Coraline - recensie

Coraline - recensie

Een van de mooiste animatiefilms gaat aan het publiek voorbij. Grijp je kans nu de film Coraline nog draait, want er ligt een magische driedimensionale bioscoopervaring op je te wachten.

Het meisje achter de bioscoopkassa kijkt mij verwonderd aan. Ik koop namelijk geen kaartje voor Wolverine, Star Trek of Angels & Demons - ze heeft Coraline blijkbaar nog niet gezien dus ze weet niet beter. Terwijl alle zalen volstromen blijft het rustig bij Coraline. Waarschijnlijk gaat een van de mooiste animatiefilms aan het publiek voorbij.

coraline-8

Popcorn en superlijm
Coraline is een stopmotion animatiefilm in 3D. Dat houdt in dat de film net zoals The Nightmare Before Christmas, Wallace and Gromit en The Corpse Bride met poppen geanimeerd is. Alles wat je ziet is daadwerkelijk gebouwd in het klein. Zo is de bloesem in de bomen eigenlijk popcorn en de sneeuw bestaat uit superlijm met bakpoeder. De wereld van Coraline komt tot leven door een zeer getalenteerd team van animatoren en doet visueel niet onder voor een gemiddelde Pixar film.

Een geheime deur
Coraline is gebaseerd op het gelijknamige boek van Neil Gaiman. In de film gaat het meisje Coraline (de stem van Dakota Fanning) op onderzoek uit in het huis waar ze zojuist is ingetrokken met haar saaie vader en moeder. Ze ontdekt een geheime deur die leidt naar een alternatieve versie van haar leven. Hier zijn haar ouders veel leuker en krijgt ze alle lekkers te eten dat ze maar wil. Dat de mensen hier knopen hebben als ogen maakt Coraline niet uit, ze beleeft er veel spannendere avonturen dan in haar normale leven. Zijn de bedoelingen van haar alternatieve moeder (Teri Hatcher) echter wel zo zuiver als Coraline denkt?

coraline-6

Met 3D brilletje
Coraline is een waar visueel spektakel met bijzondere personages, een magische tuin met planten die tot leven komen en prachtige sets. Er is een mooi verschil tussen de saaie, echte wereld met grijzige kleuren en bijna zoete, vrolijk gekleurde alternatieve wereld. Al snel vergeet je de maanden monnikenwerk die er in de film zitten en wordt je in de wereld van Coraline gezogen, ook dankzij het 3D effect dat ook daadwerkelijk iets toevoegt bij deze productie. Als kijker zit je middenin de wereld die je voorgeschoteld wordt. Regisseur Henry Selick (The Nightmare Before Christmas) gebruikt het 3D effect nooit als gadget om alleen maar voorwerpen op te kijker af te laten komen. Wanneer je het 3D brilletje op zet krijg je de neiging om samen met Coraline op verkenning te gaan en achter die boom te kijken of onder die steen te gluren. Het is de eerste keer in Nederland dat een animatiefilm in zowel Nederlands als Engels in 3D vertoond wordt.

Kinderachtig of te eng?
Qua verhaal blijft Coraline een familiefilm, die voor volwassenen uitermate vermakelijk is. Voor kinderen kan de film echter te eng zijn. Dit maakt de film dan ook ontoegankelijk voor een groot publiek. Een groepje vrienden koopt aan de kassa geen kaartjes voor ‘een kinderachtige film’, zoals deze snel bestempeld zou kunnen worden. Ouders ontlopen de film misschien omdat deze te eng zou kunnen zijn voor hun kroost. Ook al is het einde van de film wel te raden, het gaat hier om de weg daarnaar toe en deze is spectaculair. Op sommige punten weet het verhaal te verbazen maar zakt helaas aan het einde wat in.

coraline-10

Als animatieliefhebber moet je Coraline gezien hebben. Kies daarvoor een bioscoop uit die de film in 3D vertoont, dan ligt er een van de mooiste filmervaringen op je te wachten. Ook fans van de sprookjesachtige films van Tim Burton zullen deze productie beslist waarderen. De animatie is grandioos en het is visueel een van de mooiste films die je ooit zult zien. Zorg er dus voor dat Coraline in ieder geval niet aan jou voorbij gaat!

Henry Selick

Dakota Fanning
Teri Hatcher