Imagine 2015: The Frame

Imagine 2015: The Frame

Een nieuw ambitieus project van regisseur Jamin Winans.

Alex is een dief wiens ouders op jonge leeftijd vermoord zijn tijdens een burgeroorlog. Vervolgens is hij meegenomen door de moordenaars en uiteindelijk komen te werken voor een gevaarlijk kartel. Sam is een arts voor de ambulance die op de vlucht is voor haar verleden. Beiden maakten ze een gewoonte ervan om 's avonds alleen voor de televisie te eten, genietend van hun eenzame diners. Plots raken hun levens met elkaar in botsing. Ze komen met elkaar in contact wanneer hun televisies het medium wordt voor hun telecommunicatie. Terwijl de realiteit onder hun voeten verdwijnt wanneer ze beetje bij beetje er achter komen wat de andere weet, verergeren de zaken zich binnen hun eigen realiteit. Ze moeten los van elkaar op de vlucht in een steeds veranderend doolhof. Het lijkt wel een ander universum.

Gedesillusioneerd
Dit is wederom een ambitieus project van regisseur Jamin Winans (Ink). Helaas is zijn ambitie uitgeschoten. The Frame duurt simpelweg te lang. Een speelduur van ruim twee uur kan normaliter wel, maar dan moet de plot dusdanig boeiend zijn en de kijker op scherp houden dat het niet gaat vervelen. Dat lukt The Frame niet. Het heeft weinig structuur en voelt meer als een achtbaan waarin je om en om van tunnels naar opluchtluchttraject afreist en daardoor om de haverklap met stomheid verblind wordt. Doodzonde! The Frame biedt hele gave ideeën. Maar hij pompt twee uur film vol met zoveel concepten dat de rode draad op een gegeven moment verdrinkt in de zee van gepresenteerde ideeen. Tot slot heeft hij ervoor gekozen om zijn kijkers heel erg lang bij deze concepten te houden, waarschijnlijk om ze goed over te brengen. Hierdoor worden de scenes erg stroperig en vermoeiend om naar te blijven kijken.

Potentie
Helemaal slecht was The Frame niet. Filmtechnisch is het vernuftig genoeg om ook positieve aandacht naar zich toe te trekken. De montage en special effects zijn ten opzichte van het kleine budget prima. Voor de kijkers die bekend zijn met Ink zullen ook hier genieten van de audio die deze thriller ondersteunt. Dit blijft een wapen in het regisseurs-arsenaal van Winans. Alex (David Carranza) en Sam (Tiffany Mualem) laten niets uitzonderlijks zien, maar vullen hun rollen wel goed in. Zij overtuigen hun publiek redelijk makkelijk. The Frame is een experimentele film die een pareltje had kunnen zijn, mits het met meer evenwicht was gemaakt. Hier had veel meer in gezeten.

The Frame heeft hele toffe aspecten, van de concepten tot de montage, van de muziek tot de vormgeving. Daarom is het enorm jammer dat het zo'n chaos is in de verhaallijnen. Dit had de volgende The Matrix of Magnolia kunnen zijn, als het strakker was ingericht. Regisseur Jamin Winans wist al zijn briljante ingevingen helaas niet voldoende te verfijnen. The Frame is daarom een ruwe diamant.

Horror

10 april 2015

128 minuten