Nu. - dvd recensie

Nu. - dvd recensie

Jaap heeft het moeilijk. Zijn vriendin Rose, heeft namelijk een ernstig ongeluk gehad en ligt hierdoor in coma.

Het is het begin van een verhaal dat op zijn zachtst gezegd zwaar is. Jaap staat op het punt van instorten nadat zijn vriendin een zwaar ongeluk heeft gehad met de auto. Het zet zijn hele leven op zijn kop en hij kan zich maar met moeite overeind houden. Bij alles wat hij doet denkt hij namelijk aan haar, aan zijn Rose. Zijn vriend JP maakt zich zorgen om Jaap en dat blijkt al snel volkomen terecht te zijn als hij samen met zijn vriendin bij Jaap's huis gaat kijken en deze blijkt een zelfmoord poging te hebben gedaan. Ze zijn er nog maar net op tijd bij en brengen Jaap snel naar het ziekenhuis.

nu1

JP besluit dat het zo niet langer kan. Samen met Jaap rijdt hij naar de plek waar het ongeluk gebeurd is. Daar besluiten ze samen dat ze naar Rose toe gaan, en dat is een flinke roadtrip, want hoewel het ongeluk gebeurde in België, ligt Rose in een ziekenhuis in Frankrijk waar ze geboren werd. Onderweg begint Jaap zich langzaam wat beter te voelen, maar dat zal niet van lange duur zijn.

Jan-Willem van Ewijk
Nu. is de eerste film voor Jan-Willem van Ewijk, en hij heeft het zich direct maar niet al te makkelijk gemaakt. Niet alleen regisseert hij de film, hij is ook de producent, cinematograaf, editor en speelt er ook nog eens een grote rol in. Dat het zijn eerste project is geweest, is vooral te merken aan de tijd die het heeft gekost om deze film af te maken. Vier lange jaren is hij bezig geweest met deze film. Hij stopte met zijn baan en startte een eigen productie maatschappij genaamd Propellor Films. De rol die hij zelf ter harte neemt in de film is die van JP, een zakenman die een beetje over het paard getild overkomt. Zelfs tijdens de roadtrip met zijn maat Jaap zit hij nog volop te bellen, wat hem dan ook niet in dank wordt afgenomen.

Matthijs Bourdrez
De rol van Jaap wordt zeer overtuigend neergezet door nieuwkomer Matthijs Bourdrez. Het kan niet makkelijk zijn geweest om een man te spelen die het leven van zijn geliefde voor zijn ogen ziet wegebben. Mede door de uitvoering van zijn rol en de camera voering wordt dit toch geloofwaardig.

nu2Rose, in stem en in beeld
Rose wordt door twee verschillende mensen gespeeld. Als eerste is daar de rol van Ilona Minchom, die de persoon gestalte geeft. Het is lastig om iets over deze rol te zeggen omdat we feitelijk maar weinig van haar zien. Veel belangrijker daarentegen is de rol van Brigitte Baladié die de stem van Rose verzorgt. Deze stem wordt door middel van voice over ingezet om ons meer te weten te laten komen over de relatie tussen Jaap en Rose en, minstens net zo belangrijk, over de gevoelens van Rose. Door het gebruik van haar stem, maakt ze deel uit van het verhaal.

Minpuntjes?
Zijn er ook minpunten aan deze film? Ja, helaas zijn ze er ook. Ook van Ewijk lijkt het nodig te vinden om naakt in de film te stoppen, en dan heb ik het over naakt dat geen functie heeft. Een punt dat je in wel meer Nederlandse films terug ziet, en waarom is me altijd ontschoten. Ook is het verhaal wat warrig, waardoor je als kijker meer moeite hebt om je aandacht erbij te houden. En dat is wel nodig.

We worden voorzien van een audiocommentaar door Jan-Willem van Ewijk. Dit is best wel interessant, de andere extra is puur tekstueel en leuk om eens te lezen.

Al met al is Nu. zeker geen onverdienstelijk debuut. Van Ewijk zet een gewaagde film neer die zeker niet iedereen zal bekoren, maar die laat zien dat er meer in het verschiet ligt voor volgende films. Zijn volgende project schijnt de film Land te gaan worden en voor deze film is hij geselecteerd om deel te nemen aan het Sundance Screenwriter's Lab afgelopen juni.

Film: gelestergelestergelesterhalfstergrijsster
Extra's: gelestergelestergrijsstergrijsstergrijsster

Titel: Nu. nu.frontBOL_bestelnu