holmes. Hoewel Sherlock pretendeert onaantastbaar te zijn, komt in de loop van de seizoenen zijn Achilleshiel bloot te liggen. De oprechte vriendschap tussen Holmes en Watson is vrijwel zijn enige zwakke punt. In het derde seizoen wordt dit nog duidelijker, wanneer Sherlock terugkeert na zijn ogenschijnlijke zelfmoord. Watson heeft troost gevonden bij zijn geliefde, Mary Morstan (Amanda Abbington), maar rouwt nog steeds om het verlies van zijn dierbare vriend. Als Sherlock besluit een grootse entree te maken bij Watson, valt dit dan ook niet helemaal lekker.

Anders dan anders
Voor de mensen die Sherlock vooral kijken omdat ze dol zijn op de vreemde zaken waar Sherlock Holmes en Watson zich met hun deductieve beredeneringen doorheen slaan, was seizoen 3 waarschijnlijk even wennen. In plaats van de afleveringen te wijden aan spannende misdaden, lag de focus dit seizoen veel meer op de persoonlijke problemen waar Sherlock mee te kampen heeft. We zien als kijker een veel emotionelere kant van de geniale detective, wat voor mooie momenten, maar minder spanning zorgde. De zaken die behandeld worden in de afleveringen staan meer op de achtergrond, behalve in de laatste aflevering van het seizoen: His Last Vow. Nu Moriarty uit beeld is, maakt Holmes kennis met een nieuwe gevaarlijke vijand. Het is dan ook aan te raden niet ontmoedigd te raken door het gebrek aan mysterie in de eerste afleveringen, maar de drie afleveringen te zien als een groot verhaal.

Spoilers
Praten over een serie als Sherlock zonder al te veel weg te geven is moeilijk. Ongeacht de aflevering weten makers Steven Moffat en Mark Gatiss onverwachte twists aan te brengen, zowel op micro- als macroniveau. Dit is misschien wel waarom de hele wereld zoveel van Sherlock houdt. Niet alleen door de briljante cast, maar vooral door de humoristische manier waarop de serie elke keer opnieuw fris en verrassend blijft aanvoelen. Het is wel zeker te zeggen dat met name de aflevering His Last Vow alles op zijn kop zal zetten. Blijf dan ook vooral beseffen dat niets is wat het lijkt bij Sherlock, en dat in seizoen 2 het einde ook niet het eind bleek te zijn. Ook voor de vroege afhakers onder ons is het belangrijk dat niet alleen de aflevering, maar ook de aftiteling helemaal tot de laatste seconde wordt afgekeken.

Ondanks dat dit seizoen enigszins uit de toon valt in vergelijking met de vorige twee, is het misschien wel het beste seizoen tot op heden. Seizoen 3 is de perfecte opvolger van een van de grootste cliffhangers van de huidige tv-series en een briljante aanloop naar komende seizoenen. Misschien zijn de antwoorden die worden gegeven niet de antwoorden waar het publiek op gehoopt had, maar Sherlock is nergens onoprecht. De makers  hebben duidelijk een visie en weten alle snaren te raken. Sherlock is spannend, grappig, ontroerend en verrassend. Het enige echte minpunt van deze serie is dat er maar 3 afleveringen per jaar van worden uitgezonden. Maar kwaliteit zal altijd gaan boven kwantiteit, en voor Sherlock gaat dat zeker op.

Benedict Cumberbatch
Martin Freeman

Misdaad