Scouts Guide to the Zombie Apocalypse - recensie

Hitchhiker's Guide to its own devastation

Zombies zijn ironisch gezien niet weg te slaan, want het zombiegenre boekt nog steeds enorm veel succes, met bijvoorbeeld de hitserie The Walking Dead, die nu al zes seizoenen loopt en in ieder geval nog een zevende seizoen krijgt. Ook de hoeveelheid titels en genrevarianten onderstreept dit argument. Zo heb je zombiedrama met films als El Desierto en Maggie. Zombieactie waar World War Z, Resident Evil en de briljante Versus een voorbeeld van zijn. Romantische zombiefilms zijn er zelfs ook, denk aan Warm Bodies. Tot slot, misschien wel de bekendste cross-genre van allemaal is de zombiekomedie. Scouts Guide to the Zombie Apocalypse, behoort tot deze laatste categorie.

Padvinders
Ondanks de vele successen die dit genre heeft geboekt, slaan de zombiefilms vaker planken mis, dan raak. Ook in het geval van Scouts, biedt de film niet meer dan goedkoop en fantasieloos vertier. Het verhaal komt tot stand met het gegeven dat padvinders alles behalve cool zijn en wij het laatste van hun moeten verwachten is dat zij de wereld gaan redden als het zover komt. De vooronderstelling biedt zich aan voor leuke slapstick, maar jammer genoeg wordt dit nauwelijks benut. In plaats daarvan stort het verhaal zich meer in de bekende invalshoeken. Zo denken de tieners, ook scouts blijkbaar, alleen maar aan scoren en lopen de meisjes er schaars gekleed bij. Het is een soort mengelmoes geworden van American Pie -de mindere spin-off versies- en Shaun of the Dead, minus de briljante knipogen en scherpe Britse humor.

Übernerd
Eén van de scouts is Ben. Ben (Tye Sheridan) zit in een spagaat met zijn leven, omdat zijn twee beste vrienden, Augie (Joey Morgan) en Carter (Logan Miller), Yin en Yang zijn. Augie is de über nerd die voor altijd bij scouting wil blijven, Carter wil liever feesten en meisjes versieren. Ben is meer van beide werelden, alleen kampt hij met onzekerheid om voor zich op te komen. Tijdens een avondje kamperen willen Ben en Carter er stiekem vandoor gaan om naar een afgesloten feestje te gaan. Dit blijkt achteraf slecht gepland wanneer dezelfde avond het zombievirus losbreekt. Samen met de blonde cocktailserveerster Denise proberen ze de stad te ontvluchten.

Nepzombies
Vanaf dit punt - om specifieker te zijn- het punt vanaf dat Ben en Carter in een stripclub zijn en het eindigt in een bloederige lapdance, gaat het met Scouts vrij snel bergafwaarts. Waar het Scouts voornamelijk aan ontbreekt is een geestig script. In plaats daarvan krijg je voornamelijk gore voorgeschoteld. Scouts Guide to the Zombie Apocalypse is geschreven door onder andere de scriptschrijver van Paranormal Activity 2 tot en met The Marked Ones. Net als The Marked Ones regisseert Christopher Landon ook de film. Ondanks dat hij bekend is met het horrorgenre, lijkt hij er maar weinig van te begrijpen. Iedereen weet dat zombies niet vechten, in een elektrische rolstoel rijden, trampoline springen of lapdances kunnen geven. En wie gebeten wordt door een zombie, wordt een zombie.

De humor is voor de goedbedoelde laagdrempeligheid onder de maats en vaak slecht getimed. Gelukkig weet Scouts nog enigszins overeind te blijven door de combinatie van populaire muziek en montages. Het andere lichtpuntje aan de film is Tye Sheridan. Hij trekt zich niets aan van het bijna onterend niveau van het script in vergelijking met zijn eerdere werk als Joe en Mud. Hoe dan ook is Scouts makkelijk weg te kijken en een prima film voor de doelgroep waar die op oogt. Wie wat beters wil zien in het genre zijn er nog meesterwerken als Braindead,  Evil Dead II of Shaun of the Dead

Christopher Landon

Tye Sheridan

Horror