Chéri - recensie

Chéri - recensie

Een romantisch kostuumdrama over de passionele relatie tussen de verwende rijkeluiszoon 'Chéri' en zijn beeldschone oudere minnares.

Scriptschrijver Christopher Hampton was bezig met een script over de meest vooraanstaande schrijfster uit de vorige eeuw, Sidonie Gabrille Colette (1873 – 1954) en begon toen haar bekendste boek Chéri te bewerken.

cheri 1

Het sprak hem ten eerste aan vanwege het liefdesverhaal thema; de romance tussen een vrouw van middelbare leeftijd en een rijke jongeman. Ten tweede vanwege het tijdperk, het vroege 1900. In 1950 was er al een Chéri film, maar Hampton moest en zou van dit klassieke verhaal ook een verfilming maken. Ondanks dat  hij zelf  wat films heeft geregisseerd, koos hij voor dit stuk regisseur Stephen Frears (The Queen). Zij hadden al twee keer eerder samengewerkt, namelijk met de dramafilms Dangerous Liaisons en Mary Reilly. Voor beide mannen was dit weer een grote uitdaging. We horen overigens Frears aan het begin en aan het einde van Chéri als duidelijke verteller.

In het Parijs van de jaren twintig heeft de knappe, verwende, jonge rijkeluiszoon Fred Peloux- alias Chéri- al jaren een passionele relatie met de vijftigjarige courtisane Léa de Lonval. Dankzij haar leert hij de liefde kennen. Maar na zes gelukkige jaren vol genot en plezier, en zonder aan de toekomst te denken, regelt zijn moeder een huwelijk tussen hem en de negentienjarige Edmée, de enige dochter van de rijke Marie-Laure.

Terwijl het onontkoombare afscheid nadert, proberen Léa en Chéri zich te schikken in de situatie. Maar de liefde tussen hen blijkt dieper geworteld dan ze zelf ooit voor mogelijk hadden gehouden. Het verlangen naar elkaar blijft groot. Na een half jaar wederzijds heimwee, treffen de ex-geliefden elkaar nog ’n keer…

cheri 2

Kostuumdrama's
Voor beide hoofdrolspelers, Michelle Pfeiffer en Rupert Friend was het niet geheel onbekend om in romantische drama's uit vroeger tijden te schitteren. Michelle Pfeiffer heeft in Dangerous Liaisons ook al eerder samen gewerkt met Frears en Hampton. Zij was hiervoor terecht genomineerd voor een Oscar. Vijf jaar later verscheen ze in The Age of Innocence waarvoor ze voor een Golden Globe werd genomineerd. In Chéri bekent Pfeiffer leeftijd. Ze is inmiddels eenenvijftig jaar en nu speelt ze ook iemand van die leeftijd. Zonder lagen make-up. Haar ogen zijn af en toe wel wat waterig doorlopen, maar dat is logisch want ze heeft wat te verduren met zo'n jongere geliefde. Hoe dan ook, Pfeiffer blijft een mooie verschijning om naar te kijken en zij zet  Léa de Lonval, die moeite heeft met het ouder worden maar dat uiteindelijk accepteert, prachtig neer.

Rupert Friend werd bekend bij het grote publiek als Mr Wickam in Pride and Prejudice. Onlangs hebben we hem kunnen bewonderen als prins Albert in het fantastische kostuumdrama The Young Victoria. In Chéri zet hij goed de jongeman Fred Peloux oftewel Chéri neer. Er is in de filmindustrie altijd sprake geweest van acteurs die een jongere rol spelen dan hun werkelijke leeftijd. Dit is niet altijd geloofwaardig, maar bij Friend is het in dit verhaal niet storend. Wel kan het personage Chéri nichterig overkomen, maar in die tijd was dat niet ongewoon. Chéri lijkt soms wel bezeten van Léa. Hij wordt hierdoor zelfs vijandig tegenover zijn eigen jonge vrouw (Felicity Jones, Brideshead Revisited) en hij weet op het laatst geen raad meer met zijn gevoelens. De rol van Chéri is Friend op het lijf geschreven.

Welgesteld
De prostituees komen totaal niet ordinair over. Je vergeet zelfs dat het eigenlijk om hoeren gaat, terwijl de film hier wel meteen mee word ingeleid, maar je zit al gauw in het liefdesverhaal en dan heb je geen erg meer in de beroepen van de dames. De vrouwen waren machtig, rijk en hadden een grote invloed, maar leefden toch geïsoleerd. De rest van de maatschappij had haar mening toch wel klaar. Daarom gaan Léa en de moeder van Chéri, Madame Peloux (een geweldige rol van Kathy Bates) met elkaar om, ze begrijpen wat het betekent om een prostitué te zijn en vinden het verschrikkelijk dat ze ouder worden. Ze zijn ook duidelijk elkaars rivale. Léa mag Chéri onder haar hoede nemen om er een echte man van te maken omdat Madame Peloux hier geen zin in heeft. Dat Chéri zo'n verveelde en verwende jongeman is geworden, ligt dus duidelijk aan de soort opvoeding die hij heeft gehad.

cheri 3

Met deze zweverige film kun je even heerlijk ontsnappen in het mooie Parijs van de goede oude tijd. Bijna iedere scène sleept je mee en raakt je. Het verhaal is ouderwets, een beetje dwaas en best tragisch maar zo verleidelijk. Zelfs met de voornamelijk gecompliceerde emoties, straalt deze film nog romantiek uit. De bijpassende muziek versterkt dit natuurlijk extra. Het acteren is ook nog eens meer dan voortreffelijk dus Chéri mag gerust een klein meesterwerk genoemd worden.

Stephen Frears

Kathy Bates
Rupert Friend