Julie & Julia - recensie

Julie & Julia - recensie

Julie & Julia is een unieke feel good movie. Een must voor een ieder die van koken houdt. Een must voor alle Meryl Streep fans. Een must voor alle Stanley Tucci fans. Een must voor een ieder die met een goed gevoel de bioscoop wil verlaten.

Zoekende
De film is een bewerking van de memoires van Julia Child, My life in France, en die van Julie Powell, Julie and Julia. De kijker ziet het leven van Julia Child in het Parijs van eind jaren veertig en begin jaren vijftig naast dat van Julie Powell aan het begin van deze eeuw in Queens, New York. Beide vrouwen zoeken een doel in hun leven. Julia Child als een expat vrouw (“I need something to dooooo”) en Julie Powell als een late twintiger die bang is dat het leven haar voorbijgaat. Ze zijn zoekende totdat ze zich vol overgave storten op het koken. Het is een verhaal van twee vrouwen die doorzettingsvermogen tonen en langzaam maar zeker in hun eigen kunnen beginnen te geloven.

julie julia 1

Amerikaans publiek
Hoewel de film aandoenlijk is voor alle kijkers, is de film gemaakt voor een Amerikaans publiek. Niet veel Nederlanders kennen Julia Child, terwijl zij in Amerika een begrip is. Haar kookboek is een bestseller in Amerika en haar televisieshow was een enorm succes. Elke Amerikaan die de jaren zestig bewust heeft meegemaakt, is met haar opgegroeid en de generatie erna heeft allemaal wel een keer een recept geproefd uit Mastering the Art of French Cooking. Bovendien kent iedereen in Amerika haar karakteristieke stemgeluid.

Uitdaging
Zo ook Julie Powell. Tijdens een lunch met een groep vriendinnen die ze kent van de universiteit, voelt ze zich minderwaardig. Iedereen is succesvol behalve zij. Ze heeft het gevoel dat ze haar potentie niet heeft bereikt. Zoals haar moeder meerdere keren benadrukt, maakt ze nooit iets af. Ze besluit het roer om te gooien en gaat met zichzelf de uitdaging aan alle 524 recepten van Julia Child binnen 365 dagen te koken en hierover een blog te schrijven. Een blog dat tot haar eigen verbazing een groot succes wordt.

Fenomenaal
Meryl Streep laat in deze film wederom zien dat zij een van de grootste actrices in de wereld is. Haar personificatie van Child is geweldig; haar houding, haar stemgeluid, de mimiek. Stanley Tucci die de rol van haar man Paul Child speelt, doet niet voor haar onder. Net als in The Devil Wears Prada laat hij zich niet ondersneeuwen door Meryl Streep maar is aanwezig op het witte doek zonder de spotlight over te nemen.  Verbaal en non-verbaal zijn ze zo op elkaar ingespeeld, dat de scènes waar beiden in spelen zonder meer fenomenaal zijn.

julie julia 2

Ondankbaar
De ondankbare rol die voor Amy Adams en Chris Messina is weggelegd, is om Streep en Tucci te vergeten als ze niet in beeld zijn. Helaas falen beiden hier in. Als het verhaal van Julie Powell in beeld wordt gebracht, zit de kijker eigenlijk alleen maar te wachten tot de verhaallijn van Julia Child weer wordt opgepakt. Dit is niet geheel de schuld van Adams en Messina. De film geeft de indruk dat de voorkeur van regisseur Nora Ephron ook bij het naoorlogse Parijs en de verhaallijn van Julia Child ligt.

Duidelijk is dat beide verhaallijnen niet even goed zijn uitgediept. Duidelijk is ook dat de acteerprestaties in beide verhalen niet te vergelijken zijn. Desondanks: Julie & Julia is misschien niet volmaakt, maar zeker een aanrader. Bon appetit!

Film: gelestergelestergelestergelestergrijsster

Titel: Julie & Julia julie julia poster
Genre: Biografie, Drama, Komedie