Carmen Meets Borat - recensie

Carmen Meets Borat - recensie

Carmen is een Roemeens meisje van zeventien jaar. Ze woont in een zigeunerdorp en droomt van een beter leven in Spanje, waar mannen romantisch en fatsoenlijk zijn. Haar plan om te emigreren valt echter in duigen wanneer een Amerikaanse filmploeg in haar dorp neerstrijkt om opnames te maken voor de film Borat.

Glod, letterlijke vertaling modder, is de naam van het dorpje waar de documentaire Carmen Meets Borat van Mercedes Stalenhoef zich afspeelt. Glod is een klein, modderig en verwaarloosd zigeunerdorpje in Roemenië. Daar woont de hoofdpersoon van deze documentaire, het meisje Carmen, dat niks liever wil dan weg uit het dorpje.

borat1

Glod vóór Borat
Carmen is 17 jaar en nog steeds niet getrouwd. Meisjes trouwen in het dorpje meestal op 15-jarige leeftijd en het feit dat Carmen nog niet getrouwd is, wordt dan ook gezien als een probleem. Carmen moet echter niets hebben van de mannen in haar dorp. Deze zijn namelijk zuiplappen, onbeschoft en dom. Het gezin van Carmen heeft het goed, het is de rijkste familie van het dorp en ze bezitten een winkel en een café. De vader van Carmen probeert ervoor te zorgen dat het beter gaat met Glod. Hij wil graag waterleidingen en vaste banen voor de inwoners van het dorp regelen. De inwoners willen wel geholpen worden, maar het grootste deel is te dronken om te begrijpen dat ze hier zelf ook iets voor moeten doen. De vader van Carmen vindt dat het leven onder Ceaucescu (communisme) beter was dan het huidige en is dan ook niet blij met de verandering naar een democratie. Democratie is in Roemenië namelijk anders dan in het westerse Europa. De bevolking in Roemenië weet niet wat ze met de democratie aanmoet, aldus de vader van Carmen.

borat3

Glod na Borat
Als Mercedes Stalenhoef na enige tijd opnieuw naar Glod gaat, treft ze er een heel andere sfeer aan. De bewoners eisen ineens allemaal geld omdat ze worden gefilmd, terwijl ze bij het eerdere bezoek blij waren om in beeld te komen. Al snel blijkt dat Sacha Baron Cohen's film Borat deels in het dorp is opgenomen en dat de inwoners hier drie euro voor hebben gekregen. Hierbij is Cohen alleen 'vergeten' te vermelden dat Glod in de film het geboortedorp van Borat, Kazachstan moest voorstellen en dat de bewoners  worden afgeschilderd als verkrachters en prostituees. Als de zigeuners dit op tv zien, zijn ze boos en beledigd. Als de pers er vervolgens erachter komt, staan er ineens nieuwsploegen uit de hele wereld in het dorp. De bewoners reageren hier agressief op en moeten er niks van hebben. Ondertussen neemt een advocaat contact op met de vader van Carmen en raadt hem aan om Sacha Baron Cohen aan te klagen. Wat volgt, is een reis naar het hoofdkantoor van 20th Century Fox, waar de zigeuners duidelijk willen maken, dat ze geld willen zien.

Glod vs Hollywood
De documentaire begint als het verhaal van een meisje dat opgesloten zit in een verwaarloosd dorpje, waaruit ze wil ontsnappen. Doordat Sacha Baron Cohen het dorpje heeft gebruikt in zijn film Borat verandert het verhaal. Mercedes Stalenhoef brengt goed in beeld hoe de verschillende partijen de bewoners van Glod schaamteloos gebruiken om er zelf beter van te worden. Eerst Cohen en vervolgens de advocaten en de pers. Iedereen loopt over de zigeuners heen.

borat2

Carmen Meets Borat is een mooie en komische documentaire met een bitter nasmaakje. De documentaire maakt goed duidelijk hoe Sacha Baron Cohen de zigeuners uit het dorpje Glod schaamteloos heeft gebruikt voor zijn film Borat. Ook het verhaal van Carmen wordt mooi in beeld gebracht. De wanhoop in het dorpje is erg goed terug te zien in de documentaire en zorgt er al snel voor dat je mee gaat leven met de zigeuners. De documentaire is nu in de bioscopen te bewonderen.

Mercedes Stalenhoef

Documentaire

4 december 2008