Dr. Horrible's Sing-Along Blog - dvd recensie

In de zomer van 2008 was er iets aan de hand op het internet. Een groepje stakende schrijvers dachten ‘Dit kan anders’. Een paar maanden later was daar Dr. Horrible’s Sing-Along Blog. Een onafhankelijke productie specifiek voor distributie op het internet, gratis en voor iedereen. Inmiddels is deze musical ook verkrijgbaar op dvd.

Bloggen is in
Bloggen is helemaal in. Iedereen doet het. Zelfs aanstaande superschurken zetten hun gedachten online. Dit is het uitgangspunt van deze film. We beginnen met een blog van Dr. Horrible (Neil Patrick Harris), die in zijn woonkamer een videoblog opneemt. Compleet met fan e-mail en gedachtenspoortjes. Dr. Horrible is bezig om toe te treden tot de Evil League of Evil, een organisatie van superschurken.

dr horrible

Geen schurk zonder held
Zoals elke superschurk betaamd heeft Dr. Horrible ook een aartsrivaal, de superheld Captain Hammer (Nathan Fillion). Door de jaren heen heeft Hammer de plannen van Horrible steeds weten te dwarsbomen. Het doet denken aan de Adam West Batman, waarin de schurken ook steeds in puin geslagen worden en hun plannen ontrafeld. De twist is nu dat je dit volgt vanuit het oogpunt van de schurk, in plaats van de held. Om het trio van hoofdrollen compleet te maken, kan een meisje natuurlijk niet ontbreken. In dit geval is dit Penny (Felicia Day) en uiteraard is Horrible smoorverliefd op haar. Ondanks het feit dat hij duivelse plannen heeft om de wereld te veranderen, is hij een knullige sul in het dagelijks leven. Billy weet maar geen contact te leggen met Penny en gaat op een paar passen afstand steeds achter haar aan.

dr horrible

De dynamiek tussen Hammer en Horrible komt pas goed in beweging als een overval op een bestelbusje Penny en Hammer in contact brengt. Horrible mag dan wel de lading gestolen hebben, hij heeft er ook voor gezorgd dat zijn droomvrouw nu uitgaat met zijn aartsrivaal. Hammer pakt elke mogelijkheid om dit Horrible in de neus te wrijven. Wanneer Hammer een ontmoeting heeft met Billy volgt een van de meest memorabele momenten van deze show. Hierin schittert vooral de stoïcijnse humor van Fillion.

Het zou geen Sing-Along zijn als er geen liedjes in zouden zitten. Dr. Horrible’s Blog zit van voor tot achter doorspekt met deuntjes en riedeltjes die maar in je hoofd blijven plakken. Dat niet alleen, de manier waarop ze vertolkt worden door met name Felicia Day en Neil Harris is van bijzondere kwaliteit. Vanaf het eerste moment dat er in zang uitgebarsten wordt, weet je direct dat het hier om iets bijzonders gaat. Het meest memorabel vind ik het duet tussen Day en Harris met de naam ‘My eyes’.

dr horrible

Extra’s: halfster
Wat de extra’s betreft zijn Joss Whedon en zijn twee broers helemaal los gegaan. Ze dachten dat het wel leuk zou zijn om een speciale musical audio track op te nemen als commentaar track. Zie daar dan ook Commentary! The Musical. Een audio commentaar compleet met eigen muziekjes en originele liedjes.

Daarnaast is er dan ook nog een gewone commentaar track, welke veel vrij geeft over de enorme druk waaronder de productie gemaakt is. Ook te vonden zijn een drietal featurette’s die gaan over de muziek, de reactie op het internet en de opnames. Alsof dit allemaal nog niet voldoende was, hebben ze ook nog een wedstrijd gehouden. Fans van de show konden hun aanmelding insturen om toegelaten te worden in de Evil League Of Evil. De tien beste inzendingen zijn op de dvd geplaatst, voor de wereld om van te genieten.

dr horrible

Maar wacht even
Een ding dat me vooral opviel aan deze dvd is het ontbreken van een karaoke track. Je zou denken dat een dvd met de titel Sing-Along daar wel bovenop gesprongen zou zijn. Maar helaas, het tegendeel is bewezen. Een van de weinige steken die deze release heeft laten vallen.

Deze dvd zit boordevol content. Dit ondanks het feit dat de hoofdfilm ‘slechts’ 45 minuten lang is. De extra’s pakken het podium en vullen dit gat meer dan op. Ik zou een gelukkig man zijn als er meer maatschappijen zoveel aandacht aan een dvd zouden besteden. Dr. Horrible’s Sing-Along Blog is een zeldzame parel die enkel voortkwam uit de frustratie van een groepje schrijvers. Het is een toonbeeld geworden van nieuwe media en de kracht van internetdistributie.

De dvd is alleen via Amazon.com te verkrijgen en kost 10,49 dollar.

Joss Whedon

Felicia Day