Alpha Dog - dvd recensie (heruitgave)

Alpha Dog - dvd recensie (heruitgave)

In dit waargebeurde verhaal ontvoert een groepje jonge drugsdealers, het broertje van een in ongenade gevallen zakenpartner om deze zo te dwingen z’n schuld af te lossen.

De gevangen puber heeft het prima naar z’n zin bij de feestende jeugdgangsters en sluit vriendschap met zijn voornaamste babysitter. Als de leider van de bende verneemt wat de gevolgen van de ogenschijnlijk onschuldige ontvoering kunnen zijn, neemt het verhaal een dramatische wending.

alpha dog 1

Bier, bro’s en bitches
Johnny Truelove (Emile Hirsch; Milk, Into The Wild) is de vervelende leider van een groepje jonge drugsdealers. Ze komen niet uit achterbuurten maar uit min of meer normale gezinnen. Het dealen bezorgt de vrienden geld en aanzien. Hun leven bestaat uit zuipen en gemakkelijke vrouwen. Als Jake Mazursky (Ben Foster; Hostage, X-Men: The Last Stand) Truelove vertelt dat een deal de mist in is gegaan, krijgen de twee slaande ruzie over het verloren geld. Als Mazursky uit woede het huis van z’n voormalige vriend overhoop haalt, zint deze op wraak.

Per toeval zien Johnny en twee van zijn kompanen, Zack, het vijftienjarige broertje van Jake lopen en gooien hem in een opwelling in hun busje. Dat was de eenvoudige stap van hun spontane plan. Nu zit de groep criminele feestgangers met een gevangene. En waar laat je het slachtoffer als je nog bij je ouders woont of op stap wilt met je scharrel van de week? Bendelid Frankie (Justin Timberlake) laat zich strikken en wordt opgescheept met Zack. De twee kunnen het wel met elkaar vinden en hebben het eigenlijk prima naar hun zin. Frankie drinkt en blowt wat met vrienden, Zack doet gezellig mee. Hij vertrouwt er volledig op dat broer Jake met het geld op de proppen komt zodat hij naar z’n ongeruste ouders terug kan.

Als Johnny en Frankie de situatie een dag later doornemen, realiseren ze zich rijkelijk laat dat ze wettelijk gezien niet handig bezig zijn door een jongen te gijzelen. Ze besluiten Zack te paaien zodat hij hen na vrijlating niet zal verraden. Dat kost geen moeite. Zack heeft de tijd van z’n leven. Jake Mazurksy heeft dat natuurlijk niet door en is nog steeds van plan zijn ontvoerde broertje te vinden en z’n vroegere vriend Johnny van kant te maken. Als Johnny dan ook nog te weten komt dat hij voor de ontvoering een levenslange gevangenisstraf riskeert, neemt hij een beslissing waardoor de hele situatie uit de hand dreigt te lopen.

alpha dog 2

Glitter, Cross Roads….Alpha Dog?
Laten we maar meteen to the point komen; is Justin Timberlake het aanzien als acteur waard of moet iedere regisseur die hem in de toekomst nog aan een rol helpt naar de frontlinie in Afghanistan worden verbannen? Oke, hij heeft eerder geacteerd (Edison), maar werd toen ondersteund door acteerveteranen Morgan Freeman en Kevin Spacey. Nu mocht hij zonder vleugeltjes in het diepe.

Alpha Dog lijkt in het begin een pijnlijk slechte verfilming van het doen en laten van een stelletje “motha fuckin’ gangsta”-blatende wiggers. Het personage van Timberlake lijkt net als de rest een erg slechte stereotypering. Maar naar mate het verhaal vordert, zien we dat het groepje vooral naar de pijpen van Truelove danst en crimineeltje spéélt. Daar hoort ongetwijfeld veel over the top geschreeuw en weinig wol bij en lijkt juist waarheidsgetrouw verfilmd. Feesten kon Timberlake waarschijnlijk ook buiten de filmset al. Het wordt dus pas echt interessant als het drama de overhand krijgt en er ‘echt’ geacteerd moet worden. Timberlake brengt het er prima vanaf en zorgt niet voor kromme tenen. Ik ga zijn meer recente films niet halsoverkop bekijken maar hij blijft heel ver uit de buurt van zingende voorgangers Mariah Carey en Britney Spears. Maar toegegeven, dat kan Lieke van Lexmond ook.

