Two Lovers - recensie

Two Lovers - recensie

Hoe duidelijk de titel van de film over lijkt te komen, het gaat hier niet over twee geliefden, maar over drie. Three Lovers eigenlijk. Tevens klinkt een titel als Two Lovers als een uiterst clichématige liefdesvertelling. Dit is hier echter niet het geval.

Two Lovers
Two Lovers vertelt het verhaal over drie geliefden; Leonard Kraditor (Joaquin Phoenix), Michelle Rausch (Gwyneth Paltrow) en Sandra Cohen (Vinessa Shaw). Het verhaal wordt ingezet bij een gepoogde zelfmoord van Leonard. Om te herstellen gaat hij terug naar zijn ouderlijk huis waar zijn ouders (Isabella Rossellini en Moni Moshonov) grip op hem proberen te krijgen. Tijdens zijn verblijf komt hij in contact met twee vrouwen.

Two Lovers, Elias Koteas, Gwyneth Paltrow, Joaquin PhoenixDe eerste is Michelle, een mysterieuze buurvrouw in het appartementengebouw van zijn ouders in Brighton Beach. Hij voelt zich erg aangetrokken tot haar mystieke persoonlijkheid, maar ze is ook diep getroebleerd. Dan is er ook nog Sandra, de vriendelijke en zorgelijke dochter van een zakenman die Leonard’s ouders drogerij wil opkopen. De ouders van Leonard hopen Sandra aan hem te kunnen koppelen. Aanvankelijk is hij erg afstandelijk, mede vanwege de druk van beide families, die op een relatie hopen, maar naarmate de tijd vordert voelt hij zich steeds meer aangetrokken tot haar.

Drie maal Phoenix en Gray
Na The Yards (2000) en We Own the Night (2007) speelt Joaquin Phoenix voor de derde maal de hoofdrol in een film van James Gray. Voor Gray is deze film tevens een totale ommekeer wat genre betreft. Waar The Yards en We Own the Night harde maffia/krimi films waren, is Two Lovers een uiterst sober en minimalistisch liefdesdrama.

Stijlvol
De film is tevens erg stijlvol, iets dat we van Gray intussen wel gewend zijn. Een film als The Yards had als voornaamste troef een interessante stijloefening te zijn. Alles werd grauw en donker in beeld gebracht, wat het bronmateriaal ten goede kwam. Het verhaal van Two Lovers is van een totaal andere lading, echter alles wordt in een toepasselijke stijl gebracht.

Two Lovers, Joaquin Phoenix, Vinessa Shaw
Goede vertelling
Het knappe aan Two Lovers is dat het materiaal met gemak in een doodsaaie film had kunnen veranderen. Gezien de eerder genoemde minimalistische stijl en de vrij langzame vertelling, zou bij een verkeerde benadering van het materiaal grote verveling bij de kijker kunnen ontstaan. Dit is door de uitstekende cast en goede regie niet aan de orde. Gray vindt een mooie balans met wat hij wel en niet moet laten zien aan de kijker.

Een film met als centrale punt een driehoeksverhouding en waarvan er eentje ook nog herstellende is van een poging tot zelfmoord, zou zichzelf zeker niet al te serieus moeten nemen en in de jampot van clichématigheid moeten plaatsen. Echter is de film van een sterker kaliber dan de samenvatting doet vermoeden. Serieus is het allemaal zeker, soms misschien wat zwaar, maar nergens té zwaar.

De cast
Joaquin Phoenix levert weer een sterke acteerprestatie, iets wat we inmiddels wel van hem gewend zijn. Zijn karakter is hier een stuk minder spraakzaam dan we van hem gewend zijn. Gwyneth Paltrow zet weer een fragiel en sober personage neer, iets wat ze sterk kan neerzetten. De minder bekende Vinessa Shaw (3:10 to Yuma) laat ook een blijvende indruk achter als de andere liefde van Phoenix. Een andere grote naam is de altijd betrouwbare Isabella Rossellini. Bij het grote publiek nog altijd bekend als Dorothy Vallens uit Blue Velvet, ze heeft door de jaren heen een indrukwekkende cv opgebouwd met rijke filmkarakters.

Two Lovers, Joaquin Phoenix
Gray
Wat Gray betreft laat hij zich nu van een totaal andere kant zien. Zijn vorige films lieten zien waar zijn kracht voornamelijk lag, in de stijl, ze lieten echter ook zien waar zijn mindere kwaliteiten lagen, zoals in het scenario. Two Lovers heeft een beduidend beter script en heeft evenzoveel aan stijl. Hieruit blijkt dus dat dit tevens zijn beste film is.

Two Lovers is een uiterst efficiënt gebracht liefdesverhaal. Het scenario had op een verkeerde manier uitgewerkt kunnen worden, dan waren we nu niet zo blij geweest. Echter de fantastische cast en uitstekende regie maken er een film van die blijft hangen. Tevens is het voor regisseur Gray handig om niet meer in het maffia/krimi genre te blijven hangen, maar meer van dit soort emotionele films maakt. Two Lovers is zonder meer Gray’s beste film tot nu toe.

Een film die zeker niet zo clichématig aandoet als eigenlijk zou moeten. Een aanrader!

James Gray

Gwyneth Paltrow