The Penguins of Madagascar - recensie

The Penguins of Madagascar - recensie

Hoewel ze te voet zijn, komen deze vreemde vogels vliegensvlug je hart binnen.

De Pinguïns van Madagascar mogen zelf schitteren in hun eigen film. De jonge kuikentjes Skipper (stem van Tom McGrath), Kowalski (stem van Chris Miller) en Rico (stem van John DiMaggio) beginnen hun avontuur al op jonge leeftijd. Al gauw ontdekken zij dat zij meer in hun mars hebben vergeleken bij hun soortgenoten. Het resultaat van hun eerste ‘missie’ is een extra teamgenoot die met hen op avontuur zal gaan, namelijk Private (stem van Christopher Knights). Al gauw worden de pinguïns geconfronteerd met Dave (stem van John Malkovich), een kwaadaardige octopus die op wraak uit is. Zijn wrok is gericht op alle levende pinguïns op aarde. Het pinguïn viertal probeert Dave tegen te houden en krijgen hulp van een organisatie van geheim agenten. Wanneer Dave beide teams in het nauw brengt en zijn woede op de rest van de wereld richt, is het maar de vraag wie hem kan tegenhouden.

Intro
The Penguins of Madagascar opent direct sterk. De intro van deze film is zowel een eerste avontuur van de pinguïns als het begin van een natuurdocumentaire, met de stem van documentairemaker Werner Herzog. Het barst van de originaliteit en is van begin tot einde vermakelijk. Een extreem sterke binnenkomer door onze Antarctische vrienden. Verder zijn de Engelse woordspelingen in deze film fantastisch. Daarnaast is dit weer eens een visueel spektakel voor de kijkers. Een groot compliment kan gegeven worden aan de denktank van Dreamworks. Na How to Train Your Dragon, Shrek en Kung-Fu Panda weten ze nog steeds nieuwe ‘stunts’ en hilarische situaties te introduceren.

Enig minpuntje
Hoewel deze film rijk is aan visueel vermaak en humoristische prikkelingen, blijft het verhaal enigszins zwak. De ontwikkelingen in het verhaal zijn niet bepaald logisch, ook al is het een film met pratende dieren. Gelukkig is dit een animatie film en kunnen computers de boel spectaculair maken. Het is jammer dat de film zich zo van hak op de tak verplaatst. Meer structuur had ruimte geboden om de grappen uit te breiden. Zoals het nu gemaakt is, komt het ietwat gehaast over.

The Penguins of Madagascar is een solide toevoeging aan het Dreamworks arsenaal. Met geweldige grappen en originele actie, kijkt deze film gemakkelijk weg. Het is wel een echte kinderfilm. Het verhaal is niet zo sterk zoals bij voorgangers van Dreamworks als How to train your dragon of Shrek. Na één keer zien heb je goed gelachen en daarna hoef je er niet meer op terug te kijken. Hiermee is deze film uiterst effectief in zijn doel: alle leeftijden laten lachen.

Regisseurs:

Eric Darnell
Simon J. Smith