Child's Play 2 en 3 - recensie

Child's Play 2 en 3 - recensie

Ben je op zoek naar de oudere Child's Play delen, maar zie je ze nooit meer in de schappen liggen? Uitgever Indies bundelt deel twee en drie voor de liefhebbers van de horrorfilms. Ondergetekende ging er eens goed voor zitten om de films te herbekijken.

Child's Play 2
Na het succes van de eerste Child's Play uit 1988 kon een vervolg niet uitblijven. Child's Play 2 verscheen twee jaar later en dat is ook de tijd die voorbijgegaan is voor de karakters uit de film. Na de traumatische gebeurtenissen uit deel een is Andy Barclay (Alex Vincent) in een gastgezin geplaatst. Horrorheld Chucky (Brad Dourif) was dan wel vernietigd in de vorige film, maar het verkoolde lichaam wordt weer als nieuw opgeknapt door de speelgoedfabriek.

Dit om aan te tonen dat er niets met de pop mis is en de Good Guy speelgoedlijn weer in productie genomen kan worden. Dat is natuurlijk vragen om problemen. De pop slaat weer aan het moorden en gaat op zoek naar zijn 'maatje' Andy. Opnieuw probeert Chucky zijn ziel in het lichaam van Andy te plaatsen en iedereen die voor zijn kleine voetjes loopt mag voor zijn leven vrezen.

Gruwelijk en humoristisch
Child's Play bedenker Don Mancini nam opnieuw het script voor zijn rekening en zette John Lafia op de regie. Kindacteur Alex Vincent blonk in deel een al niet uit vanwege zijn acteertalent, maar destijds kon hij nog voor 'schattig' doorgaan. Vincent is er helaas niet geloofwaardiger op geworden en dat irriteert soms. Wie hier wel uitblinkt is stemacteur Brad Dourif die zijn rol gelukkig niet al te serieus neemt. Dourif gooit er een flinke dosis humor tegenaan en vele moordscènes zijn gruwelijk en humoristisch tegelijk. Deze humor vinden we in de verdere delen steeds weer terug.

Het tweede deel doet de vorige film dunnetjes over. Waar Andy in het vorige deel bijgestaan werd door zijn moeder en een politieagent, moet hij het ditmaal doen met huisgenootje Kyle (Christine Elise). De finale is beslist het hoogtepunt van de film, waarbij de twee het in de Good Guy speelgoedfabriek moeten opnemen tegen hun plastieken vijand.

Child's Play 3
In 1991 verscheen het derde deel van de horrorreeks, waarbij Jack Bender de regie verzorgde en Don Mancini weer het script neerpende. Mancini gaf echter toe dat deel drie te snel na het vorige deel in elkaar gezet werd. De originaliteit was dan ook ver te zoeken.

Superacteur
De film speelt zich acht jaar later af. De 16-jarige Andy is op de militaire school geplaatst, het probleemjoch wordt ditmaal door Justin Whalin (Jimmy uit Lois & Clark: The New Adventures of Superman) vertolkt, helaas is hij geen superacteur. Het verleden laat Andy maar niet met rust, want Chucky besluit nu een bezoekje te brengen aan de militaire school, waar hij zich uitleeft op het personeel en de soldaten. Ditmaal heeft Chuck zijn zinnen gezet op de jongere Ronald Tyler (Jeremy Sylvers) om zijn ziel in te verplaatsen. Als Andy eenmaal op de hoogte is van de kwade plannen van de pop, zet hij alles op alles om Ronald te redden. Natuurlijk is er niemand die hem gelooft en wordt het hem niet makkelijk gemaakt.

Oneliners
De rolprent is opnieuw van meer humor voorzien, maar het gaat ditmaal ten kostte van Chucky's geloofwaardigheid. De pop strooit enkel nog maar met grappige oneliners en is totaal niet eng meer. Het acteerwerk van de meeste acteurs is bovendien ook matig of zwaar overdreven, zoals de militaire kapper met een fetisj voor het kaalscheren van soldaten. Daar weet Chucky wel raad mee. Was de eindscène in het vorige deel nog het hoogtepunt, hier is het de plek waar menig kijker al ingedut is.

Behalve een trailer van beide films, bevat de dvd geen extra's. Het is dan ook alleen een aankoop waard indien je de films nog niet in huis hebt. Deel twee is een acceptabele vervolgfilm, maar deel drie is gewoon een zwakke film. Echte Child's Play fans moeten beide natuurlijk wel aanschaffen, maar de kans is groot dat ze de dvd's al thuis hebben staan.

Child's Play 2:
Child's Play 3:
Extra's: