Bottle Shock - dvd recensie

Bottle Shock - dvd recensie

Één, drie, zeventien of pas voorbij de vijftig. Hoeveel films moeten er over een bepaald onderwerp gemaakt worden, eer het een eigen film genre toebedeeld krijgt. Is het antwoord op deze vraag twee, dan kunnen we de komst van een nieuw filmgenre vieren: de Wine Comedy.

Sideways
In 2004 regisseerde Alexander Payne de uiterst prettige film Sideways. Een film over twee mannen die roadtrip gingen maken langs Californische wijngaarden. Vier jaar later maakt Randall Miller Bottle Shock. Een film die ook over wijn gaat, wederom Californische wijn. Maar Sideways met Bottle Shock vergelijken, is als appels met peren. Waar bij Sideways de wijngaarden slechts als setting fungeerden, staat bij Bottle Shock de wijn centraal. Losjes gebaseerd op een waargebeurd verhaal, gaat Bottle Shock over een geblindeerde wijn-proef competitie georganiseerd in Parijs 1976.

bottle_shock1

Het begint allemaal met Steven Spurrier, een Engelsman met een wijnzaak in Parijs die wel wat promotie kan gebruiken voor zijn slechtlopende winkel. Hij besluit een wijnproeverij competitie te gaan organiseren. Een aantal gevierde Franse wijnen tegenover wijn afkomstig uit Californië. Snob Steven reist af naar Californië om wijn te selecteren voor de competitie. Dit met het idee daar enkel troep te zullen vinden. De verassing is dan ook groot wanneer de Californische wijn helemaal niet zo slecht blijkt te zijn. Wijnboer Jim Barrett kan net als Steven de competitie goed gebruiken, maar worstelt met zijn eigen eergevoel en de angst dat de competitie een fiasco wordt (voor de Californische wijn). Zal de uitslag van de wijnproeverij ook een verassing zijn?

bottle_shock2

Speels
Bottle Shock
is een film zoals je zou verwachten bij een film die gaat over wijn: een rustig tempo, charmant en fijn om naar te kijken.  Fijn tijdens het kijken, maar daarna weer snel vergeten: vluchtig, net als alcohol. Filosofische vraagstukken en diepgaande gesprekken brengt deze film dan ook na afloop niet teweeg. Maar bestempel je Bottle Shock als een niemendalletje,  dan doe je deze film teniet. Regisseur Miller filmt deze wijnfilm over Californische wijngaarden en gebroken vooroordelen dan wel met Franse Slag, nergens resulteert dit in nonchalantheid. Op het Sundance Film Festival vorig jaar was Bottle Shock dé publieksfavoriet en deed het ook daarna goed bij critici en publiek.  Bottle Shock is dan wel niet zeer diepgaand, de luchtige aanpak en speelse wijze van narratie werken prima voor een film over wijn. Dat neemt niet weg dat Bottle Shock je op sommige momenten emotioneel zeer weet te raken, vooral dankzij de sterke cast. Vooral Alan Rickman schittert, ditmaal in de rol van omhoog gevallen wijnkenner.

bottle_shock3

Er zijn wel vreemdere kostgangers wat betreft filmgenres: Spaghettiwestern, Sexploitation, Kannibalenfilm, Mockumentary, Cyberpunk, Dogma 95, Chick flick en de Fertility Film. Of na Sideways en Bottle Shock de Wine Comedy een vast genre gaat worden, valt te betwijfelen. Erg zou ik echter alles behalve vinden, gezien vervelendere reeds bestaande filmgenres. Bottle Shock is een charmante film, perfect voor een zwoele zomeravond. Het behoeft geen uitleg dat de film uitermate geschikt is met een wijntje er bij. Een charmante komedie waar je sowieso vrolijk van wordt. Onbeschaamd genieten geblazen. En daarna licht aangeschoten naar bed met een hoofd vrij om te kunnen dromen.

Als extra's zijn er alleen trailers aanwezig.

Film: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster

Titel: Bottle Shock bottleshock