Alpha Dog bevat naast de uitstekende ratachtige, licht megalomane, klootzak vertolking door Emile Hirsch nog twee noemenswaardige prestaties. Anton Yelchin (Terminator Salvation, Hearts in Atlantis) speelt de rol van gelaten en meefeestend ‘slachtoffer’ prima. Hij is een naïef jochie die zelfs vergeet z’n ouders te laten weten dat hij naar omstandigheden veilig is. Als acteur is hij minder naïef. Dat blijkt met name uit het zelfs enigszins beklemmende laatste stuk van Alpha Dog. Zo zal Nicholas Markowitz, zoals de jongen in werkelijkheid heet, waarschijnlijk zijn tijd bij de bende hebben doorgebracht.

Ben Foster speelt met verve de doorgeslagen oudere broer en aanstichter van alle problemen. Na het zien van zijn SS-tatoeage drong de gelijkenis met de rol van Edward Norton in American History X zich op. Misschien een te voor de hand liggende vergelijking of niet erg origineel vormgegeven door regisseur Cassavetes (The Notebook, John Q). Hoe dan ook, de door familie verstoten en verslaafde Jake had meer aan bod mogen komen. Helaas kregen we slechts korte stukjes voorgeschoteld van de woedende oudere broer en zijn wanhopige zoektocht.

Bruce Willis in de bijrol van criminele vader Truelove en Sharon Stone als huilerige paniekmoeder Mazurksy moeten natuurlijk vermeld worden. Voor Willis was het waarschijnlijk net zo inspannend als boodschappen doen. Op routine. Van Stone blijft vooral de slechte make-up aan het einde van de film door mijn hoofd spoken. Maar dat is haar niet kwalijk te nemen.

alpha dog 3

Drama als verlossing
Het verhaal begint als een documentaire, maar die interessante vorm wordt niet volgehouden. Pas tegen het einde wordt de draad daar weer echt opgepikt. Misschien een bewuste keuze om de ontknoping niet te snel weg te geven? De film zelf start als een foute actiefilm, gevolgd door veel beelden van onverantwoord feestende kinders. Als Hirsch of Foster in beeld komt, wordt het meteen spannender. Jammer dat het feestgedruis ten koste gaat van de speeltijd van Foster. De film kabbelt daardoor langzaam naar de ontknoping toe. Het is over het algemeen niet slecht, maar te weinig spannend. Het laatste deel van de film maakt veel goed. Na de laatste overhaaste beslissing van Johnny Truelove, komt de vaart in het verhaal en stoomt Alpha Dog op zijn punten scorende ontknoping af.

Extra's: halfstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster
Deze heruitgave bevat alleen een trailer.

Het verhaal komt laat op gang en Cassavetes laat wat mogelijkheden onbenut om ons echt aan de platte beeldbuis te kluisteren. Maar dankzij hier en daar aardig acteerwerk en de ontknoping is Alpha Dog zeker de moeite waard. Vooralsnog heb ik Justin liever op dvd dan op cd.

Wie meer wil weten over het ware verhaal achter de film (de werkelijke naam van Johnny Truelove is zo ongeloofwaardig dat deze onmogelijk in de film kon worden gebruikt), kan bij de bekende informatieve sites en zoekmachines terecht. Hier een stukje over een van de vrienden van Frankie, die assisteerde bij het ‘gevangenhouden’ van Zack Mazurksy….niet lezen als je de film nog gaat kijken!

Te koop vanaf 14 mei 2009.

Emile Hirsch
Justin Timberlake