Locke - recensie

Locke - recensie

De combinatie van scenarioschrijver/regisseur Steven Knight en acteur Tom Hardy levert een ijzersterke onemanshow op, dat de kijker blijft boeien.

Steven Knight was vooral bekend door zijn werk als scenarist, in het bijzonder van de spannende film Eastern Promises van Davids Cronenberg over de Russische maffia, met een geweldige hoofdrol van Viggo Mortenson. Daarna trok Steven Knight de aandacht met zijn regiedebuut Hummingbird, een film over een getraumatiseerde oorlogsveteraan in London, die redelijk positieve kritieken kreeg. Opvallend aspect aan deze film was, dat Knight acteur Jason Statham de kans gaf om te tonen dat hij wel degelijk kon acteren. Statham, vooral bekend als actieheld, acteerde voor zijn doen ingetogen en gaf blijk van meer acteertalent dan menigeen hem toedichtte.  De film Locke is echter van een ander, hoger niveau.

Doorbraak
Allereerst werkte Steven Knight hier samen met de Britse acteur Tom Hardy, die momenteel op de het verlanglijstje van veel regisseurs staat. Hardy heeft een indrukwekkende reeks opgebouwd van uiteenlopende rollen, waarbij hij zeer overtuigende filmkarakters neerzette. In films als Bronson, Tinker Tailor Soldier SpyWarrior, The Dark Knight Rises, Inception en Lawless. wisselt Hardy grote uitgesproken rollen af met kleine meer psychologische rollen. Zijn karakter in Locke hoort absoluut bij de laatste categorie. Zowel voor Knight als voor Hardy is Locke een ware doorbraak naar een groter publiek.

Bijzonder en aansprekend
De opzet van de film geeft je vooraf te denken: een 84 minuten durende film met alleen de hoofdpersoon Ivan Locke (Tom Hardy) in beeld, terwijl hij in zijn auto continu telefoongesprekken voert met de meest belangrijke mensen in zijn leven. Klinkt saai? Dat is het allerminst en dat maakt deze film zo bijzonder.
Locke is een hardwerkende man die alles (professioneel en privé) goed voor elkaar lijkt te hebben. Maar tijdens de bewuste autorit staat hij op het punt alles te verliezen. De kijker wordt hierbij meegetrokken in het verhaal, het gevoelsleven van de hoofdpersoon maar ook in de emoties van de andere hoofdrolspelers die je niet in beeld ziet. En dat is de kracht van de film, die lastig te beschrijven is maar die je werkelijk moet ervaren. Locke is een mooi voorbeeld van een niet-doorsnee film, waarbij het script en de hoofdrolspeler er samen voor zorgen dat de film wel degelijk een groot publiek kan aanspreken.

Uitstekend acteerwerk
Tom Hardy levert in Locke  een van zijn beste acteerprestaties ooit. De setting van de film maakt het extra moeilijk voor een acteur om overtuigend en meeslepend te acteren.  Binnen de beperkte ruimte van zijn auto slaagt Hardy hierin, zowel verbaal als non-verbaal. Hardy koos voor een specifiek Welsh accent om  Ivan Locke neer te zetten als een rustige, betrouwbare man die zaken weloverwogen doet. Die keuze pakt hier heel goed uit en versterkt ook het persoonlijke drama van Locke. Met zijn stem en mimiek zorgt Hardy ervoor dat Ivan Locke jou, als kijker, niet ongemoeid laat. Naast uitstekend acteerwerk  is de film ook cinematografisch een prachtig schouwspel door Haris Zambarloukos. Hij maakt mooi gebruik van verschillende lichtbronnen, zowel binnen als buiten de auto, waardoor het visueel ook dynamisch blijft.

Sinds de wereldpremière tijdens het filmfestival in Venetië, inmiddels meer dan een jaar geleden, hebben filmcritici Locke vrijwel unaniem de hemel in geprezen. En terecht!  De film is een gedurfd en geslaagd samenspel tussen een goede script, subtiel en mooi camerawerk, passende muziek en uitstekend acteerwerk binnen een kleine ruimte. Steven Knight heeft hiermee aangetoond dat hij, naast scriptwriter, ook een zeer verdienstelijke regisseur is. Hetgeen heeft geleid tot de volgende grote regieklus: World War Z 2. Met Locke  heeft Tom Hardy zich, voor een groter publiek, bewezen als een zeer veelzijdige topacteur. Deze Knight-Hardy samenwerking smaakt naar meer.

Steven Knight

Tom Hardy

9 oktober 2014