Guardians of the Galaxy - recensie

Guardians of the Galaxy - recensie

Een Amerikaanse blockbuster waar voor de verandering niets aan af te kraken valt.

Peter Quill weet niet wat hij moet doen. Hij heeft geen idee in hoeverre zijn leven op het punt staat om te veranderen. Vele jaren later is Peter Quill een onbezonnen avonturier. Helaas voor hem is hij het onderwerp van een niet te negeren klopjacht na het stelen van een mysterieuze bol. Eén die namelijk begeerd is door Ronan, een krachtige schurk met ambities die het hele universum bedreigt. Om de aanhoudende Ronan te ontlopen, wordt Quill gedwongen deel te nemen aan een ongemakkelijke wapenstilstand met een kwartet buitenbeentjes: Rocket, een schietgrage wasbeer; Groot, een boom-achtige humanoïde; de dodelijke en raadselachtige Gamora  en de wraak gedreven Drax 'the Destroyer'. Helaas voor Quill ontdekt hij de ware kracht van de bol en de dreiging die dit heeft voor de kosmos. Wat kán hij doen? Zijn gezelschap is het vaak oneens, en hij wil liever alleen zijn. Alleen het universum zal weten welke geschiedenis geschreven zal worden.

MARVELous
Marvel's Guardians of the Galaxy verscheen voor het eerst in stripboeken in Marvel Super-HEROES # 18 (januari 1969). Steracteurs als Chris Pratt (Peter Quill), Zoe Saldana (Gamora), Dave Bautista (Drax), Vin Diesel als de stem van de Groot en Bradley Cooper als de stem van Rocket stellen absoluut niet teleur. Allereerst is Pratt de grote troef voor het maximaal opvoeren van de comedy-factor. Met hem als Star-Lord kun je maar moeilijk raden wat hij aan het team zal gaan toevoegen, op één eigenschap na: een sprankelende, gebarsten energie. Daarnaast zullen fans ook genieten van de geintjes die door Rocket (Rocky Raccoon) worden gemaakt óf de aandoenlijke wijsheden van de Groot. De 'Guardians' maken de film, zonder enige twijfel.

Sterretjes zien
Het duurt een goed uur voordat (regisseur James) Gunn de juiste mix tussen komedie en ernst heeft weten te vinden. Vanaf dat moment biedt de film een prima balans van veel plezier én onverwachte emotionele scènes. Wat James Gunn's helden zo aantrekkelijk maakt, is de goedhartige wijze waarop ze de galactische schurken op (bijna) kinderlijke wijze charmeren. Dit doet sterk denken aan klassieke westerns: 'een knipoog met een plan'. Als de Guardians op volle toeren draait, krijg je echt zin in andere werelden.

Next-gen
Eén van de meest aangename verrassingen van deze zomer: Guardians of the Galaxy is iets wat lijkt op Star Wars en Quaaludes. Het is echter veel levendiger dan de laatste drie Star Wars films. Alleen al door er naar te kijken, is het duidelijk dat de decorbouwers Star Wars als inspiratie hebben gebruikt. De speciale effecten zijn indrukwekkend, en doen enorm denken aan R2D2 en C3PO. Eindelijk weer eens een 'schijt-aan-de-regels' avontuur.

Guardians of the Galaxy is een echt epos, inclusief komische en tragische elementen. James Gunn heeft een Marvel-kind tot een echt filmspektakel weten om te vormen. Met zeer sterke hoofdrolspelers is het een enorme allround film geworden: verfrissend, humoristisch en spannend. Dit moet je gewoon gaan zien en ervan genieten. Er is niets om af te kraken, en dat is lang niet altijd het geval bij een Amerikaanse blockbuster.

James Gunn

Bradley Cooper
Vin Diesel