The Theory of Everything - recensie

The Theory of Everything - recensie

Achter elke briljante man schuilt een briljante vrouw. The Theory of Everything is het verhaal van Stephen Hawking en zijn vrouw Jane.

Op zijn eenentwintigste kreeg Stephen Hawking te horen dat hij nog maar twee jaar te leven had. De diagnose ALS kwam vlak nadat Hawking zijn vriendin Jane ontmoette. Zij liet zich, gesterkt door haar liefde voor de geniale kosmoloog, niet uit het veld slaat en besloot dat ze bij hem wilde blijven tot het bittere eind. Dat einde liet tegen alle verwachtingen in lang op zich wachten en inmiddels is Hawking 72. De relatie tussen Stephen en Jane kwam door zijn ziekte in een stroomversnelling: ze trouwden een jaar na hun ontmoeting en kregen al snel een zoon. Dit alles liep synchroon met Stephens doctoraat en zijn verdere onderzoek naar relativiteit en het zwarte gat. Terwijl Stephen steeds meer roem verwierf met zijn theorieën, zorgde Jane achter de schermen voor hem en hun kinderen.

Reden
The Theory About Everything is geen film over de genialiteit van Stephen Hawking, maar over de de relatie tussen hem en zijn vrouw Jane. Hawking vertelde ooit dat zijn relatie met Jane hem een reden gaf om voor te leven en zonder haar was hij waarschijnlijk niet de man geweest die hij nu is. Dat Jane heel wat van zichzelf heeft opgeofferd voor haar man, mag duidelijk zijn. Ze schreef er zelfs een boek over: Travelling to Infinity: My Life with Stephen. Dat boek werd over een tijdspanne van 10 jaar aangepast naar het filmscript voor The Theory of Everything.

Oppervlakkig
Het lastige van het verfilmen van biografieën is de vraag wat wel en niet te vertellen. Aangezien deze film gebaseerd is op het boek van Jane Hawking lijkt het voor de hand liggend om haar verhaal te vertellen. Toch beslaat het eerste gedeelte van de film vooral het leven van Stephen en ook tijdens hun huwelijk staan zijn successen centraal. Omdat Stephen niet echt in staat is om over zijn gevoelens te praten, blijft het verhaal, afgezien van de slimme grappen, aan het begin erg oppervlakkig. En oppervlakkig is niet een woord dat Stephen Hawking graag associeert met zijn leven. Met de komst van Jonathan, een dominee die de familie af en toe bijstaat, komt er wat meer diepgang in het verhaal en maken we meer kennis met de verlangens van Jane.

God en wetenschap
Wat goed is, is dat de relatie tussen Jane en Stephen niet wordt opgehemeld. De film maakt duidelijk dat het huwelijk om de zorg voor Stephen draait die Jane tot op een bepaald punt volledig op zich neemt. Dat breekt haar, en uiteindelijk ook hun huwelijk op. Het probleem is echter dat we te weinig van die moeilijke momenten te zien krijgen, waardoor het lijkt alsof het allemaal wel meevalt met die zorg voor Stephen. Het gebrek aan dialoog in de film helpt daar ook niet echt bij. En als er wel wordt gepraat, dan gaat het over de wetenschap of over God. Die thematiek is wel interessant en zorgt voor een groot deel voor de chemie tussen de twee. Jane gelooft in God en Stephen is een atheïst. Tijdens zijn loopbaan zoekt hij naar een vergelijking die alles verklaart en zolang die niet bestaat is er volgens Jane een plaats voor God in het universum. Wat natuurlijk op de achtergrond speelt is de vraag hoe te verklaren valt dat Stephen inmiddels de leeftijd van 72 jaar heeft weten te bereiken in plaat van 23.

Toewijding
Het paradepaardje van deze film is uiteraard het acteerwerk van Eddie Redmayne die voor zijn rol 15 kilo verloor, met 40 ALS-patienten sprak en vier maanden lang met een danser trainde om zijn lichaam onder controle te krijgen. Tussen de takes door bleef Redmayne fysiek zo in zijn rol, dat een osteopaat vaststelde dat de lijn van zijn ruggengraat was veranderd. Redmaynes toewijding heeft hem geen windeieren gelegd: de eerste Bafta en Golden Globes nominaties zijn al binnen en een Oscarnominatie zal ook niet meer lang op zich laten wachten. Ook Felicity Jones doet het voortreffelijk en maakt ook grote kans op een van de twee eerder genoemde awards.

The Theory of Everything kan worden samengevat als een briljant geacteerde film die met weinig diepgang de relatie tussen een briljante wetenschapper en zijn toegewijde vrouw vertelt. Dat is dan ook alles.

James Marsh

Felicity Jones
Eddie Redmayne