The Salvation - recensie

The Salvation - recensie

Deense desperado op oorlogspad.

Het Amerikaanse wilde westen, inclusief outlaws en desperado's, is na ontelbare verfilmingen als genre intussen een echt cliché geworden. Unforgiven (Clint Eastwood, 1992) gaf eerder al een bijzondere draai aan het genre. Regisseur Kristian Levring gooit er een nieuwe twist in: een Deense. Samen met de Deense acteur Mads Mikkelsen maakte hij met The Salvation een onvervalste nihilistische western.

Wraak
Zodra Jon (Mads Mikkelsen) uit de trein stapt en op een klein station in een typisch western-landschap zijn vrouw in het Deens aanspreekt - terwijl acteur Mikkelsen de Engelse taal prima beheerst - weet je als kijker dat hiermee bewust een vervreemdend element wordt geïntroduceerd. Dit gaat verder als ze de reis én het gesprek vervolgen in een postkoets. Maar dan slaat de stemming om en wordt Jon 's vrouw gemolesteerd en daarna vermoord. Als de daders op de vlucht slaan, zie je al aankomen dat Jon's wraak de rest van de film zal beheersen.

Buitenstaander
The Salvation is in essentie een onvervalste western. Maar regisseur Levring geeft er een eigen invulling aan. Niet alleen met de Deense taal, maar ook met het verloop van het verhaal. De zoektocht van Jon naar de daders is ijzersterk opgebouwd wat betreft spanning en sfeer.  Ook met het thema 'buitenstaander' wordt goed uitgespeeld. Nieuwkomers zijn overal ongewenst en ook de sheriff vindt dat je als herder van een kudde schapen er soms één moet offeren om de rest te redden. Helder is dat Jon degene is die makkelijk gemist kan worden. Maar als hij verstrikt raakt in een groep criminelen, verschuiven de machtsposities. Ook hier wordt een spel gespeeld van steeds schuivende maar in zichzelf gekeerde machten. Zo is het haast ook als een reflectie op het huidige Amerika te zien.

The Salvation is niet alleen een film met een prachtige score en mooie beelden in Cinemascope, het is vooral een goed uitgewerkt verhaal over het thema 'buitenstaander zijn'. Maar dan met een Deense absurde twist, waardoor de goed-en-kwaad moraal ook regelmatig op de hak wordt genomen. Naar het einde toe zakt het verhaal wat in, maar het sterke acteren van Mikkelsen en Eric  Cantona maakt dat de film boven het westerngenre uitstijgt.

Kristian Levring

Eva Green
Mads Mikkelsen