Watchmen - blu-ray recensie

Watchmen - blu-ray recensie

De graphic novel Watchmen van Alan Moore (verhaal) en Dave Gibbons (tekeningen) combineerde op succesvolle wijze film-noir, politiek en superhelden. De film die onmogelijk leek is nu inmiddels uit op dvd en blu-ray.

De tijden van de superhelden-kitsch lijken nu voorgoed voorbij. Waar de X-Men en Spiderman films al een geslaagde lichte dosis psychologie in een toegankelijk geheel vormde, daar kwam Nolan met zijn Batman films, en dan voornamelijk The Dark Knight, met de zwarte en harde realiteit van de ‘human condition’. Voor een knallende Hollywood zomerhit ging de film erg diep en was uitermate intelligent. Nu is er weer een superheldenfilm die op erg succesvolle wijze de diepte ingaat en niet bang is om de zwakke kanten van de mensheid, en vooral die van de superhelden, te tonen.

Watchmen
Het is 1985, in een alternatief Amerika maken superhelden deel uit van het dagelijkse leven. Het zijn superhelden die zichzelf die taak hebben gegeven omdat ze zagen dat het met de mensheid en de wereld een verkeerde kant op ging. Dan opeens wordt één van hen, The Comedian, vermoord en dat zorgt voor opschudding onder de Watchmen. Er dreigt een gruwelijk complot dat het einde van de mensheid kan betekenen. Aan de Watchmen de taak om hier een oplossing voor te vinden, maar kunnen zij wel iets betekenen voor het lot van de Aarde?

Watchmen, Malin Akerman, Patrick Wilson

Zack Snyder
Snyder liet in 2004 van zich horen met de succesvolle remake van Dawn of the Dead. Zijn echte doorbraak kwam echter in 2006 met 300. De film was een verfilming van Frank Miller’s (Sin City) succesvolle, gelijknamige graphic novel en gefilmd in adequate comicbook stijl. Met deze film op zijn cv leek dit de perfecte troef om het Watchmen project aan te gaan.

De Watchmen
Watchmen wordt gezien als één van de beste Amerikaanse graphic novels, een combinatie van complexe vertelstructuur, actuele politieke thema’s en superhelden. Dit allemaal gegoten in een geslaagde film-noir stijl. Een soort van Dick Tracy meets X-Men. De twist is dat de superhelden, behalve Dr. Manhattan (Billy Crudup, Public Enemies), geen echte superkrachten hebben. Ook hebben ze niet altijd even goede bedoelingen, of op zijn minst dubieuze. Tevens lijken de karakters allemaal uit verschillende soorten superhelden-werelden te komen. Nite Owl II (Patrick Wilson, Hard Candy) en The Comedian (Jeffrey Dean Morgan, Taking Woodstock) lopen erbij alsof ze uit de kitsch Batman serie uit 1966 zijn gestapt, Rorschack (Jackie Earle Haley, Little Children) met zijn film-noir stijl lijkt uit een duistere variant van Dick Tracy te komen, en Dr. Manhattan lijkt nog het meest op iets uit X-Men. Dit maakt een interessant geheel van de karakters, maar ook zeker vreemd. Verder is er nog een klein rolletje weggelegd voor Matt Frewer, die de ouderen onder ons vooral kennen uit Max Headroom. In Watchmen speelt hij Moloch the Mystic, hij komt nog uit de tijd dat de Watchmen nog Minutemen heetten, waartoe ook The Comedian en Nite Owl behoorden.

Kwantummechanica, rorschach tests en kostuum-kitsch
De meest interessante karakters zijn Dr. Manhattan,  Rorschach en Nite Owl II. Hun dieptes en psychologie wordt het meest succesvol uitgewerkt.

Dr. Manhattan, die aanvankelijk door het leven ging als onderzoeker Jon Osterman, is de enige met superkrachten. Hij kan door de tijd reizen en objecten laten vliegen en veranderen. Crudup is onherkenbaar vanwege de dikke laag blauwe effecten die aan zijn karakter is toegevoegd. Zijn stem is erg interessant in de film verwerkt, een soort van omnipotente aanwezigheid. Dr. Manhattan vertegenwoordigt een beetje de esoterische kanten van het verhaal, vermengt met kwantummechanica thema’s.

Rorschach, echte naam Walter Kovacs, is een interessante verschijning, hij draagt een katoenen zak over zijn hoofd met daarop metamorfoserende Rorschach tekens. Zijn karakter en voice-over zorgen voor het sterke film-noir gehalte van Watchmen. Rorschach is iemand die alles zwart-wit ziet, voor hem is iemand óf goed óf kwaad, er zit niks complex tussenin. Zo is zijn masker wit met zwarte Rorschach tekens. Zijn simpele benadering van de menselijke geest is blijkbaar erg aantrekkelijk, aangezien Rorschach het favoriete karakter is onder de fanboys.

