Wonder Woman - recensie ★★★

Wonder Woman - recensie ★★★

Na verschillende succesvolle en vooral minder succesvolle verfilmingen van vooraanstaande DC Comics karakters en hun avonturen is het nu de beurt aan Wonder Woman om te schitteren op het grote scherm. De voortekenen zijn gunstig, want het korte optreden van Gal Gadot als Wonder Woman in Batman v Superman voelde goed en smaakte naar meer. Hopelijk kunnen we dat na het zien van deze film nog steeds zeggen.

De film begint in het heden, maar weet na een zeer korte scene al naar het verleden te vertrekken. We zien hoe Diana, de meisjesnaam van de figuur Wonder Woman, groot gebracht wordt op het verborgen eiland Themyscira, dat enkel door de sterke vrouwelijke Amazones wordt bewoond. Wanneer Steve Trevor (Chris Pine) gedurende de eerste wereldoorlog onverhoopt de nabije wateren van Themyscira in denderd, weet Diana hem te redden. Ze voelt zich geroepen om te vechten tegen de Duitsers, omdat ze ervan overtuigd is dat zij aangestuurd worden kwaadaardige Griekse god Ares.

Anders dan je van tevoren misschien zou verwachten, staat Wonder Woman als film redelijk los van de rest van het DC universum en dat is maar goed ook. De film weet hierdoor heel goed een eigen enigszins geloofwaardige wereld te creëren. De chemie en acteerprestaties van Pine en Gadot zorgen ervoor dat je nog meer in de wondere wereld van Wonder Woman getrokken wordt. Dit wordt nog meer versterkt door het feit dat Steve en Diana zich met een drietal strijdmakkers van Steve verenigen om de Duitsers te lijf te gaan. Vooral de rol van Charlie (Ewen Bremner) wekt af en toe behoorlijk op de lachspieren en geeft de film de luchtige toon die het verdient.

Toch heeft Wonder Woman ook wel wat mindere kanten. Zo is een aantal scènes net wat te langdradig, waardoor het geheel net niet lekker door kabbelt. Ook is Wonder Woman een productie die ietwat teveel op green screens leunt, waardoor je eigenlijk constant het gevoel hebt niet naar een echte wereld te kijken. Dit gevoel wordt tegen het einde van de rolprent flink verstevigt wanneer de actie en special effects toenemen, maar de geloofwaardigheid juist afneemt. Wonder Woman weet dan ook maar net overeind te blijven.

Wonder Woman is een hele vermakelijke comic verfilming die er goed in slaagt om de vrouw als superheld op een geloofwaardige en verfrissende manier weet te presenteren.  De film is verre van perfect, maar smaakt zeker naar meer. Als dit betekent dat de komende Justice League film en de verschillende spin-offs als Aquaman en The Flash net als Wonder Woman meer dan het kijken waard zijn, dan kan ik bijna niet wachten.