The Eleventh Hour - dvd recensie

The Eleventh Hour - dvd recensie

Michael Adams (Matthew Reese) is een Navy Seal die op een mislukte missie in Noord-Korea voor dood achtergelaten wordt door z’n team. Na gemarteld te zijn als krijgsgevangene komt hij terug, maar z’n verleden zit hem op de hielen.

Een groep Navy Seals wordt naar Noord-Korea gestuurd om een groep gegijzelde Japanse burgers te redden. Tijdens deze uitbraak raakt Adams gewond door een granaat. Zijn team laat hem achter, in de gedachte dat hij dood is. De Koreanen vinden hem en houden hem vast als krijgsgevangene. Tijdens zijn gevangenschap wordt Adams flink gemarteld. Na drie jaar laten ze hem vrij en als een veranderd man komt hij terug naar een veranderde wereld. De relatie met z’n vrouw heeft veel te verduren van zijn andere gedrag en ze besluiten dan ook om even uit elkaar te gaan.

hour-1

In de twee jaar dat Adams terug is uit z’n gevangenschap, gaat hij wekelijks langs bij een psychiater om zijn opgedane trauma’s te verwerken. Eigenlijk leidt hij een vrij gewoon leven. Hij werkt bij een lokale high school als trainer van het football team en heeft daarbij de relatieproblemen met z’n vrouw Rachel (Jennifer Klekas). Michael ondergaat op dit moment z’n leven en in de sessies met z’n psychiater is hij ook nog erg terughoudend.

Het plot
Als op een dag Rachel aangevallen wordt, blijkt dat Michael’s oude gijzelnemer uit is op wraak. Hij heeft een explosief in haar schedel laten plaatsen en gebruikt dit om Michael te chanteren en te dwingen om een van z’n voormalige Navy-Seal teamleden te doden. Die is in de stad en zal zijn opwachting maken bij een live praatprogramma. Het is de bedoeling dat Michael hem daar vermoord, of Rachel gaat er aan. Op zich is het verhaal wel wat uitzinnig, maar je kunt het slechter treffen. Nee, deze film laat het eerder op een aantal andere fronten liggen.

hour-3

Slecht geregiseerd
De Navy-Seal achtergrond van de hoofdpersoon geeft de regisseur natuurlijk wat meer vrijheid om ingewikkelde gevechten tegen meerdere tegenstanders op te zetten. Hierin is hij deels ook geslaagd. Deels, omdat de choreografieën van de gevechten daadwerkelijk wel doordacht zijn en een degelijk niveau hebben. De keerzijde is echter dat de regisseur niet in staat blijkt om deze gevechten ook op een spannende manier in beeld te brengen. Sterker nog,  hij is vaak niet eens in staat om de actie goed weer te geven. Dit vond ik bijzonder treurig, aangezien het een van de weinige momenten is, die deze film spektakel hadden kunnen geven.

Net niet actiefilm
Ondanks een actie-oormerk lukt het deze film niet om zich daar goed op te richten. Sommige van de actiescènes zijn bijzonder knullig en niet meer van deze tijd. Zo is er een autoachtervolging die regelrecht uit een Laurel & Hardy zou kunnen komen. Aan de andere kant wordt de film getergd door, wat het beste te beschrijven is als, onkunde van de regisseur om de juiste actie goed in beeld te brengen. Zoals ik eerder aangaf, zijn de vuistgevechten hier een goed voorbeeld van.

hour-2

Plat acteerwerk
Als derde element in deze perfecte storm van ondermaatse films, is het nog het acteerwerk. Matthew Reese weet niet te boeien met zijn vrij platte interpretatie van Michael Adams. Het lijkt er op dat hij dacht dat gesloten en teruggetrokken betekende dat hij gewoon niets moest zeggen. Klekas blijft in haar rol vrijwel buiten beeld. Ze heeft haast geen dialoog. Ook op het scherm blijft ze hangen in een haast blanco personage. Rachel ben je zo vergeten. Met haar ook direct Klekas, gezien ze haast onzichtbaar is in de film.

The Eleventh Hour laat het op alle fronten afweten. De film is ondermaats geregisseerd, heeft op z’n best middelmatig acteerwerk en het verhaal is ook wat warrig. Ik voorzie een toekomst in de aanbiedingenbak en als ze geluk hebben een behandeling door Riff-Trax of Cinematic Titanic.

Deze dvd bevat geen extra's

Film: gelesterhalfstergrijsstergrijsstergrijsster
Extra's: grijsstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster