The Curious Case of Benjamin Button - blu-ray recensie

Het leven is voor iedereen hetzelfde, we worden geboren, groeien op, en we gaan dood aan ouderdom. Benjamin Button doet het alleen allemaal net even anders. We bekeken de blu-ray.

De recensie van de film is hier te lezen. Hieronder bekijken we de extra's op de blu-ray.

Audio commentaar met David Fincher
David Fincher vertelt met passie over de keuzes in de film. Toch wordt het na een tijdje een beetje droog materiaal om naar te luisteren. Op zich is dat niet zo heel raar met een film van 166 minuten. Voor de persoon die hier graag naar luistert is deze track wel heel erg leerzaam want hij legt best veel uit over filmtechnieken en waarom het ene schot wel goed werkt en het andere juist niet.

The Curious Birth of Benjamin Button - 14 informatieve korte films (2 uur en 55 minuten)
Dit is een enorm lange documentaire die onderverdeeld is in vier stukken genaamd "First Trimester", "Second Trimester", "Third Trimester" en "Birth". Deze vier hoofdstukken, zoals ik ze maar noem, zijn weer onderverdeeld in een totaal van 14 filmpjes, waarin onder andere David Fincher verteld over de problemen met het verhaal en waarom het jaren geduurd heeft om deze film te maken. Jaren geleden hadden ze al het idee om de film te maken, alleen was niemand in staat om de film te maken. Al in 1987 werden de rechten voor het verhaal gekocht. In 1990 was Steven Spielberg de man die de film zou gaan verfilmen, maar haakte af en maakte in plaats daarvan Jurassic Park.

Fincher had er eerder ook al naar gekeken, maar wist toen niet hoe hij de film zou moeten maken. Door de manier waarop het verhaal loopt, was de algemene mening dat Benjamin Button door minstens vier a vijf verschillende acteurs zou moeten worden gespeeld. Dit gegeven zou de film dus niet geschikt maken voor een grote acteur. Het is een enorm interessante reeks extra's, maar ze hebben wel een nadeel. Het kijken van deze korte films, neemt wel een deel van de magie weg die je ervaart als je de film voor het eerst kijkt. Wel interessant dus, maar kijken op eigen risico. Alles bij elkaar duurt dit langer dan de film zelf en krijg je enorm veel te zien. Van het maken van de special effects tot het componeren van de soundtrack en alles er tussenin.

Verder bevat het schijfje nog twee trailers, een viertal fotogalleries en de mogelijkheid om een digitale kopie van de film te downloaden. Zeker voor de mensen die geen blu-ray kunnen afspelen in hun computer, of die erg gesteld zijn aan een kopie van hun favoriete films, een erg interessante optie. Opvallende is de audiotrack voor blinden, die nergens op de hoes van de blu ray of het menu vermeld wordt.

The Curious Case of Benjamin Button

The Curious Case of Benjamin Button is een bijzonder intrigerende film geworden die op blu-ray erg goed tot zijn recht komt. De beelden zijn werkelijk schitterend. Het enige wat je je zou kunnen afvragen is of je een DTS HD track nodig hebt bij een film die voornamelijk gebaseerd is op de dialogen. Het korte antwoord is nee, dat is niet nodig, maar het voegt toch op sommige momenten wel wat toe. De blu-ray is dus voornamelijk de moeite waard oor de uitmuntende beeldkwaliteit. De film wordt uitgebracht op een dubbel blu-ray en staat dan ook boordevol extra materiaal. De bijzonder lange documentaire over het ontstaan van de film is eveneens interessant, maar geeft misschien juist weer teveel weg, waardoor de magie verloren gaat. Laat dit je echter niet weerhouden om de blu-ray te kopen, de film is het dubbel en dwars waard.

Extra's: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster

David Fincher

Cate Blanchett