Funny People - recensie

Funny People - recensie

Als de eenzame en cynische komiek George erachter komt dat hij leukemie heeft neemt hij de beginnende komiek Ira onder zijn hoede en bouwt hij met hem een eigenaardige vriendschap op. Maar of humor alleen voordelen met zich meebrengt..

Levenservaring
Na twintig jaar ploeteren met stand-up comedy, films en series, is Judd Apatow bekend geworden als de bedenker van bromance films (bromance is een nieuw begrip voor een hele hechte, maar niet sexuele band tussen mannen). Wat al zijn werk gemeen heeft, is de komische kant in elk verhaal, bijvoorbeeld in de twee films die hij geregisseerd heeft, Knocked Up en The 40 Year Old Virgin.

funny people 1

Met Funny People gaat hij een andere kant op, een serieuzere kant. Judd Apatow schrijft en regisseert verhalen die hijzelf, of zijn vrienden, meemaakt. Zo gaat Knocked Up over zijn ervaringen toen zijn vrouw Leslie Mann zwanger was. En The 40 Year Old Virgin is het resultaat van Steve Carrell's improvisaties. Naast de verhalen die hij op zijn eigen leven baseert, heeft Apatow ook zijn groep vrienden en collega's. Seth Rogen, Jonah Hill en Jason Segel spelen bijvoorbeeld nogal eens rollen in zijn films en Apatow laat ze ook vaak delen van de scripts voor zijn films schrijven. In de credits verschijnen daarom de namen van zijn vrienden in verschillende functies. Zo is, in Funny People, Seth Rogen naast acteur ook uitvoerend producent en Jason Schwartzman heeft naast een rol in de film ook de muziek in handen. Dat is een reden waarom de films van Apatow vaak succesvol zijn. Je voelt de invloed van anderen op het project. In deze film heeft hij zijn oude huisgenoot Adam Sandler gevraagd om de hoofdrol te spelen in het verhaal dat lijkt op het verhaal van hun oude leven.

Ander pad
Dit gezegd hebbende, moet ik herhalen dat Funny People niet is zoals zijn andere projecten. De film heeft een serieuze basis, hoewel de penisgrappen niet achterwege blijven; daarnaast duurt de film ook nog erg lang, wat jammer is omdat het eerste deel heel leuk is, maar het tweede is dan weer niet interessant en dat haalt de film onderuit.

Plot
Als hij erachter komt dat hij een ongewone vorm van leukemie heeft, besluit de filmster en komiek George Simmons (Sandler) zijn leven weer een beetje op pootjes te krijgen. Voor zijn ziekte was hij een onaardige man, die met elke vrouw sliep die hem wilde, dat tot ongenoegen van zijn toenmalige vriendin Laura (Mann), die hem als gevolg daarvan verlaten heeft en getrouwd is met de Australiër Clarke (Eric Bana, in een humoristische rol, waarin zijn komedie-achtergrond goed zichtbaar is). Als George weer terug gaat naar de zaal waar alles begonnen is, loopt hij de beginnende komiek Ira Wright (Rogen) tegen het lijf. Omdat hij hem meteen mag, geeft hij Ira een kans om stukken te schrijven voor zijn shows. De shows worden een succes en George neemt Ira aan als zijn assistent. De twee krijgen een aparte vriendschap. Nadat George zijn ziekte overwonnen heeft, besluit hij om zijn oude vriendin Laura weer terug te winnen.

Stilstand
Dat is het gedeelte van het plot dat te langdradig is. De rest van de film is een zwartgallige kijk op het zielvretende leven van een bekende komiek en hoe hij zijn leven oppakt na zijn ziekte. Je krijgt verscheidene inside grappen, popcultuur referenties en dan stopt het verhaal. Bij het laatste gedeelte heb je het gevoel dat je in een andere film beland bent, omdat Bana en Mann de rest van de film niet in beeld zijn en de twee vrienden van Ira (Schwartzman en Hill) nauwelijks meer.

funny people 2

Adam Sandler
Ik wil hiermee niet zeggen dat de film slecht is. Adam Sandler is een reden dat het verhaal goed loopt en dat de emoties in de film goed over komen. Hij speelt George met zoveel zelfspot voor zijn eigen carrière, bijvoorbeeld als hij de rare stemmetjes doet en als hij in een film een baby speelt met een volwassen hoofd  (wat iets weg heeft van zijn oude film Billy Madison, alleen speelde hij daar een domme onvolwassen jongen). George vindt het niet erg om slecht over te komen, om verbitterd te spelen en om zijn onzekerheden op iedereen af te reageren. Je kunt zien dat George kapot gaat aan zijn levensstijl waar hij toch mee doorgaat. Door de interactie met Rogen's karakter zie je dat George niet meer weet hoe het is om een mens te zijn. Hill en Schwartzman spelen ook fantastische rollen, ook al worden ze niet tot hun volle potentie benut. De komieken en opkomende acteurs Aubrey Plaza en Aziz Ansari hebben grappige rolletjes als de geliefde van Rogen en als de felle rondspringende komiek.

Funny People is een heel vermakelijke film. De acteurs zijn uitstekend gecast en zeker Sandler en Rogen spelen rollen die hen op het lijf geschreven zijn. Het enige wat de film onderuit haalt, is het laatste gedeelte, als Laura, de ex-liefde van George, tevoorschijn komt. Ik zal niet beweren dat het de beste film van dit jaar zou zijn zònder dit gedeelte, maar de film heeft zeker een aantal interessante ideeën en goede grappen.

Judd Apatow

Leslie Mann
Seth Rogen