Jack and Jill vs The World - dvd recensie

Jack, een zelfingenomen reclameman ontmoet de verdwaalde Jill tijdens zijn rookpauze op het dak van het kantoor waar hij werkt. Voor hij het goed en wel doorheeft trekt ze bij hem in. Pas dan worden ze verliefd en stellen ze een manifest op om hun verschillende leefwijzen tot elkaar te brengen.

Vanessa Parise: donna universale
Vanessa Parise schreef het script van Jack and Jill vs the world en is naast geestelijk moeder ook de regisseur ervan. Hiernaast vertolkt ze ook nog eens een bijrol. De rol die zij speelt, die van Lucy - vriendin van Jill - is kenmerkend voor de hele film. Lucy is het pluk-de-dag type, onconventioneel en eigenzinnig. Nu wil ik deze film niet het predicaat 'onconventioneel' opleggen, daarvoor past hij veel te goed in de traditie van de romantische komedie, maar toch heeft deze film wel een eigenzinnig randje. Dit is de reden die deze film ook voor de meer geoefende kijker misschien nog net de moeite waard maakt.

Vanessa Parise

Jack & Jill & Fellini?
De mannelijk hoofdrolspeler Freddie Prince Jr., speelt Jack. Jack is de typische Starbuckskoffiedrinkende reclameman. Niet briljant maar wel geloofwaardig neergezet door de acteur die eerder o.a. in Scooby Doo speelde. Maatpakken, hygiëne en stiptheid zijn kernwaarden voor hem. Totdat hij Jill ontmoet; een hoog pretty woman gehalte tot zo ver. Jill woont voordat hij het eigenlijk goed beseft, al bij hem in en pas daarna beginnen ze een relatie.

Jill wordt gespeeld door Tary Manning en vooral in het begin van de film doet ze dat zeer aardig. Als een soort kleine hippie die wel van het leven 'moet' genieten door haar terminale ziekte, dringt ze door in het hart van iedereen die ze tegenkomt. Even deed ze mij denken aan Gelsomina uit La strada van Fellini, een veel te grote eer zal je gelijk zeggen, maar desalniettemin zat er een authenticiteit in haar acteerwerk die mij toch aan Giulietta Masina deed denken die ook half verzwakt, overlevend op intuïtie en levenslust (even) in het hart kwam van Zampanò. Ok, genoeg uitgewijd.

Jack and Jill

Om hun verschillende karakters met elkaar te kunnen laten rijmen schrijven Jack en Jill een manifest. Beiden schrijven enkele punten op een lijst waarvan de eerste "eerlijkheid" is. Juist op dit punt echter zal Jill tekortschieten, tot groot verdriet van Jack. Wanneer haar geheim uitkomt komt er een einde de relatie en vervallen beide geliefden weer in oude patronen en lijken ze alleen verder te gaan. Met de hulp van Lucy komen Jack en Jill uiteindelijk toch nog zover om een extra regel toe te voegen aan hun manifest en lijkt de toekomst weer rooskleurig te kunnen worden.

Ondanks het, op het eerste gezicht, slappe plot is de film toch vermakelijk genoeg om te blijven boeien tot het einde en af en toe een lach uit te lokken. Daarnaast speelt het gevoelige onderwerp 'terminaal ziek zijn' ook letterlijk een rol in de film en wordt gelukkig niet te clichématig uitgewerkt. Het geeft de film een diepere boodschap mee, al gaat die zeker niet dieper dan de gemiddelde snorkelaar voor de Costa Brava.

Als romantische komedie is de film meer dan geslaagd en alle ingrediënten die een film uit dit genre moet hebben zitten er dan ook in. Gelukkig voor ons is dit op een enthousiaste en niet geheel alledaagse wijze op film gezet door Parise.

De film bevat naast een trailer geen extra's.

Film: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster
Extra's: gelestergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster