The Revenant - recensie

The Revenant - recensie

Rauwe film van Iñárritu is een ‘no nonsense’ ervaring voor oog en oor.

De Mexicaanse filmregisseur blijft ons verrassen met zijn niet-alledaagse films. Na zijn Oscar-overladen film Birdman koos hij dit keer voor een film gebaseerd op het novel The Revenant van Michael Punke. Het verhaal is vrij simpel, maar Iñárritu weet er samen met de weergaloze cinematograaf Emmanuel Lubezki een adembenemend spektakel van te maken. Geen spektakel in Hollywoodstijl, maar een film die je na afloop doet natrillen.

Beer
Avonturier Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) en zijn zoon maken deel uit van een groep pelsjagers van de Rocky Mountain Fur Company. Deze pelsjagers speuren de bovenloop van de Missouri af op zoek naar pelsdieren, die zij weer aan de Company verkopen. Op een dag gaat Glass alleen op verkenning, wat resulteert in de veelbesproken ‘bear attack scene’. Zijn collega's vinden hem later, meer dood dan levend. Omdat de persjagers  zich op gevaarlijk terrein begeven en de winter op komst is, betaalt de expeditie twee collega’s om bij Glass te blijven. Met de belofte om Glass te begraven zodra hij overleden is. Maar zullen de twee collega’s zich aan deze afspraak houden? Vooral Fitzgerald gaat zijn gewonde collega steeds meer als last zien. Vanaf dat moment ontspint zich een verhaal dat rauw, maar ook met finesse verfilmd is. Iñárritu en Lubezki hebben de film met natuurlicht en zeer veel gevoel voor detail gemaakt. Tel daarbij op een cast met uitstekende (Britse) acteurs en je beleeft deze film zoals je dat bij weinig films ervaart.

Meer dan wraak
The Revenant werd als een wraakfilm gepromoot, maar dat is een te simpele omschrijving van dit spektakel. Naast wraak gaat de film over verschillende thema’s als onverzettelijkheid, levensbepalende keuzes maken, omgaan met het verleden en overleven in de rauwste zin van het woord. Thema’s die nauw met elkaar verbonden en die in The Revenant ervoor zorgen dat de film onder je huid kruipt of in je maag stompt. Door de extreme filmbeleving onderscheidt The Revenant zich van veel andere films. Weer een Oscar voor Iñárritu en Lubezki?

Overrompelend sterk
Volgens velen verdiende Leonard DiCaprio allang een Oscar. Met zijn rol als Hugh Glass maakt hij wederom een grote kans. Naast alle ‘uitgelekte verhalen’ is het glashelder: DiCaprio geeft echt alles in deze film. Maar eigenlijk geldt dat voor iedereen: van bijrol tot en met hoofdrol. Van de (relatief) onbekende acteur tot en met de gevestigde namen. Het is een ijzersterk ensemble dat in zijn  geheel de kijker overrompelt. Hoofdpersoon Hugh Glass (DiCaprio) kent ook een indrukwekkende en afschrikkende opponent, John Fitzgerald (Tom Hardy). In hun afzonderlijke scenes zetten DiCaprio en Hardy hun karakters vlijmscherp op de kaart, tijdens hun gezamenlijke scenes kun je van vuurwerk genieten. Eigenlijk heeft deze film drie hoofdrolspelers: Leonardo DiCaprio, Tom Hardy en…Moeder Natuur. Haar aanwezigheid is onontkoombaar, van de eerste seconde tot de allerlaatste shot, adembenemend weergegeven door Lubezki zonder afbreuk te doen aan het ritme van het verhaal.

Is The Revenant een hype? De film wordt zo gepromoot, dat je bijna bang bent om teleurgesteld te worden. Vergeet alle heisa erom heen en ga die film zien. Nee, ga hem beleven. Deze film is de optelsom van afzonderlijke topprestaties die een weergaloos kunstwerk hebben opgeleverd. Onderga het vooral.

Alejandro González Iñárritu

Leonardo DiCaprio
Tom Hardy