Man Up - recensie

Man Up - recensie

Scenarioschrijfster Tess Morris maakte het zelf mee. Een man vroeg haar onder een klok op het Waterloo Station: Ben jij Claire? Hij dacht dat ze zijn blind date was. Ze zei 'nee'. Wat als ze 'ja' had gezegd? Dat werd het idee voor de romantische komedie Man Up

Blind date
Nancy (Lake Bell) is een uitbundige single (34), die het helemaal heeft gehad met de pogingen van haar zus en vrienden om haar te koppelen aan een man. De film begint op een verlovingsfeest, waar ze zich oppept om contacten te leggen, maar haar inspanningen leveren alleen maar ergernis en teleurstelling op. Gefrustreeerd stapt ze in de trein naar het veertigjarig huwelijksfeest van haar ouders, waar ze een toespraakje zal houden. Op weg ernaartoe zit ze tegenover een jonge dame die zich verdiept in een zelfhulpboek, waarvan ze hoog opgeeft. Nancy reageert als de intelligente, doortastende en cynische journaliste, zoals we haar op het feest hebben leren kennen. Op Waterloo Station laat de twintiger het boek voor haar liggen. Nancy denkt dat ze het vergeten is en snelt haar achterna, maar ziet niet dat ze in een winkel is verdwenen om een nieuwe te kopen. Met het boek in de hand staat ze onder een klok, voor de veertigjarige Jack (Simon Pegg) het teken dat ze zijn blind date Jessica is. Nancy gaat erin mee, en de echte Jessica is te laat. Het klikt tussen Jack en Nancy, en de twee belanden die dag in de meest bizarre en hilarische situaties.

Romcom
Tess Morris en regisseur Ben Palmer zijn beiden liefhebbers van de romcom. Ze noemen Annie Hall, When Harry met Sally en Four Weddings and a Funeral hun grote voorbeelden. De laatste jaren heeft het genre aan aanzien verloren, al hebben Judd Apator en anderen er wel weer wat vaart in gebracht. De uitgangssituatie die Morris en Palmer kiezen  voor hun romcom is sterk, maar het succes van het genre hangt natuurlijk vooral af van een goed evenwicht tussen het komische en het romantische element en van de aantrekkingskracht  tussen de hoofdpersonages. Het eerste gedeelte van Man Up bevat vooral komische scenes: Jack en Nancy ondernemen een kroegentocht door Londen, gaan bowlen, en ontmoeten daarbij de ex van Jack met haar nieuwe vriend, en een vroegere klasgenoot / stalker van Nancy. Jack is kwetsbaarder dan hij zich voordoet, en Nancy weet hen uit elke situatie te redden. Dan bekent Nancy net iets voor het midden van de film, dat ze Jessica niet is. Jack is woedend, en wil de ware Jessica alsnog vinden. Nancy gaat naar het feest van haar ouders, waar Jack haar uiteindelijk terugvindt. Komedie en romantiek zijn evenwichtig verdeeld en tussen Bell en Pegg is er beslist chemie, zeker in hun pittige en af en toe spetterende dialogen.

Cliches
Voor het overige vervalt Man Up regelmatig in de cliches van de romcom formule, met name daar waar Sean (Rory Kinnear), een griezel van een stalker, opduikt. Ook de structuur van het genre zorgt ervoor dat het verloop van het verhaal (vanaf de treinreis alles op één dag) tamelijk voorspelbaar is. Dan is De Surprise van Mike van Diem heel wat origineler, maar dat is dan ook geen echte romcom; die film draagt vooral het marketing jasje ervan.

Man up is een onderhoudende romcom op basis van een aansprekend uitgangspunt, waarin er chemie is tussen de hoofdfiguren, al ontkomen de makers niet aan een aantal cliches die aan het genre kleven.

Ben Palmer

Lake Bell