Deze sites vind je misschien ook leuk Fashionscene.nl, Chicklit.nl, en meer

Meer sites die je misschien ook leuk vindt

Girlscene Ze
Fashionscene Beautyscene
Chicklit Moviescene
Partyscene Vrouwen
Foodness I Want That Must Have
Shopgids Beautybox
Find My Musthave Reequest
  • Specials » Artikelen
De Surprise: een geslaagde nieuwe vorm van crowdfunding?

De Surprise: een geslaagde nieuwe vorm van crowdfunding?

De Surprise, de nieuwe film van regisseur Mike van Diem, is deels via crowdfunding tot stand gekomen. Welke rol speelt deze nieuwe manier van financiering bij Nederlandse films? En hoe zit het met de risico's van uitbreng en de onafhankelijkheid van de makers?

In mei 2014 sloten fundingplatform Symbid en A-Film Benelux een deal, waarbij A-Film Benelux het exclusieve recht kreeg om films te crowdfunden via Symbid, een platform dat bedrijven en investeerders bij elkaar brengt. Investeerders kunnen met deze constructie rendement krijgen en bedrijven (bijvoorbeeld een filmdistributeur) kunnen zo hun financiering via de crowd realiseren.



In dit geval fungeert Symbid puur als tussenpersoon, waardoor ze ook geen invloed heeft op de productie en distributie van de film. A-Film Benelux plukt zo de vruchten van een extra marketingtool en hoopt op een goede word-of-mouth voor de betreffende film. Voor Symbid is het belang het groter kunnen maken van hun financiële model waarvoor ze van A-Film Benelux ook een vergoeding ontvangen. De distributeur bepaalt in dit geval ook het te werven bedrag en het rendement voor de investeerder. Op het eerste gezicht een win-win situatie. Maar is dat ook zo als je wat beter kijkt?
 
Crowdfunding raakt steeds meer ingeburgerd in de filmwereld, maar dan vooral als financieringsbron voor producenten en onafhankelijke filmmakers. In deze voor Nederland nieuwe constructie gaat het puur om de financiering van een gedeelte van het marketingbudget van een distributeur, een partij dit tot nu toe buiten de crowdfunding bleef. Omdat het een aanvulling is op het reguliere marketingbudget van A-Film Benelux, loopt de funding nog door tot vlak voor de releasedatum. De extra binnengehaalde middelen zullen logischerwijs wel bepalen hoe groot een campagne kan worden ingestoken. En bij het niet behalen van het doel krijgen de financiers hun inzet terug en wordt de film alsnog helemaal uit de eigen middelen van A-Film Benelux gefinancierd, zij het misschien wat bescheidener. Met het crowdgeld heeft A-Film Benelux voor De Surprise in elk geval onderstaande pitchvideo gemaakt, een website gelanceerd en diverse acties opgezet, waarbij ze gebruik konden maken van het netwerk van Symbid.



Waarom De Surprise de eerste film is die in deze constructie tussen A-Film Benelux en Symbid meegaat, komt volgens de distributeur simpelweg omdat dit de eerste titel van 2015 die er voor in aanmerking kwam. Het moest een Nederlandse titel zijn met een aansprekende cast - in dit geval Georgina Verbaan en Jeroen van Koningsbrugge. Een grote film als Michiel de Ruyter werd hier blijkbaar niet geschikt voor gevonden. Wellicht vanwege de te grote belangen om zo'n risico te nemen.

Het is afwachten hoe succesvol deze nieuwe vorm van crowdfunding zal zijn. Deze constructie lijkt de vrijheid van makers en distributeurs weinig tot niet aan te tasten. Aan de andere kant wordt aan de producentenkant crowdfunding ook steeds gewoner. Door zo in de hele keten steeds meer op deze manier van financieren te vertrouwen, lopen de risico's ook op. Aan de andere kant kan het een verrassend tegenwicht bieden aan andere geldbronnen, zoals de met regels dichtgemetselde filmfondsen.



Deze week werd het streefbedrag voor De Surprise van €75.000 gehaald. Bij minimaal 250.000 bezoekers kan volgens de website de investeerder een rendement tegemoet zien, variërend van 3 tot maximaal 15%. Maar bij een bezoekersaantal van minder dan 200.000 krijgt elke geldschieter maar de helft van zijn inleg terug. Interessant wordt straks welke films A-Film Benelux hiervoor inzet. Worden het alleen maar potentiële bioscoophits of krijgen kleinere films ook een kans? In hoeverre komen hier nieuwe manieren van het marketen van films uit voort? En op welk moment willen ook andere distributeurs aanhaken?

De hele film- en bioscoopwereld is niet alleen in beweging, maar lijkt in een stroomversnelling te zijn gekomen. Hopelijk profiteert niet alleen de industrie hiervan, maar ook het publiek met een verrassender aanbod en een prikkelender manier om mensen te verleiden.

REACTIES

Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Volg ons

Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!

REGISTREREN INLOGGEN

SHOPTOPPERS

  • Inglourious Basterds op 4K Ultra HD

    €27,64Inglourious Basterds op 4K Ultra HD

  • Fast & Furious 9: The Fast Saga op Blu-ray

    €26,99Fast & Furious 9: The Fast Saga op Blu-ray

  • Nobody op Blu-ray

    €21,63Nobody op Blu-ray

  • Christopher Nolan Collection op 4K Ultra HD

    €177,93Christopher Nolan Collection op 4K Ultra HD

  • Black Adam op Blu-ray

    €22,99Black Adam op Blu-ray

  • Just 6.5 op DVD

    €11,80Just 6.5 op DVD

UITGELICHT

  • Telefilm 2015: Sunny Side Up Telefilm 2015: Sunny Side Up
  • Agents of S.H.I.E.L.D. - eerste indruk Agents of S.H.I.E.L.D. - eerste indruk
  • Game of Thrones S4E8: The Mountain and the Viper – recap Game of Thrones S4E8: The Mountain and the...
  • Game of Thrones S4E1: Two Swords - recensie Game of Thrones S4E1: Two Swords - recensie
  • Game of Thrones S6E7: The Broken Man - recap Game of Thrones S6E7: The Broken Man - recap
  • Game of Thrones S5E8: Hardhome – recap Game of Thrones S5E8: Hardhome – recap