The Private Lives of Pippa Lee - recensie

Een vrouw van middelbare leeftijd gaat met haar meeslepend verleden richting een zenuwinzinking

Rebecca Miller (Proof, Personal Velocity: Three Portraits) werkte eerst als schilderes en actrice voordat ze schrijfster en regisseur werd. The Privates Lives of Pippa Lee is haar eerste boek en werd in dertig landen uitgebracht.Vervolgens maakte Miller hier een script van en ging ze samen met de producenten Lemore Syvan (Gracie, Personal Velocity: Three Portraits), Dede Gardner (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford) en Jean-Luc De Fanti (Igor) aan de slag om deze film op het witte doek te brengen.

pipa lee 1
Pippa Lee is een vrouw die trouwt met Herb Lee. Herb is een gepensioneerde man die valt op jongere vrouwen. Zo was hij eerder getrouwd met de aantrekkelijke Gigi. Pippa woont met haar nieuwe echtgenoot in een centrum voor bejaarden en voelt zich hier alles behalve thuis. Ze begint steeds ongelukkiger te worden en zit op de rand van een zenuwinzinking. Pippa en Herb vervreemden steeds meer van elkaar en op een gegeven moment krijgt Herb een affaire met de nog jongere Sandra. Pippa zoekt zelf haar steun en toeverlaat bij minnaar Chris en ontdekt haar begraven sensualiteit.

Jonge Pippa
In de film zie je hoe het leven van Pippa Lee nu is en door terugblikken in de vorm van herinneringen zie je hoe het zo geworden is. De jonge Pippa wordt vertolkt door Blake Lively. Net als Serena uit Gossip Girl gaat het hier ook om een mooi meisje met problemen, maar Lively laat zien dat ze ook de zwaardere rollen aan kan. Het is even wennen dat ze met een oudere man gaat, maar doordat je al vanaf het begin haar leven meemaakt, begrijp je het en kun je het een plaats geven.

Volwassen Pippa
Robin Wright Penn (State of Play, Beowulf) speelt hierin ouder dan haar echte leeftijd en dat gebeurt niet vaak. Ze doet dit overtuigend en heeft het zielige over zich zoals bedoeld is. Door haar uitstraling en eigenlijk haar hele zijn, voel je met haar mee en kun je je zelfs een beetje met haar vereenzelvigen. Ze is zo'n serieus karakter, maar door haar geestelijke gesteldheid moet je gedurende de film ook best lachen, vanwege een aantal rake, grappige opmerkingen.

De film begint met een familiediner en op de een of andere manier heb je al meteen een raar gevoel bij deze familie. De manier van filmen zorgt ervoor dat je dit gedurende de gehele film vasthoudt en de scènes lopen uitstekend in elkaar over.

pipa lee 2

Meesterlijke bijrollen
Keanu Reeves (The Day the Earth Stood Still, Street Kings) mag hierin negen jaar jonger spelen, maar hij kan er mee weg komen. Een vijfendertigjarige foute, maar wel meelevende jongeman. Bij Alan Arkin (Get Smart, Sunshine Cleaning) denk je, hoe kan hij die aantrekkelijke en jongere vrouwen krijgen? Maar het zijn wel vrouwen met geestelijke problemen, die iemand zoeken die goed kan luisteren en dat kunnen oudere, wat minder aantrekkelijke mannen misschien beter..

Na haar diefstalincident in 2001 heeft Winona Ryder nooit echt meer een grote rol in een goede film gehad. Ook heeft ze in dit drama geen grote rol, maar is ze wel weer aanwezig. Je kunt het een klein beetje vergelijken met haar karakter uit Girl, Interrupted, dramatisch en grappig. Maria Bello (Nothing is Private, Butterfly on a Wheel) schittert als pillen slikkende moeder in het leven van de jonge Pippa. Zij zorgt ook voor wat grappige shots.

De Italiaanse actrice Monica Bellucci (Sanguepazzo, Shoot 'Em Up) heeft zo'n beetje de kortste rol, maar haar personage blijft niet vaag. Je kunt hier terecht spreken van kort maar krachtig. Evenzo bij Julianne Moore (Blindness, Savage Grace) als lesbische vriendin van de tante van Pippa Lee. Het maakte de acteurs niet uit dat het om kleine rollen ging. Dit verhaal is compleet en perfect uitgewerkt dus daar wilden ze hoe dan ook allemaal graag aan meewerken.

pipa lee 3

Alles voldoet in deze film en het script is top. Je ziet en begrijpt waarom Pippa Lee zo geworden is en je bent een deel van haar leven. Zo intens zit je in de film. Het is een mooie en ontroerende film met wat vleugjes humor. Ook de bijrollen verdienen een dikke pluim. Eigenlijk in één woord geweldig.

Film: gelestergelestergelestergelestergrijsster

Titel: The Private Lives of Pippa Lee The Private Lives of Pippa Lee
Regie: Rebecca Miller