My Bloody Valentine 3D - dvd recensie

My Bloody Valentine 3D - dvd recensie

Een lichtelijk geïrriteerde mijnwerker die mensen aan gort pikhouweelt, zelf dood gaat, tien jaar later herrijst en z’n oude hobby weer oppakt. Nou, dat zal wel horror zijn. Zet je geinige rood-groene 3D-brilletje op en ga mee de kolenmijnen in.

En? Hoe eng is ‘ie?
Een visser in gele zuidwester met haak, De Schreeuw van Edvard Munch in een zwart gewaad, een verbrand gezicht met mesvingers en een wit masker met piekhaar. Allemaal min of meer beroemde ‘filmgekken’. Als het uiterlijk van de moordenaar geen koude rillingen oproept, sta je als horrorregisseur al met 2-0 achter. Daarnaast helpt het natuurlijk enorm als de slachtoffers afgemaakt worden in een vertrouwde omgeving. Liefst op klaarlichte dag op hun middelbare school, of tijdens dromen in hun eigen warme bedje. Als de dader een mijnwerker is, beperk je in Nederland je doelgroep al snel tot Zuid-Limburgse tieners.

bloody valentine 1

Remake
My Bloody Valentine is een remake van de gelijknamige horrorfilm uit 1981. Regisseur George Mihalka benaderde in 2001 filmmaatschappij Paramount met een idee voor een vervolg. Doordat het eerste deel weinig geld had opgebracht zag Paramount zijn idee niet zitten.

Vrolijke Valentijn
Tom Hanniger (Jensen Ackles, Smallville, Dawson’s Creek) werkt in Harmony in de mijn van z’n vader. Hij veroorzaakt een zwaar ongeluk waarbij vijf mijnwerkers om het leven komen. Maar ze blijken afgeslacht te zijn door hun collega Harry Warden. Harry wilde, in afwachting van de reddingswerkers, alle zuurstof voor zichzelf. De egoïstische mijnwerker ontwaakt een jaar later, op Valentijnsdag, in het ziekenhuis uit zijn coma en moordt zich een weg naar buiten.

Bij de mijn viert een groep middelbare scholieren, waaronder Tom, zijn vriendin Sarah en schoolgenoot Axel (Kerr Smith, Final Destination), een feest. Een voor de hand liggende feestlocatie. Harry komt natuurlijk ook langs en zwaait z’n pikhouweel driftig in het rond. Tieners sneuvelen en masse. Axel en Sarah ontkomen op het nippertje. Tom struikelt, uiteraard, en wordt oog in oog met de moordende mijnwerker gered door de politie. Harry gaat er gewond vandoor, achtervolgd door de agenten.

Tien jaar later, uiteraard precíes tien jaar later, komt Tom voor het eerst sinds de moordpartij terug naar Harmony. Hij wil de mijn verkopen. Axel heeft Sarah geschaakt en is de sheriff van het stadje. Tom’s aanwezigheid wordt niet op prijs gesteld. Als zijn terugkomst ook nog samenvalt met nieuwe moordpartijen door een mijnwerker met een pikhouweel, zijn de verdachtmakingen door Alex niet van de lucht. Was Harry nou gedood zoals de politie beweerde of niet?

Misselijkmakend
Is het mogelijk om een horrorfilm te maken zonder struikelende mensen? Waarschijnlijk niet. En, zoals in Scream al werd uitgelegd, vinden gillende grieten altijd feilloos het enige doodlopende gangetje uit de hele wijde omgeving. Dat alles passeert ook de revue in My Bloody Valentine 3D. Wat er ontbreekt? Een donker huis, spiegels, wegschietende schimmen, bleke Japanse kindjes zonder ogen. Allemaal inkoppertjes voor de gemiddelde horrorregisseur.

Maar Lussier (White Noise 2, Dracula 2000) dacht het niet nodig te hebben. Hij had tenslotte al een brede mijnwerker met gasmasker en pikhouweel. Aan spanningsbogen heeft Lussier een broertje dood. Misschien was het leuker geweest om Harry een keer niet te laten opduiken zodra de muziek aanzwelt. Je krijgt als filmliefhebber niet eens de kans de acteurs toe te roepen dat ze achter zich moeten kijken. Nee, Lussier wilde voor het eten thuis zijn. De acteurs vonden het waarschijnlijk allemaal prima. Ze vielen niet op. Niet in positieve en niet in negatieve zin.

Harry mist erg vaak voor een succesvol moordenaar. Maar als hij doel treft dan is het ook doeltreffend. Aan open wonden geen gebrek. Vooral die ontmoeting van steekschop met kaak blijft even hangen. Toch werd de lichte misselijkheid niet veroorzaakt door de special effects.

bloody valentine 2

Bukken!
Bij de dvd worden twee 3D-brilletjes geleverd. Op de dvd zelf kun je kiezen voor de 2D- of 3D-variant. Helaas is het 3D effect thuis niet vergelijkbaar met het 3D zoals er tegenwoordig in de bioscoop te zien is. Het ouderwetse rood-groene 3D brilletje stamt nog uit de tijd van de zwart-wit films, waardoor het 3D-beeld maar niet scherp wilde worden. Zodra een persoon zich niet op de voorgrond bevond, kreeg hij een vage rand om zich heen. Na een kwartier heb ik  maar voor 2D en tegen hoofdpijn gekozen. Toch had het wel iets. Ik heb een keer daadwerkelijk reflexmatig mijn ogen dichtgeknepen toen een pikhouweel de kamer in leek te vliegen.

Misschien dat een kwalitatief goede 3D-beleving de film net dat beetje extra had gegeven om boven de standaard horror uit te komen. Nu blijft My Bloody Valentine 3D een standaard slasherfilm. Om zich te onderscheiden had het de humor van Scream moeten hebben, de ontknoping van de eerste Saw of de suggestie van The Blair Witch Project. Nu komt het op de stapel met de I Know What You Did Last Summer’s en Urban Legend’s terecht. Goed voor anderhalf uur vermaak en snel weer vergeten.

De vraag of My Blodier Valentine ooit op het scherm verschijnt, beantwoorden de makers tijdens de laatste en verreweg slechtste drie seconden van de film. Overacting in optima forma. De betreffende acteur is z’n verleden als soapie in ieder geval nog niet kwijt.

Standaard, middelmaat, niets nieuws onder de zon. Niet heel erg vervelend, maar ook niet erg spannend. En dat is voor een horror dodelijker dan de pikhouweel van een moordende mijnwerker. My Bloody Valentine 3D ligt waarschijnlijk nu al in de graaibakken van de Mediamarkt.

Deze dvd bevat geen extra's

Film: gelestergelesterhalfstergrijsstergrijsster
Extra's: grijsstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster