Castle in the Sky - dvd recensie (heruitgave)

Het eerste lange avontuur afkomstig uit de beroemde Japanse Studio Ghibli ligt nu als heruitgave in de winkels. De liefhebber weet wat hem te doen staat.

Open mond
Een film van Studio Ghibli in een geschreven tekst uitleggen, dat valt niet mee. De volwassen geest is in de meeste gevallen al veel te bedorven om de pracht van het werk van deze Japanse animatiestudio eer aan te doen. Een vijfjarige zal echter, denk ik, met het grootse gemak de juiste woorden kunnen vinden. Ik vroeg aan mijn eigen nageslacht, 3 jaar, halverwege de film of hij het nog leuk vond. Hij keek me boos aan en snauwde een kwaad “ja, natuurlijk” mijn richting op. Even voor de goede orde,  we hebben het hier over een Japans gesproken animatiefilm met ondertiteling. Dit geeft volgens mij het best aan hoe goed de films van deze animatiestudio zijn. Als een Nederlandse peuter, die nog geen woord kan lezen, twee uur en vier minuten met een open mondje, glinsterende oogjes en speels gemak zo’n film uitzit, dan heb je iets bijzonders in handen. De film bevat bovendien genoeg elementen om voor volwassenen net zo interessant te zijn.

castle in the sky 1
Luchtkasteel
Als een luchtschip wordt aangevallen door piraten valt het meisje Sheeta buitenboord en belandt op aarde. Daar neemt de jongen Pazu haar onder zijn hoede. Ze moeten vluchten voor zowel de luchtpiraten als het leger, omdat Sheeta een magische hanger in haar bezit heeft. Deze steen is de sleutel tot het legendarische koninkrijk Laputa, een luchtkasteel dat zich op een zwevend eiland bevindt.

De handgetekende film neemt je mee in een strijd tussen de onschuldige kinderen en boosaardige volwassenen die uiteraard alleen maar aan macht en geld denken. In twee uur tijd ontvouwt zich een reis in waanzinnige, elkaar achtervolgende vliegschepen die door een hemel schieten die zo mooi is dat je af en toe afvraagt of je wel echt wakker bent tijdens het kijken. Pazu reist met Sheeta naar Laputa, de naam van die zwevende stad. Hij is de perfecte reisgenoot voor elke vrouw. Hij slaat zijn warme mantel om je heen als hij ziet dat je rilt van de kou en het maakt niet uit hoeveel  booswichten er zijn; hij beschermt je tegen alles en iedereen die je iets aan wil doen.

castle in the sky 2

Ze sluiten tijdens de spannende reis vriendschap met een piratenfamilie die de kinderen eerst als gijzelaars ontvoerde om de stad te kunnen vinden die ze van plan zijn leeg te plunderen. Een familie die bestaat uit een, op zijn zachts gezegd, struise vrouw en haar zonen. Ruwe bolsters, blanke pitten. Natuurlijk bereiken ze hun bestemming. Helaas geld dit ook voor diegenen met hun verwerpelijke bedoelingen. Een felle strijd volgt. Ik ga de film niet devalueren door het verhaal stap voor stap uit te leggen, als dit voorgaande je niet geïnteresseerd heeft gemaakt, is deze film niets voor jou. Niet vergeten om hem alsnog in huis te halen voor de kinderen, blijft ten alle tijden natuurlijk wel het advies.

Disney
Luputa: Castle in the Sky, zoals de film in het Japans heet, inspireerde de geflopte Disneyfilm Treasure Planet. De films bevatten dan ook zeker gelijkenissen. Waar het bij laatstgenoemde mis ging qua karakters heeft Miyazaki geen moeite om interessante hoofdfiguren neer te zetten.

Ghibli
Deze film was in 1986 de eerste lange film die de studio op het publiek losliet. De inmiddels tot een ware animatielegende uitgegroeide Hayao Miyazaki tekende voor de regie. De geweldige soundtrack is ook bij deze film verzorgd door Joe Hishashi. Alleen de muziek alleen al rechtvaardigt eigenlijk de aanschaf van deze dvd. Het is wonderlijk om nu te zien hoe hoog het niveau van het werk van studio Ghibli van meet af aan is geweest. Deze film mag dan nog niet het superieure niveau van een film als Spirited Away halen, veel scheelt het niet.

castle in the sky 3

Deze dvd bevat alleen een trailer

De onstuimige fantasie en grenzeloosheid waar een kinderbrein patent op heeft verpakt in twee uur adembenemende handgetekende animatie. Het lijkt me duidelijk: verplichte aanschaf voor elke leeftijd.