Big Hero 6 - recensie

Big Hero 6 - recensie

Marvel ondergaat de Disney animatie-behandeling met verve.

Sinds Disney in 2009 stripgigant Marvel aankocht, vreesden comicfanaten voor een 'Disneyficatie' van hun favoriete superhelden. Die angst bleek ongegrond, want onder Disney's regie raast Marvel rustig door met het betoveren van het bioscooppubliek, zonder inhoudelijk in te hoeven binden. Desondanks bleven de liefhebbers sceptisch toen het nieuws naar buiten kwam dat één van Marvels minder bekende stripreeksen, Big Hero 6, het "slechts" moest doen met een geanimeerde adaptatie in plaats van een speelfilm. Ook nu kunnen de gemoederen echter bedaard worden, want het resultaat doet niet onder voor "echte" Marvelfilms. Big Hero 6 is een lust voor het oog die de typische Marvelformule koppelt aan de hoge animatiestandaard van Disney.

Doelloos wonderkind
De ouderloze Hiro Hamada is een typische tiener, rebels en koppig. Hij is echter ook een technologisch wonderkind, net als zijn oudere broer Tadashi, die bij een prestigieus universiteitsorgaan voor begaafde jonge uitvinders werkt. Terwijl Tadashi de wereld probeert te verbeteren met het scheppen van een opblaasbare eerste-hulprobot, Baymax, vergooit Hiro schijnbaar zijn leven met illegale robotgevechten. Om Hiro aan te sporen zijn potentieel ten volle te benutten, introduceert zijn broer hem met zijn werk, waarna de knul zich als doel voor ogen stelt toe te treden tot de gelederen van deze jeugdige genieën. Met een revolutionaire uitvinding van zwermende minirobots weet Hiro iedereen te verbazen met zijn talent, maar het geluk is van korte duur. De pleuris breekt uit, zijn uitvinding wordt gestolen en Tadashi laat hierbij het leven. Hiro blijft ontgoocheld en doelloos achter. Gelukkig biedt Baymax zijn diensten aan als troost en luisterend oor, waarop zich snel een bijzondere band ontwikkelt tussen de intelligente knul en de knuffelbare robot.

With great power...
Vervolgens betreedt Big Hero 6 de gebruikelijke paden van het superheldengenre volgens een voorspelbaar maar daarom niet minder onderhoudend stramien. De booswicht duikt op en misbruikt Hiro's uitvinding, waarna hij samen met Baymax en Tadashi's kameraden als high tech superheldenteam de strijd met de schurk aangaat. Gelukkig offeren de regisseurs voor de hierop volgende knallende actie niet de dramatische diepgang van de hoofdpersoon op. Hoewel Hiro aanvankelijk vooral gedreven wordt door wraakzucht, doet de aimabele Baymax hem inzien dat hij de kracht van de robot, het erfgoed van zijn broer, ontworpen voor het helpen van mensen, niet mag misbruiken voor een persoonlijk vendetta. In de puike wisselwerking tussen de dwarse puber en de kinderlijk onschuldige robot groeit Hiro langzaamaan op tot een ruimdenkender persoonlijkheid, die de noodzaak van verantwoordelijkheid inziet. Het is allerminst een ongebruikelijke Disney-boodschap, maar wordt met voldoende overtuigingskracht geleverd. Big Hero 6 toont zich echter ideologisch noch verhaaltechnisch vernieuwend. Het concept van een jonge nerd met bijzondere gaven die na het verlies van een vaderfiguur alleen achterblijft met zijn tante en zijn arrogantie opzij zet voor een gevoel van verantwoordelijkheid in zijn strijd tegen de misdaad, zal niet alleen de die-hard Marvelfans bekend in de oren klinken.

Briljante Baymax
Hoewel niet ontzegd kan worden dat Hiro's verhaallijn een gebruikelijk verloop met weinig verrassingen kent, zorgt Baymax ervoor dat een gevoel van déjà vu zich niet opdringt. Diens draakachtige gestalte uit de comics is ingeruild voor een extreem schattig en Japans aandoend uiterlijk. Het ogenschijnlijk minimalistische ontwerp is goed voor een lange reeks aanstekelijke grappen dat zelfs comicliefhebbers die geen voorstander zijn van de gedaanteverandering aan het lachen zal krijgen. Ondanks zijn simpele voorkomen heeft deze hartveroverende creatie een geraffineerde animatie. De digitale ontwerpers hebben zich uitgeleefd met de belichting en flexibele vormgeving, geholpen door het feilloos komische talent van stemacteur Scott Adsit. Het is jammer dat de animators niet hetzelfde detail hebben gestoken in de rest van het superteam. Hiro's vier menselijke vrienden blijven zowel qua vormgeving als karakterontwikkeling wat op de achtergrond, en de chemie met deze personages is helaas niet van een vergelijkbaar hoog niveau. Volgende keer ongetwijfeld beter, maar gelukkig weet Baymax op alle fronten de aandacht van deze minpunten af te houden.

Het beste ven beide werelden
Zoals Baymax aantoont, ligt de ware kracht van Big Hero 6 niet in het verhaal, maar in de weergaloze uitwerking. De originele stripreeks, onderhevig aan zowel Amerikaanse als Japanse invloeden, blijkt in veel opzichten niet als leidraad van de bewerking voor het witte doek gediend te hebben, maar de gehandhaafde symbiose tussen Japanse en Amerikaanse stijlen zorgt voor een fantastische vormgeving. Het verhaal speelt zich af in het fictieve San Fransokyo, dat elementen van beide metropolen waaraan de stad zijn naam ontleent, samensmelt tot een wonderschone omgeving voor de avonturen van de protagonisten. Het decor is voorzien van een geweldige hoeveelheid detail en is een genot om naar te kijken. Daarnaast respecteert het scenario zowel de wensen van de jongere kijkers als dat van een volwassen publiek, waardoor de magie van Disney, het gevoel van avontuur en de humor voor jong en oud, gehandhaafd blijft. Tegelijkertijd hebben de makers voelbaar de kunst afgekeken van het eigenlijke werk van Marvel Studios, waardoor de artistieke uitvoering van deze animatiefilm de vergelijking met een speelfilm opvallend gemakkelijk kan doorstaan. Hoewel het verfrissend is eens een Marvelfilm te zien die geen banden heeft met de rest van het cinematische universum, knipogen de makers meerdere malen geslaagd naar die succesformule, compleet met cameo van comic-heilige Stan Lee en voortbouwende bonusscène na de aftiteling. Zoals San Fransokyo het beste van Amerikaanse kunststijlen verenigt met haar Japanse tegenhangers, zo blijkt de versmelting van Disney en Marvel nooit ten koste te gaan van de sterke eigenschappen van beide partijen.

Big Hero 6 combineert de beste componenten van Marvel en Disney en levert een heerlijk onderhoudende filmervaring voor de hele familie op. De film oogt voortdurend sprankelend, bevat de nodige geslaagde actiescènes en humor die zowel door kinderen als volwassenen gewaardeerd kunnen worden, en kent bovenal een emotioneel kloppend hart. Dat het verhaal niet bijster geïnspireerd is en weinig vernieuwing kent, mag de pret niet drukken. De geweldige creatie Baymax compenseert zulke tekortkomingen van het plot met verve en kan direct toegevoegd worden aan de lijst met leukste personages van zowel Disney als Marvel.

Regisseurs:

Don Hall
Chris Williams