• Recensies » TV-series
Vuurzee: seizoen 2 - dvd recensie

Vuurzee: seizoen 2 - dvd recensie

Ook in het tweede seizoen van de serie Vuurzee gebeurt er weer van alles in het voorheen rustige badplaatsje Boedzand. Branden, bedreigingen, maffiapraktijken, moord, achtervolgingen……de kijker komt ook in dit tweede seizoen ogen en oren te kort.

Vooraf
Om te begrijpen wat er allemaal gebeurt, is het handig om te weten wat er zich voor deze tweede serie afspeelde. Het eerste seizoen van Vuurzee vertelt het verhaal van Yasmin( Eva van de Wijdeven). Tijdens het grote feest ter ere van de vijftigste verjaardag van haar vader, de Turkse Osman (Ali Çifteci), knijpen haar vriendje Sander en zij er tussenuit, de duinen in. Sander (Emiel Sandtke) komt na een tijdje binnen rennen om te vertellen dat Yasmin verdwenen is. Sander heeft Yasmin als laatste gezien, maar houdt een onsamenhangend verhaal over wat er is gebeurd. Hij wordt beschuldigd van moord, maar ontkent.

De wildste geruchten doen in het dorp de ronde. Tijdens het rechercheonderzoek komen de verhoudingen in het dorp onder druk te staan.  Wat is er bijvoorbeeld gebeurd tussen Sander en Yasmin? Is Osman een minder tolerante vader dan hij lijkt voor dochter Yasmin? En welke rol speelt het dubieuze internetfilmpje dat Yasmin, Merel en Sonja liever geheim houden? De waarheid over al deze zaken komt in een dramatische rechtszaak boven tafel. Hierin blijkt dat Peer (de vader van Sander) Yasmin heeft verkracht en dat zij uit schaamte hiervoor uit het dorpje is weggevlucht.

vuurzee2

Tweede Seizoen
En dit is precies waar het tweede seizoen verder gaat. Peer (Mark Rietman) wordt, bij gebrek aan bewijs, uit de gevangenis vrijgelaten. Dit is tegen het zere been van de familie Aslan. Zij vinden het onbegrijpelijk dat de verkrachter van hun dochter en zusje weer op vrije voeten is. Niet snel daarna staat het huis van de familie Loman (Sander en Peer) in de brand. Iedereen lijkt aan het vuur te ontkomen, tot er een lijk in het huis gevonden wordt. Het blijkt het levenloze lichaam te zijn van de broer van Yasmin. Dit is het begin voor een hoop spannende en mysterieuze verwikkelingen in het kleine dorpje. Als er nog meer branden volgen grijpt de angst in Boedzand snel om zich heen. Geruchten en verdachtmakingen verhitten de gemoederen. Wie zit er achter deze branden en waarom? De families van Yasmin en Sander worden allebei verscheurd door woede, angst en machteloosheid.

In dit seizoen wordt politieman Marcel Clijsters (Wannie de Wijn) in zijn onderzoek bijgestaan door Tom de Schepper (Jochum ten Haaf). Deze ietwat amateuristisch overkomende politiemannen hebben meteen hun handen vol aan deze zaak, want al snel blijkt dat de broer van Yasmin is vermoord. Een groot verdriet voor de familie Aslan. Ook is er bij deze familie een probleem van geheel andere orde; Yasmin is zwanger. Maar de grote vraag is uiteraard, van wie is het kindje? Het kan namelijk zowel van vader of zoon Loman zijn. Al deze ontwikkelingen zorgen voor een heleboel spanningen, irritaties en emoties in het badplaatsje. En dan is er ook nog de bedreiging van de Turkse Maffia. Deze mensen hebben Osman in hun macht, omdat hij in het eerste seizoen hun hulp inschakelde. Hierdoor staat hij bij deze organisatie in het krijt. Al met al zijn er genoeg verhaallijnen om ook dit tweede seizoen gespannen en vol verwachting te blijven volgen.

Acteurs, schrijvers en regisseur
In deze dramaserie wordt over het algemeen goed geacteerd. Er is een prima mix gevonden tussen jonge en oude acteurs. Aan de kwaliteit van het acteren is duidelijk te merken, dat bij de serie de tijd is genomen om een scène op te nemen. Dit komt de geloofwaardigheid van het spel absoluut ten goede. Naast de eerder genoemde namen zijn er in deze tweede serie ook nog rollen voor o.a. Lineke Rijxman, Sylvia Hoeks, Carine Crutzen, Victoria Koblenko en Tim Zwije. Het is goed om te merken dat er zo af en toe nog een serie op de Nederlandse televisie te zien is, waarvan het niveau niet meteen tenenkrommend laag is. Vuurzee behoort zeker tot een van de betere Nederlandse dramaseries van de laatste jaren. Frank Ketelaar en Robert Kievit zijn in deze tweede serie verantwoordelijk voor de karakters en de verhaallijnen. De scenario’s zijn geschreven door Frank Ketelaar. Joram Lûrsen (Alles is Liefde, In Oranje) tekent net als in de eerste reeks, voor de regie.

Extra’s: gelesterhalfstergrijsstergrijsstergrijsster
"De extra's op de dvd bestaan uit een aantal trailers, en interviews met de hoofdrolspelers. In deze interviews leggen de acteurs uit wat ze zo aantrekkelijk vonden aann de rol die ze speelden. Het leuke hiervan is, dat je na het bekijken van sommige interviews, anders gaat kijken naar het personage. Het voegt dus wel degelijk iets toe aan de dvd."

Deze dvd-box zal bij het bekijken regelmatig de vraag "nog eentje?" bij mensen oproepen. Het is namelijk een serie die makkelijk wegkijkt en waarbij je als kijker steeds op het verkeerde been wordt gezet. Wel is het zo dat de tweede serie toch minder verrassend en origineel is, dan de eerste. Toch is dat geen belemmering bij het bekijken van deze box. De acteerprestaties zijn zeer acceptabel; de scenario's en regie van een zeer behoorlijk niveau en ook met de verstaanbaarheid van de acteurs zit het wel goed. En dat is in menige Nederlandse film of serie helaas wel eens anders geweest. Kortom, een fijne serie om naar te kijken en een goede box om in huis te hebben!

Te koop vanaf 3 augustus 2009.

Oordeel: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster

Titel: Vuurzee seizoen 2 vuurzee