X-Men Origins: Wolverine - recensie

X-Men Origins: Wolverine - recensie

Vanaf 28 april gaan we met z’n allen massaal naar X-Men Origins: Wolverine om teleurgesteld de zaal weer te verlaten. Er zijn een aantal dingen flink verkeerd gegaan.

X-Men Origins: Wolverine is een prequel op de X-Men trilogie en speelt zich zo'n twintig jaar af voor de eerste X-Men film. We krijgen te zien hoe Logan aan zijn ijzeren klauwen komt en hoe Sabretooth het van vriend tot aartsvijand schopt.

wolverine1

Team X
Het verhaal start met een nog jonge Wolverine die worstelt met alledaagse puberale problemen, zoals scherpe klauwen die uit zijn handen schieten. Al snel zien we een volwassen Wolverine, of Logan zoals hij toen nog bekend was, die zich aansluit bij een geheim militair kader genaamd Team X. Samen met de mutanten Sabretooth, Deadpool, Agent Zero, Wraith, Bolt en The Blob knappen ze klusjes op onder leiding van William Stryker. Na verloop van tijd blijken de bedoelingen van Stryker (Danny Huston) niet geheel zuiver te zijn en Logan (Hugh Jackman) kiest voor een rustig leventje in de bossen van Canada. Zijn verleden kan hem echter niet met rust laten; hij stuit op de snode plannen van Stryker om de perfecte mutantsoldaat te creëren door middel van experimenten op gevangen mutanten. Echt een zaak voor Wolverine om zijn klauwen in te zetten en de plannen te dwarsbomen.

De Sabretooth make-over
Wat Wolverine niet kon voorkomen was het zeer zwakke script van David Benioff en Skip Woods. Het verhaal is ongeloofwaardig, oninteressant en Wolverine slaagt er niet in om in zijn eentje een hele film te dragen. Alle andere mutantpersonages zijn onontwikkeld en te kort in beeld. Zo zijn de mutanten Bolt (Dominic Monaghan) en The Blob (Kevin Durand) uit het Team X maar enkele momenten te zien en totaal overbodig - aan de acteerprestaties van Monaghan en Durand ligt het niet. Over de gehele casting valt ook niets te klagen, behalve over Ryan Reynolds (Van Wilder, The Amityville Horror) als Deadpool.

De zwijgzame gemaskerde Deadpool uit de strip is veranderd in een maskerloze pretty boy met grootse praatjes. Nu is het niet vreemd dat feiten uit de strip worden aangepast voor een verfilming, maar Benioff en Woods maken het wel erg bond. Ze wijken niet alleen flink af van de strip, maar zorgen voor inconsistentie met de vorige films. Zo zijn Wolverine en Sabretooth (Liev Schreiber) ineens halfbroers en heeft Sabretooth een totaal ander uiterlijk dan in de eerste X-Men film.

wolverine2

Meer Gambit graag
De sterkste scènes zijn die tussen Wolverine en Sabretooth. De acteurs hebben een goed samenspel en zijn gewaagd aan elkaar. Misschien had regisseur Gavin Hood (Rendition, Tsotsi) de film beter om deze twee personages kunnen laten draaien. Het is leuk om figuren als Gambit en een jonge Cyclops te zien langskomen, maar geef ze wat te doen. Gambit duikt alleen op waar het verhaal hem even kan gebruiken om dan weer in het niets te verdwijnen. Acteur Taylor Kitsch zet Gambit goed neer en het is dan ook zonde dat we niet meer van het personage zien.

Dierlijke grommende geluiden
De productie bevat enkele spectaculaire actiescènes, zoals Wolverine die het tegen een helikopter opneemt. Helaas zijn de actiemomenten ook onbedoeld lachwekkend, bijvoorbeeld als Deadpool met zijn zwaarden kogels laat afketsen of de dierlijke grommende geluiden die klinken als Wolverine zich kwaad maakt. Het dieptepunt is de eindscène waar onze held een totaal ongeloofwaardig gedrocht moet bevechten.

Er ontstond veel ophef toen deze film een maand voor de première uitlekte op internet. Het zou gaan om een versie zonder de special effects. Mogelijk is de filmstudio hierna teveel bezig geweest met het opsporen van het lek en kwamen de special effects op de tweede plaats. De effecten zien er op vele momenten niet overtuigend uit, zelfs de ijzeren klauwen van Wolverine kunnen niet overtuigen. Wanneer mutant Emma Frost haar mensenhuid in diamant verandert ga je jezelf afvragen wie dit heeft goedgekeurd.

wolverine3

X-Men Origins: Wolverine lijdt onder een zwak script met een ongeloofwaardig en oninteressant verhaal. Bovendien kennen we de uitkomst van de film al, aangezien de eerste X-Men film hierop aansluit. De gebeurtenissen die tot deze uitkomst leiden zijn weinig interessant behalve een paar actiescènes. De acteurs doen hun werk uitstekend, maar het is zo spijtig dat ze afgezien van Wolverine en Sabretooth als loze vulling in de productie zitten. De slechte special effects en teleurstellende eindscène doen je de bioscoopzaal uitlopen met dierlijke, grommende geluiden van ergernis.

Gavin Hood

Hugh Jackman
Dominic Monaghan