Deze sites vind je misschien ook leuk Fashionscene.nl, Chicklit.nl, en meer

Meer sites die je misschien ook leuk vindt

Girlscene Ze
Fashionscene Beautyscene
Chicklit Moviescene
Partyscene Vrouwen
Foodness I Want That Must Have
Shopgids Beautybox
Find My Musthave Reequest
  • Specials » Artikelen
In retrospect: Diary of a Country Priest

In retrospect: Diary of a Country Priest

Een door zijn gemeenschap verachte priester wordt op de proef gesteld wanneer hij terminaal ziek blijkt te zijn. We blikken terug op Robert Bressons Diary of a Country Priest.
 
Het is nacht. Een jeugdige Franse priester zit op de rand van zijn bed, diep in gedachten. Eerder die dag begroef hij een vriend die zichzelf van het leven beroofde. Slapen zit er nu niet in. Opeens staat hij op, overtuigd dat uit de duisternis een stem klinkt. Hij is er echter zeker van - zo vertelt hij ons - dat hij buiten niemand aan zal treffen, een gevoel dat bewaarheid wordt wanneer hij uit het venster hangt. Gras, bomen, een blaffende hond, maar geen persoon. Dit moment is kenmerkend voor de lijdensweg van de geestelijke in de hoofdrol, constant in gevecht met zijn eigen geloofsovertuiging. Is hij daadwerkelijk geroepen om zijn geestelijke functie te vervullen, of beeld hij het zich uit ijdelheid in? Hoe meer hij zoekt, hoe minder antwoorden hij vindt.
 
De film opent met de aankomst van de priester in Ambricourt. Hij is jong en onervaren, en de kritische bewoners van het kleine Franse dorpje (een korte blik op Wikipedia onthult dat er zelfs in 2009 slechts 125 man woonde) ontvangen hem allesbehalve met open armen. Wanneer ze zijn uitgestreken gelaat en neergeslagen houding zien, ruiken ze bloed. Niets hiervan begrijpend sleept de priester zichzelf van deur tot deur, hopend op acceptatie, maar die lijkt ver te zoeken. Het zijn niet alleen de dorpelingen die hem met de nek aankijken; ook zijn collega’s veroordelen zijn gebrek aan ruggengraat en povere levensstijl en de lokale kinderen lachen hem uit achter zijn rug.
 

 
Twijfel
Diary of a Country Priest (Journal d’un curé de campagne) is de derde feature van de Franse regisseur Robert Bresson. Hoewel innerlijke religieuze strijd in al zijn films een belangrijke rol speelt, is dit zijn meest letterlijke interpretatie hiervan. Net als de oorlogsgevangene in A Man Escaped en de compulsieve zakkenroller in Pickpocket, worstelt de priester uit Country Priest met zijn geloof, maar anders dan hen voelt hij dat het zijn plicht is aan zijn spiritualiteit vast te houden en het te verkondigen. Hij is niet slechts iemand die zijn eigen zingeving dreigt te verliezen, hij is iemand die als de dood is de verantwoordelijkheid die hij voelt niet te vervullen, en zo de mensen om hem heen in de steek te laten. Zijn vroomheid wordt finaal op de proef gesteld wanneer blijkt dat zich al enige tijd een kankergezwel in zijn maag heeft ontwikkeld, waardoor zijn dagen geteld zijn. Vindt God zijn werk niet belangrijk genoeg om zijn lichaam in stand te houden?
 
Modder
Bresson noemde zichzelf een christelijk atheïst, ofwel iemand die spiritualiteit vindt in de wereld om zich heen en niet in de aanwezigheid van een controlerende godspersoon. In Diary of a Country Priest vermijdt hij dan ook de standaardbeelden waarmee ‘het hogere’ vaak wordt weergegeven. Geen felverlichte gezichten of in overgave uitgespreide handpalmen, maar een man die in een zwart gewaad te fiets door de modder ploegt, een sprankje vreugde vindend in een oprechte groet of glimlach. Na een lange lijdensweg aan pesterijen en roddels vindt de priester zijn grootste moment van blijdschap wanneer een man hem een ritje achterop zijn motor aanbiedt. Met een wrange mix van schuldgevoel en plezier geniet hij van de wind die langs zijn gezicht strijkt. “Alles leek ineens simpel”, meldt de voice-over.
 

 
Puur
Het metafysische vangt Bresson in zijn films door opvallende filmische foefjes te verwijderen, en de scènes tot hun essentie uit te kleden. Het element dat het hierbij het meest moet ontgelden is de emotie, het melodrama. Tientallen keren liet hij zijn acteurs scènes overspelen, zodat ze bij de uiteindelijke take slechts de geïnstrueerde bewegingen volgden en zinnen dicteerden. Tegengesteld aan Dreyer, die het geestelijke in The Passion of Joan of Arc probeerde te vangen door emotionele close-ups tegen een witte achtergrond te filmen, zijn Bressons beelden geheel onttrokken van acteren met een hoofdletter ‘a’. “Empty the pond to get the fish”, noemde hij het. Aan de ene kant vangt hij hiermee het automatisme van alledaagse handelingen, maar aan de andere kant zorgt het nauwe emotionele register er soms ook voor dat het moeilijk is dichtbij de hoofdpersoon te komen.
 
65 jaar later
Zoals de titel al doet vermoeden, is Diary of a Country Priest min of meer gestructureerd als aaneengesloten krabbels uit een dagboek. Tussen de scènes door smelt het beeld meestal naar zwart, om dan langzaam weer in te faden. De voice-over begeleidt de gebeurtenissen op het scherm, vaak op een erg directe manier. Wanneer de priester bij een huisbezoek op het raam klopt, merkt zijn interne monoloog op dat het even duurt voordat de bediende de deur voor hem opent. Was het voor het publiek nodig om dit te weten? Nee, maar de soms contemplatieve, soms mijmerende voice-over maakt, in combinatie met de vele dissolves, van Diary of a County Priest een unieke ervaring. Het voelt inderdaad als het bladeren door een dagboek en een intieme ontmoeting met zijn getormenteerde schrijver.

Regisseur:

Robert Bresson

Cast:

Claude Laydu
Jean Riveyre

Genre:

Drama

Releasedatum:

7 februari 1951

Oordeel bezoekers:

(0 stemmen)
  • Speelduur:

    115 minuten
Bekijk complete film profiel

REACTIES

Je bent nog niet ingelogd. Log in of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Volg ons

Word lid van MovieScene en blijf altijd op de hoogte van het laatste film nieuws en leuke prijsvragen!

REGISTREREN INLOGGEN

SHOPTOPPERS

  • Grand Theft Auto 5

    €54,99Grand Theft Auto 5

  • Game Of Thrones - Seizoen 2

    €32,99Game Of Thrones - Seizoen 2

UITGELICHT

  • Game of Thrones S4E1: Two Swords - recensie Game of Thrones S4E1: Two Swords - recensie
  • Game of Thrones S6E6: Blood of My Blood - recap Game of Thrones S6E6: Blood of My Blood -...
  • Game of Thrones S6E10: The Winds of Winter – recap Game of Thrones S6E10: The Winds of Winter ...
  • Game of Thrones S6E8: No One – recap  Game of Thrones S6E8: No One – recap
  • Game of Thrones S5E1: The Wars to Come – recap Game of Thrones S5E1: The Wars to Come –...
  • Game of Thrones S5E2: The House of Black and White - recap Game of Thrones S5E2: The House of Black and...