movie scene
Het laatste filmnieuws bekijk je natuurlijk op MovieScene!
- Nieuws » Nieuwsberichten
- 08-09-2015
- Geplaatst door Nico van den Berg
IDFA vertoont Nederlandse documentaire klassiekers
Het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA) laat eind november zes oude Nederlandse documentaires zien in het themaprogramma Dutch Docs 65-90 and their Shadows.
Dit speciale onderdeel van het IDFA is samengesteld door mediahistoricus Bert Hogenkamp, kenner van de Nederlandse documentaire en schrijver van vele boeken hierover. Voor het komende IDFA zet Hogenkamp zes Nederlandse documentaires tussen 1965 en 1990 tegenover zes internationale docu's die zowel qua vorm als thema hun tegenhangers zijn.
Naast het filmprogramma presenteert Hogenkamp tijdens het IDFA ook een boek over de geschiedenis van de Nederlandse documentaire tussen 1965-1990. Hierin beschrijft hij de rol van de televisie en de invloed van de Direct Cinema, alsook de invloed van buitenlandse documentaires in deze periode.
Elke filmcombinatie uit het programma Dutch Docs 65-90 and their Shadows heeft met een thema te maken. Onder de uitgekozen Nederlandse docu's zijn films van Jan de Bont (later bekend als cameraman en regisseur in Hollywood) en George Sluizer (Spoorloos).
In Passing By (1968) van Jan de Bont en Trino Flothuis en On the Pole (VS, 1960) van Robert Drew en Richard Leacock staat de invloed van de Direct Cinema centraal.
Mensen van Goede Wil (1969) van Hans Koekoek en The Things that I cannot Change (Canada, 1967) van Tanya Ballantine zijn voorbeelden van documentaires die sociale misstanden aan de kaak willen stellen.
Namens de bond en de achterban (1973) van Pieter Verhoeff en Class Struggle: Film from the Clyde (Engeland, 1972) van het collectief Cinema Action wilden met hun films de samenleving veranderen.
Big Ben (1967) van Johan van der Keuken en Smith, James O. – Organist (VS, 1965) van Klaus Wildenhahn zijn allebei portretten van jazzmusici.
Stamping Ground (1971) van George Sluizer was net als Woodstock (VS, 1970) van Mike Wadleigh een verslag van een groot muziekfestival.
Er gaat iedere dag een boot (1969) van Hans Keller en Rocky Road to Dublin (Ierland, 1968) van Peter Lennon gaan over Ierland in de jaren '60.
Daarnaast worden er nog twee korte films vertoond, waarin de filmmaker centraal staat: Do You Get it nr. 4 (1978) van Louis van Gasteren en The Girl Chewing Gum (Engeland, 1976) van John Smith.
Het IDFA is één van de grootste documentaire festivals ter wereld en wordt dit jaar tussen 18 en 29 november gehouden in Amsterdam.
Dit speciale onderdeel van het IDFA is samengesteld door mediahistoricus Bert Hogenkamp, kenner van de Nederlandse documentaire en schrijver van vele boeken hierover. Voor het komende IDFA zet Hogenkamp zes Nederlandse documentaires tussen 1965 en 1990 tegenover zes internationale docu's die zowel qua vorm als thema hun tegenhangers zijn.
Naast het filmprogramma presenteert Hogenkamp tijdens het IDFA ook een boek over de geschiedenis van de Nederlandse documentaire tussen 1965-1990. Hierin beschrijft hij de rol van de televisie en de invloed van de Direct Cinema, alsook de invloed van buitenlandse documentaires in deze periode.
Elke filmcombinatie uit het programma Dutch Docs 65-90 and their Shadows heeft met een thema te maken. Onder de uitgekozen Nederlandse docu's zijn films van Jan de Bont (later bekend als cameraman en regisseur in Hollywood) en George Sluizer (Spoorloos).
In Passing By (1968) van Jan de Bont en Trino Flothuis en On the Pole (VS, 1960) van Robert Drew en Richard Leacock staat de invloed van de Direct Cinema centraal.
Mensen van Goede Wil (1969) van Hans Koekoek en The Things that I cannot Change (Canada, 1967) van Tanya Ballantine zijn voorbeelden van documentaires die sociale misstanden aan de kaak willen stellen.
Namens de bond en de achterban (1973) van Pieter Verhoeff en Class Struggle: Film from the Clyde (Engeland, 1972) van het collectief Cinema Action wilden met hun films de samenleving veranderen.
Big Ben (1967) van Johan van der Keuken en Smith, James O. – Organist (VS, 1965) van Klaus Wildenhahn zijn allebei portretten van jazzmusici.
Stamping Ground (1971) van George Sluizer was net als Woodstock (VS, 1970) van Mike Wadleigh een verslag van een groot muziekfestival.
Er gaat iedere dag een boot (1969) van Hans Keller en Rocky Road to Dublin (Ierland, 1968) van Peter Lennon gaan over Ierland in de jaren '60.
Daarnaast worden er nog twee korte films vertoond, waarin de filmmaker centraal staat: Do You Get it nr. 4 (1978) van Louis van Gasteren en The Girl Chewing Gum (Engeland, 1976) van John Smith.
Het IDFA is één van de grootste documentaire festivals ter wereld en wordt dit jaar tussen 18 en 29 november gehouden in Amsterdam.
Like MovieScene op facebook
REACTIES
Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!
REGISTREREN INLOGGENSHOPTOPPERS
WINNEN
UITGELICHT
BEST GELEZEN
LAATSTE REACTIES
-
ijsmummie
Dat lijkt mij geweldige serie , ik keek ... -
ijsmummie
Wauuuuuw wat veel goeie films zit ertuss... -
ijsmummie
He he eindelijk op bluray , mooi voor mi... -
cobrastyle
😍 -
ijsmummie
Oooo wauw die wil graag zien , ik wist ... -
Puzzcat4life
Omg omg Ik wil zo graag naar Endgame! I... -
cobrastyle
Jaaa tof!
Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.