Into the Wild - recensie

Into the Wild - recensie

Iedereen in mijn omgeving had de verfilming van John Krakow's boek Into the Wild binnen de kortste keren gezien. De film draaide, volgens het barpersoneel van de bioscoop, al een onverwacht lange periode en de zaal zat zelfs voor een zondagmiddag nog behoorlijk vol. Ik had hem voor mijn gevoel, door alle gesprekken erover, al lang en breed gezien en ik verwachtte er niet veel méér van, dan wat ik al had gehoord: "inspirerend", "mooi verhaal". Gelukkig bleek de film een stuk boeiender, dan ik had durven hopen.

Waargebeurd verhaal
Into the wild is, volgens mij, een goedgeslaagde filmische kruisbestuiving tussen een - waar gebeurd - persoonlijk relaas en een documentaire over de schoonheid en kracht van de wilde natuur. De protagonist, Chris McCandless (gespeeld door Emile Hirsch) is een ogenschijnlijk normale Amerikaanse jongen uit een doorsnee familie. De dag dat hij afstudeert breekt hij echter met de verwachtingen, die zijn ouders en de maatschappij van hem hebben. Hij is het kunstmatige, hypocriete leven van zijn familie en zijn omgeving zat.

intothewildpic8

Chris begint een avontuurlijke tocht over het Amerikaanse continent, die hem uiteindelijk naar een verlaten bus in de wildernis van Alaska zal leiden. Om deze reis onbevangen en met een schone lei te beginnen geeft hij letterlijk alles op. Zo geeft hij al zijn geld weg en verbrandt zelfs zijn identiteitspapieren. Zijn familie laat hij zonder iets te zeggen verslagen achter. Slechts Chris zijn zuster kan hem, tot op bepaalde hoogte, volgen en snapt wat er zich in het hoofd van de hoofdpersoon afspeelt.

Vakwerk
Sean Penn heeft, als scenarioschrijver en regisseur, een goed product afgeleverd. Deze film is simpelweg degelijk in elkaar gezet. Flashbacks naar het leven van Chris vóór zijn reis en prachtige documentaireachtige shots van de natuur, tijdens zijn reis, geven het verhaal een realistisch karakter. De voice-over van Chris zijn verdrietige zuster, die door de film heen en in retrospect, spreekt over haar broer Chris, verraadt niet te veel van het plot en geeft er juist een subtiele persoonlijke tint aan. Het avontuur dat de hoofdpersoon beleeft wordt benadrukt door een aantal mooi geschoten typische roadmovie scènes.

intothewildpic1

Een minder sterk onderdeel van de film vormen die scènes waarin de ouders van Chris in beeld worden gebracht en waarin ze worstelen met de onzekerheid die het verdwijnen van hun zoon met zich mee brengt. Met name het melodramatische acteerwerk van de moeder (Marcia Gay Harden) en de daarmee gepaarde zwakke overtuigingskracht, zijn van een beduidend minder niveau dan die van de rest van de cast.

Juiste snaar
De thematiek van de film, zou je enerzijds met de Joni Mitchell liedtekst: "You don't know what you've got till it's gone" kunnen beschrijven. De hoofdpersoon schrijft anderzijds, aan het letterlijke einde van zijn extatische, maar uiteindelijke eenzame reis, tussen de regels van een boek: 'happiness is not real unless shared'. Deze gevoelige thematiek wordt door de regisseur goed uitgewerkt en vooral mooi opgebouwd. Zo zijn er de ontmoetingen van Chris met, onder andere, twee oude - in relatiecrisis verkerende - hippies en even later die met een gebroken oorlogsveteraan die slechts in zijn herinneringen leeft. Beide ontmoetingen dienen het verhaal goed en worden gelukkig niet te clichématig uitgewerkt.

De muziek van Eddie Vedder raakt precies de goede snaar. Een aantal nummers is dan ook speciaal voor deze film geschreven. De manier waarop dit gedaan is, getuigt van een grote muzikale geest. Vedder heeft de film goed geïnterpreteerd en heeft zijn muziek er vervolgens een onmisbaar onderdeel van gemaakt.

Het tragische einde legt een zwarte sluier op de 'maak iets van je leven'-boodschap die de film uitstraalt over de kijker. Toch komt de boodschap daardoor niet minder goed over. Into the Wild is al met al, een waardige verfilming van het leven van een bijzondere jongeling. Een eerbetoon aan Chris, die zijn droom waarmaakte en daar een veel te hoge prijs voor heeft moeten betalen.

Sean Penn

Emile Hirsch
Kristen Stewart