Largo Winch - dvd recensie

Largo Winch - dvd recensie

Eerst was er een roman, toen een comic, vervolgens een televisieserie en tot slot kon een film natuurlijk niet uitblijven; Largo Winch, de Franse James Bond.

James Bond
Voor de verandering is er deze keer geen Amerikaanse comic verfilmd, maar een Frans/Belgische strip. Hoewel Largo Winch in eigen land een bekend gezicht is, zal dit voor de meeste mensen niet gelden. De film, zoals de strip, vertelt ons het verhaal van de jonge Largo Winch. Largo, Joegoslavisch van afkomst, wordt door Nerio Winch onder zijn hoede genomen. Wanneer zijn vader sterft, erft Largo het multi-miljoenenbedrijf van zijn vader. En daarbij alle problemen die erbij komen kijken.

In tegenstelling tot een James Bond film, is het bij Largo Winch in het begin wel een vereiste dat je even oplet. Anders ben je de draad van het verhaal al snel kwijt. Dit heeft meer te maken met de moeilijke bedrijfstermen die je op moet pikken dan dat het verhaal daadwerkelijk ingewikkeld is. Daarbij komt ook nog eens dat er zoveel twists in de film zitten dat je af en toe denkt gek te zijn geworden.

largo winch 1

Largo
Aangezien ikzelf niet het genoegen heb mogen hebben om zowel de strip als de daaropvolgende serie te aanschouwen, is het moeilijk te oordelen of de rol van Largo goed gecast is. In ieder geval is hij de juiste persoon om in deze film te spelen. Tomer Sisley, die de rol van Largo vertolkt, heeft precies de juiste hoeveelheid arrogantie en nonchalance die je van zijn karakter zou verwachten. Het enige dat jammer is, is dat hij ook echt een Frans gezicht heeft, en wij Nederlanders zijn nu eenmaal niet zo weg van de arrogante Fransmannen, hoe sexy ze er verder ook uitzien.

In tegenstelling tot de strip, gedraagt Largo zich wat vrouwen betreft. Zijn one-night stand, die hem even later verraadt, is perfect gecast voor Mélanie Thierry (Babylon AD). De regie is gedaan door Jérôme Salle, die ook de regie deed van Anthony Zimmer, een tweede Franse bekendheid. Wanneer je op zijn cv kijkt, is te zien dat dit slechts de derde film is die Salle heeft geregisseerd. Op zich is er ook niks op aan te merken, behalve dan dat er af en toe een vreemde muziekkeuze is gemaakt. Wanneer er een overzicht van Hong Kong wordt getoond, verwacht men in eerste instantie niet muziek à la Lord of the Rings op de achtergrond te horen dreunen. Hier wel, bij Largo Winch kan alles.

Frans
Een vreemd aspect van de film dat meteen opvalt, is dat er in meerdere talen wordt gesproken, voornamelijk Frans en Engels. Enigszins is dit wel te begrijpen omdat de makers de afkomst van de Franstalige strip waarschijnlijk in ere wilde houden. Dit is tevens gebeurd bij de televisieserie die zowel in het Engels als in het Frans uitgezonden is. Echter, om nu te zeggen dat het een fijne kijkervaring oplevert; niet echt. Wanneer er nog een reden was om in verschillende talen te spreken had ik er begrip voor kunnen opbrengen, maar over het algemeen lijkt het willekeurig.

largo winch 2

Largo Winch is bij lange na niet te vergelijken met James Bond. Niet omdat de film zo slecht is, maar omdat het een totaal ander gevoel achterlaat. Waar het bij Bond-films voornamelijk om de actie gaat, laat Largo de actie vaak links liggen voor intellectuele, slimme zetten. Tevens is sterk te merken dat hier geen Amerikaanse maatschappij achter zit. Geen toespelingen naar hoe geweldig een land is en geen held die van eigendunk van zijn stoel lijkt te vallen.

Nee, Largo is pijnlijk bescheiden en zou het bedrijf van zijn vader net zo lief willen inruilen voor de gezelligheid van een gezin. Ware het niet dat hij de verantwoordelijkheid heeft om voor het bedrijf te zorgen. Juist ja, van de humor moet Largo Winch het ook niet hebben. En toch, toch laat de film je achter met een warm gevoel in je hart. Jammer alleen van het ontbreken van extra’s. Met een roman, een strip èn een serie voorafgaand aan een film, hadden er al minstens drie extra’s móeten zijn.

Extra’s
Deze dvd bevat slechts enkele trailers

Film: