In The Electric Mist - recensie

In The Electric Mist - recensie

Door een hedendaagse moord wordt een onopgeloste zaak van veertig jaar geleden opgerakeld.

Bertrand Tavenier
De 68-jarige Franse regisseur Bertrand Tavernier begon als rechtenstudent maar schreef liever filmkritieken. Er verschenen van zijn hand een paar boeken over Amerikaanse films, hij regisseerde in 1974 zijn eerste film L'Horloger de Saint-Paul en ook verschillende documentaires. Tavenier was al jaren fan van de schrijver James Lee Burke en twijfelde tussen de boeken Dixie Jam City en In The Electric Mist with Confederate Dead. Uiteindelijk koos hij voor het laatste en maakte in 2007 dit mysterieuze drama.

In The Electric Mist, Tommy Lee Jones

Detective Dave Robicheaux onderzoekt de moord op een hoertje in New Iberia, Louisiana. Hij verdenkt maffiabaas Julie 'Baby Feet' Balboni van deze bloederige misdaad maar heeft nog geen bewijsmateriaal. Als een filmploeg neerstrijkt in Louisiana, ontdekt hij dat de nieuwe film geproduceerd wordt met steun van maffiabaas Baby Feet. Hollywoodster Elrod Sykes vervult de hoofdrol in deze burgeroorlog-film. Als Elrod Sykes aangehouden wordt door detective Robicheaux voor het rijden onder invloed, begint hij loslippig te worden. Hij brabbelt over een lichaam dat hij heeft gevonden. Deze moord vond 40 jaar geleden plaats en de detective kan zich dit nog goed herinneren…

Tommy Lee Jones
Producer Michael Fitzgerald stelde de Poolse scriptschrijver Jerzy Kromolowski en zijn vrouw Mary Olson-Kromolowski voor aan Tavenier. Zij hadden eerder The Pledge geschreven. Toen ze het eerste concept klaar hadden, vond Tavernier dit niet helemaal goed. Burke schoot toen te hulp om betere dialogen te schrijven, waarna acteur Tommy Lee Jones bijna het hele het script herschreef. Ook schrapte hij overbodige shots en schreef tijdens de opnames zelfs wat scènes, zoals de salamanderscène en het gesprek tussen de dochter en de filmster over wat het betekent om een ster te zijn.

Deze keer is het karakter dat Jones speelt, gebaseerd op een misdaadroman-personage en hiermee is hij wederom op bekend terrein als stoere wetsdienaar die zich niet altijd aan de regels houdt. Ook al wordt hij dit jaar tweeënzestig, de klappen die hij uitdeelt, komen nog echt hard over. Jones' karakteristiek gerimpelde hoofd past ook weer goed bij deze rol en maakt ook zijn, uit meerdere lagen bestaande personage nog geloofwaardiger.

In The Electric Mist, Tommy Lee Jones

Goede cast
John Goodman (Confessions of a Shopaholic, Roseanne) speelt altijd een goede dikzak maar nu zien we hem als badguy. Een maffioso van wie je meteen denkt dat hij wel iets met die moorden te maken zal hebben. De rol van de filmster Elrod Sykes wordt vertolkt door Peter Sarsgaard (Flightplan, The Skeleton Key). Hij zet een dronken, verwarde filmster neer, een karakter zoals in deze film verwacht mag worden en zorgt voor een paar grappige momenten. Het spervuur van beledigingen tussen Robicheaux en Balboni levert eveneens een paar leuke scènes op. Mary Steenburgen (The Proposal, StepBrothers) speelt de vrouw van Robicheaux goed. Zoals altijd is zij de lieve, bezorgde echtgenote en moeder. Zij heeft sowieso in alle films en series waarin ze speelt een sympathieke uitstraling.
Verder zien we Levon Helm als een dode generaal. De stem van deze meneer is vrij irritant en deze bovennatuurlijke toevoeging heb je in eerste instantie niet eens door. Je vraagt je alleen af wat dit moet voorstellen.

In The Electric Mist, Tommy Lee Jones

Louisiana
In deze streek spreken ze natuurlijk een ander soort Amerikaans dan in bijvoorbeeld New York, maar niet alle acteurs klinken overtuigend. Sommigen overdrijven zelfs met dit nagebootste accentje. Het personage van John Goodman had blijkbaar geen accent nodig en hij praat dan ook wat anders dan zijn collega-acteurs.
De blues soundtrack zorgt voor de locale sfeer; blues-rockgitarist en zanger Buddy Guy horen we niet alleen maar we zien hem ook in een kleine rol.

De film kwam in the USA niet op het grote scherm, maar werd na twee jaar op de plank te hebben gelegen meteen op dvd en blue-ray uitgebracht. Het betreft dan ook duidelijk geen Hollywoodproductie en het verhaal eindigt naar mijn gevoel wat té abrupt. De vreemde overgangen lopen vaak niet soepeltjes van de ene scène in de andere over en de kleine bovennatuurlijke toevoeging werkt eveneens storend. Ook al kun je nu in Nederland wèl de onverkorte versie in de bios zien; het script vertoont wat hiaten en zelfs de topcast kan die niet allemaal vullen.

Film: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster
Jouw cijfer: [ratings]

Titel: In The Electric Mist In The Electric Mist