• Recensies
One Night Stand 8: Speelman - recensie

One Night Stand 8: Speelman - recensie

Hoe leeft je geliefde verder als je er niet meer bent? Zakenman Sweder Speelman besluit de proef op de som te nemen in de laatste One Night Stand film van deze achtste editie.

One Night Stand is een filmproject dat nieuwe regisseurs en schrijvers de kans geeft een film van 50 minuten te realiseren met hulp van verschillende productiemaatschappijen. Dit jaar is het alweer de achtste keer dat talent van eigen bodem laten zien wat ze in huis heeft. One Night Stand is een samenwerking tussen het Mediafonds, het Nederlands Filmfonds, CoBo en de publieke omroep. Deze week recenseert MovieScene de film Speelman.

Speelman
Sweder Speelman (Pierre Bokma) is een succesvol zakenman. Hij heeft het allemaal; een grote villa, een prachtige oldtimer en niet te vergeten zijn vrouw Cecile (Elsie de Brauw). Ook zij doet niet onder qua succes, Cecile is een geliefd concertpianiste en pianolerares. De liefde van Sweder voor Cecile is groot, maar ze neemt steeds meer afstand van haar man. Als Sweder per ongeluk een concert van haar mist, merkt ze daar niets van. Ze heeft niet meer door wanneer Sweder aanwezig is. Het restje dat Speelman nog heeft in zijn leven, sijpelt dan ook langzaam uit hem. Dan besluit hij te verdwijnen uit zijn eigen leven, om te zien hoe dat bevalt.

Toeschouwer
Als Sweder een kat volgt naar het verlaten pand naast zijn voormalige thuis, merkt hij dat hij uitzicht heeft op het leven van zijn vrouw. Hij besluit er te blijven en af te wachten wat hiervan de consequenties zijn. Jammer genoeg gebeurt er minder dan Speelman gehoopt had en hij begint daardoor steeds verder af te glijden in de wanhoop. Als Cecile niet thuis is, sluipt hij terug het huis in om te ervaren wat hij mist, als een vreemde die jaloers is op zijn eigen leven.

Expressie
Speelman heeft niet geweldig veel om het lijf. De verhaallijn is mager en sommige acties van Speelman zijn moeilijk te plaatsen. De film van Klaartje Quirijns (Anton Corbijn Inside out) en scenarist Jaap Peter Enderle (die eerder schreef voor de TV-serie Van God Los) lijkt een metaforische aard te hebben, die niet helemaal helder overkomt. Op inhoudelijk vlak schiet Speelman dan ook geregeld te kort. Er is wel spanning, maar niet genoeg om de aandacht vast te houden. De waanzin van Speelman gaat niet ver genoeg om echt een breekpunt te vormen. Het verhaal ademt veiligheid. Wat deze film wel prachtig laat zien, is de kracht van Pierre Bokma en Elsie de Brauw. In de film wordt weinig gesproken, maar de mimiek van deze acteurs spreekt boekdelen.

Waar andere films in deze One Night Stand reeks misschien moeite hadden om alles te vertellen in 50 minuten, waardoor ze onaf voelden, zegt Speelman juist te weinig. De film is echter wel een visueel pareltje. De kijker zit dicht op de huid bij de getalenteerde Pierre Bokma, die alle verwarring en emoties belichaamt van zijn karakter. De mooie grauwe shots, het fantastische camerawerk, de goede casting en de zorgvuldig gekozen locaties zouden bijna een garantie moeten zijn voor een film van zeer hoge kwaliteit. Helaas bevredigt Speelman niet. Doordat Sweder Speelman zelf al verwijderd lijkt te zijn van zijn omgeving, raakt het publiek ook nauwelijks betrokken bij zijn situatie. Er is duidelijk te zien dat hij van zijn vrouw houdt, maar niets komt dichtbij genoeg om er daadwerkelijk ook waarde aan te hechten. Speelman is een mooie, maar afstandelijke film, bijna als een verveeld supermodel. Geweldig om te zien, maar hij gaat niet diep genoeg om daadwerkelijk interessant te blijven.

Speelman is vrijdag  24 januari om 23:15 te zien op Nederland 2.

Klaartje Quirijns

Pierre Bokma