Boy 7 - recensie

Boy 7 - recensie

In 2009 schreef Mirjam Mous haar thrillerachtige jeugdboek Boy 7. Inmiddels is het na een theaterbewerking nu ook tot een verfilming gekomen, door producent Lemming aangeduid als 'de eerste Nederlandse sci-fi-thriller'.

Technologie
Het is al weer even geleden, dat een Spaanse fysioloog een hersenchip in een levende stier implanteerde om hem op afstand te kunnen besturen. Beelden van het aldus gereguleerde dier gingen de hele wereld over. Inmiddels worden op bescheiden schaal electroden ingebracht, bijvoorbeeld om verlamming, depressie of dwanggedachten te beïnvloeden of een simpele microchip in de duim om voordeur en auto te openen. Dergelijke technologische ontwikkelingen roepen altijd de vraag op: wat als ze in verkeerde handen terecht komen? Mirjam Mous heeft deze vraag uitgewerkt in haar spannende verhaal Boy 7, waarin een jongen in een snikhete, kale grasvlakte, ergens in de VS, wakker wordt. Hij weet niet hoe hij daar terecht is gekomen en wat hij daar doet. Hij kent zijn eigen naam niet eens. Boy 7 staat er op een tas die er in de buurt ligt. Hij lift mee met een vrouw die Lara heet en langzamerhand komt hij (Sam) erachter, wie hij is en wat er is gebeurd. Vooral aan de hand van een gevonden notebook, waarin hij eigen ervaringen heeft beschreven in een inrichting, waar kinderen terecht komen die iets onrechtmatigs hebben gedaan. Sam had zijn cijfers opgekrikt door het computersysteem van school te hacken. Bij de 'boys' wordt er een chip ingeplant, die ervoor zorgt dat dat ze doen wat er van hen gevraagd wordt en dat ze achteraf weer vergeten wat ze gedaan hebben. Sam en zijn kamergenoot Louis proberen uit dit gevangenissysteem te ontsnappen.

Controle
Regisseur Lourens Blok (Feuten, 2013) en scriptschrijvers Marco van Geffen en Philip Delmeer volgen het boek van Mous wat betreft het idee van een heropvoedingsinstituut waar jonge mensen die over de schreef zijn gegaan via het inbrengen van een chip volledig geprogrammeerd worden. Ze hebben wel personages veranderd, toegevoegd of weggelaten, en ze hebben het duivelse instituut in een andere setting geplaatst. In de loop van de film blijkt, dat de 'boys' worden getraind om door aanslagen de nationale veiligheid in Nederland te garanderen. (Beperkte) terreurdaden verschaffen de regering de gelegenheid om vrijheden in te perken en de publieke opinie te controleren. De film opent met een scène in een drukke metro, waar Sam (Matthijs van de Sande Bakhuyzen) wakker wordt en niets meer weet. Daar ontmoet hij Lara (Ella June Henrard) die hetzelfde heeft. Samen beginnen ze aan een spannende en gevaarlijke zoektocht naar hun identiteit. Aan de hand van Sams notitieboek beleven we hoe zij en ook Louis (Yannick Jozefzoon) gechipt en gedepersonificeerd worden. Heden en verleden schieten flitsend door elkaar heen. Wie is wel of niet te vertrouwen? Lukt het om uit handen te blijven van de niets ontziende coach Zero (Tygo Gernandt), de verzamelde info naar buiten te brengen en het rabiate gesticht te vernietigen?

Aanwezig
In 92 minuten razen we door heden en vooral verleden, met veel actiescènes ondersteund door hamerende muziek. Maar ook met momenten van rust, wisselende toenadering en verwijdering tussen Sam en Lara en de vriendschap tussen Sam en Louis. Vooral Van de Sande Bakhuyzen, die in elke scene aanwezig is, drukt zijn stempel op het geheel, vaak door een enkele subtiele blik of beweging. De personages die het nationale gezag vertegenwoordigen, blijven wel erg wat ze zijn: een toegevoegd element.

Boy 7 is een spannende sci-fi-film, zeker voor young adults en goed gespeeld, met name door de jongere acteurs. De achterliggende gedachte van een maatschappelijke complottheorie komt alleen minder goed uit de verf.

Lourens Blok

Halina Reijn
Matthijs van de Sande Bakhuyzen