Suicide Squad - Recensie

Suicide Squad - Recensie

DC Comics volgt Batman v Superman op met een hoop gekheid. Suicide Squad profileert zich als gewaagd en hip. We zien wel wat leuke karakters, maar een rommelig, bijna saai verhaal.

Een team van slechteriken
De nieuwe superheldenfilm van DC Comics volgt op de gebeurtenissen van Batman v Superman. In een wereld waarin bovenmenselijke figuren zo het dak van het Witte Huis eraf kunnen rukken, besluit directeur Amanda Waller (Viola Davis) om vuur met vuur te bestrijden. Ze verzamelt een team van gevangen genomen mutanten of anderzijds verknipte individuen om onder leiding van een professioneel soldaat de grote gevaren van de wereld te bestrijden. Doen ze niet mee, dan zal een chip in hun nek ontploffen. Het team bestaat uit Deadshot (Will Smith) niet nooit mis schiet, Harley Quinn (Margot Robbie) een verknipte vrouw en geliefde van de Joker (Jared Leto), een krokodillenman, een Japanse met een magisch zwaard, een Mexicaan die controle heeft over vuur en een Australische dief (Jai Courtney). In een marathon van flashbacks worden ze een voor een aan ons voorgesteld.

Onlogische opzet
Het punt van het team ontging mij soms. Ik snap nog hoe een man die nooit misschiet handig kan zijn, en Diablo de vuurman is sterk en de krokodillenman kan door het riool van New York zwemmen. Maar Boomerang de Australiër is niet veel meer dan een dronken dief en Harley Quinn een gekke vrouw met een knuppel. Hoe zijn zij onmisbaar voor een team van elite soldaten? Als ze uiteindelijk inderdaad tegenover de bovenmenselijke slechteriken staan, halen ze inderdaad niets uit. Ik vermoed zo dat hun aanwezigheid makkelijker te geloven was in de stripverhalen. In het realisme van een film is de hele opzet toch wat moeilijker te accepteren. Er was ook niet echt een selectieprocedure wanneer het team bij elkaar kwam dat misschien het een en ander had kunnen verklaren. De lijst met namen lag er gewoon.

Joker en Batman afwezig
Harley Quinn is onmisbaar voor een andere reden: omdat de plot het nodig had. Ze is er omdat ze een koppeling vormt naar de Joker en Batman, zodat die een gastoptreden kunnen geven in een paar korte scenes. Dat is fijn voor het publiek en voor de marketing van de film natuurlijk. Ze zijn maar zelden in beeld. Hiermee komt ook een mankement bloot te liggen. Zonder Quinn en haar connectie met de Joker en Batman blijft er niet zoveel over van het team om enthousiast over te zijn. Alleen Will Smith heeft een klein beetje karakter voor Deadshot, en het charisma en talent om de film op zijn schouders te dragen. Hij is geestig op de juiste momenten en vormt het emotionele hart van het verhaal.

Leuke invulling van karakters
Buiten Will Smith om voelt het allemaal erg bij elkaar geraapt aan. De verhaallijntjes met de Joker en Batman voelen erin geforceerd met weinig relevantie voor de rest van het Suicide Squad team en hun missie. De Joker is namelijk geen deel van het team, maar een derde partij die zijn eigen weg gaat en gewoon nu en dan opduikt als Harley Quinn hem nodig heeft. Een beetje als Gandalf in de Hobbit films. Toch hebben we met Will Smith, Margot Robbie, Jared Leto en Cara Delevingne het geluk dat zij hun karakters leuk invulling geven. Leto’s Joker moet je even aan wennen, maar met zijn interpretatie is op zich niks mis. Margot Robbie heeft gewoon lekker plezier als de losgeslagen Quinn. En als alle teamleden dezelfde aandacht hadden gekregen, was de film bedolven geweest onder flashbacks, wat sowieso al dreigde te gebeuren.

Rommelige film
Het grootste probleem van de film is de editing. Het is de reden waarom de karakters bij elkaar geraapt voelen en waarom het verhaal zo rommelig aanvoelt. Het lijkt wel alsof er veel scenes uit de film zijn weggeknipt en dat het allemaal wat slordig weer aan elkaar is vastgeplakt. Er missen scenes in de opzet van het verhaal en er missen scenes die de onderlinge relaties van de karakters duidelijk hadden kunnen maken. Er missen scenes van burgers die wegrennen voor het gevaar, ten gevolge dat New York nu een lege set lijkt. Het enige wat overblijft is actie, en zo springen we van de ene actiescene naar de andere. De vorige DC Comics film had dezelfde problemen. Beide films zagen veel heropnames en knip en plak werk en ik vermoed dat regisseur David Ayer niet genoeg vrijheid heeft gekregen van mensen hogerop, die per se veranderingen wilden doorvoeren.

Suicide Squad is lang niet zo gewaagd als de marketing doet geloven. Het is een rechtlijnig verhaal dat essentiële stukjes karakterontwikkeling overslaat en in plaats daarvan alleen de actie laat zien. Will Smith, Jared Leto en Margot Robbie geven leuke optredens maar de rest is snel vergeten. Suicide Squad is niet de grote comeback voor DC Comics.