Absolutely Fabulous: The Movie - recensie

Eddy en Patsy zijn terug, darling.

De zeroes zijn het tijdperk van reboots, remakes en sequels. Een gebrek aan creativiteit? Of simpelweg het inwilligen van de vraag van het publiek? Als er ėėn serie verfilmd moest worden volgens het publiek, was het Absolutely Fabulous wel.

Comebacks

De succesvolle Britse sitcom heeft in 25 jaar tijd al vele comebacks gemaakt. Na de oorspronkelijke eerste 3 seizoenen die uitgezonden werden van 1992 tot 1995, volgden er een tweedelige televisiefilm, nog 2 seizoenen van 2001 tot 2004, 3 spin offs en 2 specials. En nog willen de fans van Absolutely Fabulous meer. Na veel zeuren en een weddenschap met haar comedy-partner Dawn French (French & Saunders, The Vicar of Dibley), besloot Jennifer Saunders (French & Saunders, Mirrorball) het publiek eindelijk te geven waar ze al die tijd naar verlangden: Absolutely Fabulous: The Movie. Geregisseerd door Mandie Fletcher (Blackadder, The Vicar of Dibley), die eerder al verantwoordelijk was voor de regie van twee AbFab specials.

Eddy & Patsy & Saffy & Bubble

De die-hard AbFab fans weten meteen over wie het gaat, als de namen Eddy en Patsy vallen. Voor de mensen die de afgelopen 25 jaar nog nooit van de dames gehoord hebben is een korte introductie niet overbodig. De hoofdpersonen van de succesvolle comedyreeks zijn Edina 'Eddy' Monsoon (Jennifer Saunders) en Patricia 'Patsy' Stone (Joanna Lumley). Eddy is een (voormalig succesvolle) PR-dame en Patsy werkt voor een groot modetijdschrift. Hun overdadige levensstijl, vol drank en feestjes, wordt afgekeurd door de burgerlijke dochter van Eddy, Saffy (Julia Sawalha). Terwijl Eddy en Patsy er alles aan doen om jong en hip te blijven, is Saffy de cynische, kleurloze tegenhanger van het wilde leven dat de twee vriendinnen er op nahouden. Naast haar dochter Saffy spelen er nog twee vrouwen een grote rol in het leven van Eddy: Bubble  (Jane Horrocks) en Mrs. Monsoon (June Whitfield). De eerste is haar assistent, gekenmerkt door haar afwezige intellect en bonte outfits. De tweede is Eddy's sarcastische moeder.

De opzet van Absolutely Fabulous is eenvoudig. Eddy en Patsy zijn roekeloos en raken daardoor constant in de problemen, Saffy blijkt de meest volwassen persoon en lost de problemen voor ze op. Klinkt simpel, maar de praktijk blijkt hilarisch.

Vergane glorie

In Absolutely Fabulous: The Movie zijn de hoogtijdagen van Eddy voorbij. Haar PR-bedrijf heeft nog maar twee klanten, die zelf ook het toonbeeld zijn van vergane glorie: zangeres Lulu, die een hitje had in de jaren '60, en Emma 'baby Spice' Bunton van de Spice Girls. Daarom heeft Eddy haar pijlen gericht op het publiceren van haar autobiografie, aangezien iedereen die iemand is tegenwoordig een autobiografie kan uitbrengen. In tegenstelling tot Eddy heeft Patsy nog steeds een succesvolle carrière bij het modemagazine. Als de dames er lucht van krijgen dat Kate Moss op zoek is naar een nieuw PR-bureau, besluiten ze dat het de uitgelezen kans is om Eddy's reputatie nieuw leven in te blazen. Samen met de tienerdochter van Saffy, Lola (Indeyarna Donaldson-Holness) bezoeken ze een hip feest op zoek naar Kate Moss. Helaas loopt dit anders dan verwacht en ziet het er naar uit dat er niets anders op zit dan te vluchten naar het walhalla van de luxe levensstijlen: Zuid-Frankrijk.

Absolutely Fabulous: The Movie begint veelbelovend, voor de fans is het een verademing om de vertrouwde gezichten weer terug te zien. Er zijn veel verwijzingen naar de serie en de elementen die Absolutely Fabulous tot een publieksfavoriet maken. Helaas slaat het halverwege de film om, zoals dat in vele films gebeurt die gebaseerd zijn op sitcom-series. Net zoals bij Sex and The City en Gooische Vrouwen ebt de charme en humor redelijk weg op het moment dat de dames de landsgrenzen oversteken. Dat is jammer, want juist de vertrouwde omgeving van de serie maakt Absolutely Fabulous zo leuk. De grappen en verhaallijn zwakken ook af in de Franse omgeving, met hier en daar een moment dat aanzet tot een brede glimlach, maar deze momenten zijn op één hand te tellen.

Helaas lijkt het of Saunders en Lumley een reden nodig hadden om op vakantie te gaan, in plaats van dat de locatie echt toevoegt aan de verhaallijn. Voor een film die voor zo veel verwachtingen zorgde, stelt hij daarom lichtelijk teleur. Dit zal de fans van Eddy en Patsy echter niet zoveel uitmaken, omdat die allang blij zijn hun oude 'vrienden' weer terug te zien. Bonuspunten voor het feit dat de dames na 25 jaar toch het publiek geven waar ze zo lang naar verlangd hebben, maar al met al blijft de film een middelmatige comedy die het succes en de charme van de serie helaas maar een halve film vast weet te houden.