Batman v Superman: Dawn of Justice - recensie

Intense en grimmige superheldenfilm die met name de fans tevreden zal stellen.

Batman v Superman is een film waar vele fans lang naar uit keken en die het ongetwijfeld goed zal doen aan de kassa. Dat is echter niet altijd een garantie voor een geslaagde film. En slechts in een enkel geval zorgt het voor een meesterwerk. Dat laatste is deze film zeker niet, daarvoor zitten er teveel problemen in het script en is de film teveel bezig met de vervolgfilms. Toch is Batman v. Superman zeker de moeite waard en zal het overgrote deel van de fans tevreden zijn.

Mens vs God
Zack Snyder doet na Man of Steel opnieuw de regie over een Superman film. Hierin kijkt Bruce Wayne, vertolkt door Ben Affleck, machteloos toe hoe het gevecht tussen Superman en Zod (uit Man of Steel) zijn stad Metropolis grotendeels verwoest, waarbij vele onschuldige mensen sterven. Hiermee wordt het centrale thema van de film geïntroduceerd: moet de mensheid iemand met goddelijke krachten accepteren? Bruce Wayne besluit als Batman in opstand te komen en gaat het gevecht aan. Ook Lex Luthor vindt dat niemand zoveel macht zou mogen hebben en ook hij komt met een plan om de wereld van Superman te verlossen.

Actie vs logica
De film neemt zijn tijd om op gang te komen, maar al snel stapelen de actiescènes zich op. Daar is op zich niks mis mee en regisseur Zack Snyder weet de actie op het scherm stijlvol neer te zetten. Echter zijn de beweegredenen van de verschillende karakters soms zeer twijfelachtig te noemen en ontbreekt het hier en daar aan algehele logica. Daardoor missen sommige actiescènes aan kracht en voelen ze bij vlagen zelfs geforceerd. Toch levert de film een aantal memorabele momenten op, met als hoogtepunt het gevecht tussen Batman en Superman zelf. Uiteindelijk is dat waar de meeste bezoekers voor zijn gekomen en de film schiet daarin dan ook niet te kort. Ook zit de film vol verwijzingen naar de originele strips, de een wat subtieler dan de ander. De film is daarbij wel wat grimmiger dan de meeste superheldenfilms. Zo heeft Batman in dit universum een stuk minder moeite met doden dan in de trilogie van Christopher Nolan.

Ben Affleck als Batman
Toen bekend werd dat Ben Affleck als Batman zou verschijnen, waren velen kritisch. Zijn eerdere vertolking van een superheld in Daredevil was een fiasco en daarnaast is de Batman van Christian Bale nog steeds zeer geliefd. Toch blijkt Ben Affleck’s vertolking van Bruce Wayne/ Batman de grote kracht van deze film te zijn en zijn rol maakt verreweg de meeste indruk.  Dat maakt het misschien extra jammer dat er zoveel andere verhaallijnen worden gevolgd. De film voelt namelijk ondanks de duur van twee en een half uur nogal vol aan. De voornaamste reden hiervoor is dat Batman v Superman ook de opzet is voor een reeks andere superheldenfilms die de komende jaren zullen verschijnen. Doordat deze vervolgen zoveel aandacht opeisen, boet de film in aan focus. De introductie van Wonder Woman (die al even te zien was in de trailer) is daarvan een goed voorbeeld. Hoewel de introductie van het karakter geslaagd is en enthousiasme zal scheppen voor haar eigen vervolgfilm, was haar aanwezigheid in deze film niet echt noodzakelijk.

Batman v Superman is zeker geen foutloze film; regelmatig laat het plot steken vallen en voelt de film vol aan. Toch blijft er genoeg over om van te genieten. De actie is op sommige momenten zeer intens en Ben Affleck als Batman blijkt een geslaagde keus te zijn geweest. Het is een film die, zoals te verwachten is, het beste tot zijn recht komt op het grote witte (IMAX) doek. En een film waarbij nadenken niet per se een vereiste is. Fans zullen genieten van de vele verwijzingen naar de originele strips en de stijlvolle manier waarop deze wereld tot leven is gebracht. Uiteindelijk doet Batman v Superman dus wat een superheldenfilm moet doen, namelijk vermaken. Maar als je wat meer wil, kan je beter The Dark Knight nog eens opzetten.

Zack Snyder

Ben Affleck
Henry Cavill