Fast & Furious 7 - recensie

Fast & Furious 7 - recensie

De Hollywood blockbuster op zijn best.

Aan het eind van Fast & Furious 6 wisten de fans van deze succesvolle franchise meer dan hun helden. Terwijl de autofanaten genoten van een Corona nadat ze Owen Shaw hadden verslagen, zagen wij hoe zijn broer Deckard (Jason Statham) zwoer wraak te nemen. Hij vermoorde Han (Sung Kang) en waarschuwde zo de rest van Dom's (Vin Diesel) crew. Eén voor één zou hij hen uitschakelen. Hoe dat afloopt, kunnen we zien in deze nieuwste film, waarin de Fast & Furious-familie ook in aanraking komt met onder meer Mr. Nobody (Kurt Russell), hacker Ramsey (Nathalie Emanuel, bekend uit Game of Thrones) en internationale terrorist Jakande (Djimon Hounsou).

Auto's
Dit plot heeft veel meer details, en sommige daarvan zijn best leuk, maar je gaat natuurlijk niet naar een Fast & Furious film om het verhaal. Het is genoeg om te weten dat Mr. Nobody en Ramsey de good guys zijn en Jakande en Deckard de bad guys. Het plot is bovenal een excuus voor de actiescenes met flitsende auto's. En die zijn dan ook fantastisch. Wie de trailer heeft gezien, zal bekend zijn met het feit dat er hier auto's vanuit een vliegtuig naar beneden worden gegooid. Dat is slechts de op één na spectaculairste stunt in deze film. Het is bovendien slechts de opmaat voor een actiescène die tot de beste van deze eeuw gerekend kan worden: een lange achtervolging door de bergen van Azerbaijan, gefilmd in de bergen van Colorado. Regisseur James Wan, die Justin Lin vervangt, weet deze scene op een hele knappe manier steeds absurder te maken, zonder dat hij het op ook maar enig moment in chaos laat verzanden.

Realisme
Wan heeft meer moeite met een scène in een donkere loods, waarin de personages nachtkijkers moeten gebruiken om te zien. Dit is veruit het zwakste gedeelte in de film. Het is volstrekt niet origineel, en bovendien heel slecht uitgevoerd. Het is te vergeven omdat het erg kort is, en omdat het na de meest spectaculaire scene in de film komt. In elk geval is het ongeschikt voor mensen die hopen dat de Fast & Furious films wat realistischer worden. Wie realisme belangrijk vindt zal sowieso geen fan zijn van deze franchise. Het is echter wel belangrijk om op te merken dat het gebrek aan realisme de Fast & Furious films niet slecht maakt. Dit zijn films die in een volkomen eigen wereld plaatsvinden, waarin iedere stunt mogelijk is. Hierdoor verlenen deze films zich erg veel vrijheid wat oprecht bijzondere en unieke shots oplevert, waar andere films niet eens aan zullen durven denken. Hoe belachelijk je het plot en de stunts ook mag vinden, dat is een flinke prestatie.

Corny
Dat eigen wereldbeeld blijkt ook uit de manier waarop de personages en hun relaties zijn uitgewerkt. Wederom, het is mogelijk dat je dit iets te soapy en iets te corny vindt;maar de filmmakers hebben hierdoor zeker niet gefaald. Het is hun bedoeling om de personages op deze manier te beschrijven. Dat blijkt wellicht het beste uit een scène richting het einde van de film wanneer Letty (Michelle Rodriguez) haar geheugen terugkrijgt. Deze scene had op een heleboel andere manieren geschreven en gefilmd kunnen worden. Het is duidelijk dat het een expliciete keuze is om het op de corny manier te filmen. Dat past ook het beste binnen het wereldbeeld van de franchise. De film is, met andere woorden, consistent, maar belangrijker nog: zeer oprecht. Hierdoor zijn de personages bijzonder sympathiek enleven we met hen mee. Dit moet ook wel, anders zouden de actiescènes, hoe goed ze ook zijn, de aandacht niet vasthouden. Het is dan ook niet verrassend dat de film op een zeer sierlijke en respectvolle manier afscheid neemt van acteur Paul Walker. Hij stierf halverwege de opnames door een auto-ongeluk, dat overigens niets met de film te maken had.

Fast & Furious 7 is een succesvolle toevoeging aan de Fast & Furious reeks, dat misschien wel de beste blockbuster franchise van dit moment is. Dat komt doordat het iedere keer weer fantastische actiescènes weet te bedenken waar de vreugde van afspat. Bovendien heeft het zeer liefdevolle en sympathieke personages.

James Wan

Vin Diesel
Dwayne Johnson