Angels & Demons: Het Bernini Mysterie - recensie

Ondanks het feit dat de verfilming van Dan Browns bestseller The Davinci Code kritisch gezien ontzettend faalde, was het commercieel gezien een groot succes. Ron Howard keert daarom weer terug met een nieuw Denksport parcours voor hoogleraar religieuze symboliek, Robert Langdon.

2003; hèt jaar van Dan Brown. Met zijn vierde boek The Davinci Code brak hij alle records; een wereldwijde verkoop van 60,5 miljoen exemplaren. Hoewel hij al jaren bezig was met schrijven, was dat toch het boek waardoor hij inmiddels multimiljonair is geworden.

Angels & Demons

Vanwege dit succes zijn de eerdere boeken van Dan Brown allemaal opnieuw gedrukt en uitgebracht, waaronder ook zijn tweede boek, Het Bernini Mysterie, dat in Amerika door het leven gaat onder de titel Angels & Demons. Gezien het succes van de vorige Robert Langdon film, die wereldwijd rond de 750 miljoen dollar heeft opbracht, kan een vervolg natuurlijk niet uitblijven.

Angels & Demons
Het verhaal van Angels & Demons gaat verder waar The Davinci Code ophield. Waar Robert Langdon (Tom Hanks) in de eerste film in strijd was met het Vaticaan, wordt hij nu door hen te hulp geroepen. De vier kardinalen (de Preferiti) die kandidaat zijn voor de aankomende pausverkiezing zijn ontvoerd, wat het werk lijkt te zijn van de eeuwenoude, en inmiddels doodgewaande, broederschap de Illuminatie. De Illuminatie is binnengedrongen in CERN tijdens hun Large Hadron Collider project en heeft de anti-materiestof weten te bemachtigen. Die wordt als bom gebruikt en ergens in Vaticaanstad verborgen. Alsof dit nog niet erg genoeg is, wordt elk uur een kardinaal gedood volgens één van de vier elementen: aarde, lucht, vuur en water. Samen met CERN onderzoekster Vittoria Vetra (Ayelet Zurer), en tevens met behulp van het Zwitserse Leger onder leiding van Commandant Richter (Stellan Skarsgård) en politie-inspecteur Ernesto Olivetti (Pierfrancesco Favino), wordt het een nachtelijke race tegen de klok om de kardinalen te redden, de anti-materie bom te vinden en een explosie te voorkomen.

Nieuwe kansen?
De filmcritici vonden de vorige film een vrij slordige vertelling die voor niet-ingewijden onduidelijk was en met een gebrek aan chemie tussen de twee hoofdpersonages Tom Hanks en Audrey Tautou. Ook viel Tom Hanks in zijn rol erg tegen en leek totaal verkeerd gekozen.Het hele team probeert het nu weer allemaal dunnetjes over te doen, The Davinci Code was immers een groot succes. Toch?

Ze lijken wat van de kritieken meegenomen te hebben want de film als geheel komt wat sterker over, zelfs Tom Hanks lijkt meer op zijn plaats, wat alleen maar ten goede komt aan het Robert Langdon personage. Ook het feit dat het grootste gedeelte van de film zich in één nacht afspeelt, geeft de film meer spanning.

Angels & Demons, Tom Hanks

Toch valt er nog steeds veel op de film aan te merken. Zo blijft hij nog steeds het gehalte hebben van een Indiana Jones-achtig parcours met hindernissen waarbij de spanning ver te zoeken is. Dit is zonde, want het bronmateriaal is zeker van een hogere orde. Tevens komt  de film, net als The Davinci Code, gehaast over. Natuurlijk, het verhaal heeft haast, aangezien het een race tegen de klok is, maar het lijkt me wel van belang om de kijker geboeid te houden. Dat is hier regelmatig niet het geval.

Het wordt allemaal wel prachtig in beeld gebracht. De beelden van Vaticaanstad en Rome blijven zeker nog na de film op je netvlies hangen. Er wordt uiteraard ook handig gebruik gemaakt van computereffecten, zeker bij bepaalde ruimten waar niet gefilmd mocht worden (lees hier meer daarover), zoals het ondergrondse archief. Hierdoor heeft de film wel een krachtige, mysterieuze waarde wanneer we als kijker door geheime, verboden gangen en ruimten dwalen.

Acteurs
Zoals al vermeld zit Tom Hanks hier beter in zijn Robert Langdon personage dan in de vorige film. Hier heeft hij een nieuwe medespeelster in Ayelet Zurer (Vantage Point) als Vittoria Vetra. De chemie spat ook hier zeker niet van het doek, hoewel deze sterker overkomt dan met Audrey Tautou. Verder zien we nog Armin Muehler-Stahl, die pas nog te bewonderen was in het Duitse kostuumdrama Buddenbrooks. Hier is hij perfect gecast als kardinaal Strauss. Ewan McGregor (Big Fish) als Camerlengo Patrick McKenna imponeert ook met zijn charisma en betrouwbaar voorkomen. En dan is er ook nog één van Zweden’s beste export 'producten', Stellan Skarsgård (Dogville). Hij zet hier weer een gluiperig en dubieus karakter neer.

Ron Howard
Tijdens zijn jaren als acteur in de hitserie Happy Days zal hij waarschijnlijk niet gedacht hebben ooit één van de meest succesvolle regisseurs te worden. De goede man lijkt film na film te maken die bedolven worden onder de Oscar(nominatie)s. Teleurstelling was er dan ook volop bij de critici dat hij deze kwaliteit niet wist vol te houden met The Davinci Code. Dezelfde kritieken kunnen, min of meer, worden afgevuurd op Angels & Demons. Ondanks dat de kracht van Howard door beide films zeker op te merken is, moet misschien ook worden geconcludeerd dat Dan Browns materiaal niet geschikt is voor hem.

Angels & Demons, Ewan McGregor
Hans Zimmer

Opnieuw horen we Hans Zimmer die de soundtrack van de film vult en voor The Davinci Code nog een Golden Globe nominatie kreeg. Ook deze keer levert hij bij vlagen sterke en toepasselijke muzikale momenten. Zijn orkest, koor en computer draaien overuren om de religieuze en wetenschappelijke thema’s muzikaal te versmelten. Jammer is wel dat het koor soms te vaak voor een kort moment wordt ingezet, waardoor het aan spanning inboet en als een goedkoop trucje overkomt. Zimmer zou iets beter moeten weten.

Net als The Davinci Code weet ook Angels & Demons de aandacht en spanning niet vast te houden. Hoewel het allemaal wat beter en strakker wordt gebracht, komt het weer gehaast over. Aan de acteurs ligt het verder niet en worden vooral de belangrijkere bijrollen sterk vertolkt. Hans Zimmer zorgt opnieuw voor de ‘earcandy’, hoewel hij soms erg op safe speelt. Misschien moeten we concluderen dat Ron Howard, hoewel hij zeker zijn sterke kanten laat zien, niet helemaal de geschikte regisseur is om Dan Browns proza te verfilmen. Misschien een tip voor schrijver en uitvoerend producent Brown bij de al aangekondigde volgende verfilming; zorg wat beter voor kwaliteitsbehoud!

(3 stemmen)

138 minuten