Nite Owl II gaat normaal door het leven als Dan Dreiberg en is de opvolger van Hollis Mason’s Nite Owl (Stephen McHattie, 300). Hij heeft tevens als enige een voertuig in de vorm van een uilenkop, zoals Batman zijn Batmobiel heeft. Met zijn kitsch-uiterlijk en casual uitstralling, zorgt hij voor de menselijkheid in het verhaal.

Watchmen, Jeffrey Dean Morgan, Malin Akerman, Billy Crudup, Matthew Goode, Patrick Wilson, Jackie Earle Haley
Ontoegankelijk?

Waar The Dark Knight nog een zekere vorm van toegankelijkheid had, is deze bij Watchmen een stuk verder te zoeken. Nu had Watchmen wel een record aan bezoekers tijdens het openingsweekend. Dit is niet helemaal vreemd, omdat comics en graphic novels heel erg geworteld zijn in de Amerikaanse cultuur. Watchmen schroomt er zeker niet voor om de diepte in te stappen, zowel visueel als inhoudelijk, en neemt hier met ongeveer 162 minuten ook rustig de tijd voor. Ook is deze hier en daar behoorlijk gewelddadig, en wordt zonder opsmuk in beeld gebracht. De complexe verhaallijnen, die niet chronologisch in elkaar zitten, de duistere film-noir stijl en vervreemdende dialogen maken van Watchmen bijna een arthouse spektakel. Er wordt hier en daar gezegd dat enige vorm van wetenschap van de graphic novel vereist is om het geheel van de film beter te kunnen ervaren. Nu heb ik zelf geen kennis van de Watchmen-serie, in de zin dat ik het nooit gelezen heb, maar ik weet het als ik iets goeds op mijn netvlies voorbij zie komen, en Watchmen is een uitdagend diep schouwspel!

Alan Moore
Hoewel er drie mensen verantwoordelijk waren voor de twaalf delen van de Watchmen serie, tekenaar Dave Gibbons en colorist John Higgins, is het vooral schrijver Alan Moore die synoniem staat voor Watchmen. Moore was één van de eerste comicschrijvers die literatuur aan strips toevoegde en werd erg beïnvloed door schrijvers als William S. Burroughs en Thomas Pynchon. Tevens is Watchmen de enige strip, of liever graphic novel, die een Hugo Award heeft gekregen, een prijs voor de beste fantasy en science fiction verhalen. Andere bekende werken van Moore die vertaald zijn naar film zijn o.a. The League of Extraordinary Gentlemen en V For Vendetta.

Muziek
Eén van de dingen die opvalt aan Watchmen is de muziek, met name de zorgvuldigheid waarmee er gekozen is, bijna Tarantino-esque. Watchmen’s tijdslijn is van de jaren ’30 tot de jaren ’80, bekende nummers van Bob Dylan, Simon & Garfunkel en Nena passeren de revue. Allemaal nummers die iets hebben betekend in hun tijd. Ook worden er bekende klassieke stukken succesvol ingezet. Zo zit er een scène in waarin Dr. Manhattan en The Comedian de Vietnam oorlog dunnetjes over lijken te doen. Dit gaat gepaard met Wagner’s ‘Die Walküre’, die natuurlijk erg goed gebruikt werd in de legendarische anti-Vietnamfilm Apocalypse Now. Ook wordt Philip Glass’ nummer ‘Prophecies’, (uit de film Koyaanisqatsi), ingezet bij de vertelling van Dr. Manhattan’s geschiedenis. Erg leuk detail is dat we echt filmmateriaal zien van een atoomtest, dat tevens werd gebruikt in bovengenoemde Koyaanisqatsi. Erg slimme muziekkeuze dus, gezien waar Dr. Manhattan symbool voor staat en wat zijn krachten zijn. De film eindigt met muziek van de vrij nieuwe band My Chemical Romance onder de eindcredits.

Watchmen, Jackie Earle Haley

Extra’s
Op de blu-ray van Watchmen zitten aardig wat extra’s die je nog wel even zoet houden na het bekijken van de film. De grote afwezige is Alan Moore, maar aangezien hij altijd al heeft aangegeven niks te zien in een verfilming van zijn werk, is dit niet zo vreemd.

Mechanics: Technologies of a Fantastic World (16:49)
Interessante extra over de bijzondere elementen en krachten die in Watchmen zitten en in hoeverre dat in de echte wereld realiseerbaar zou zijn. Aan het woord zijn ook consultanten, ingenieurs en ontwerpers. Watchmen gezien door de blik van wetenschappers dus.

The Phenomenon: The Comic That Changed Comics (28:48)
Over de geschiedenis van de Watchmen strip. We zien onder andere tekenaar Dave Gibbons aan het woord.

Real Super Heroes: Real Vigilantes (26:19)
Leuke documentaire over echte vigilantes en de psychologie erachter.

Video Journals
Elf korte segmenten die verschillende dingen van het proces van de film belichten. Een soort van webisodes, maar dan in HD kwaliteit.

Verder is er nog een viral video en de clip ‘Desolation Row’ van goth-rock en emo band My Chemical Romance.

R1 Blu-ray
Hoewel de regio 2 dubbel blu-ray aardig wat te bieden heeft, is de Amerikaanse regio 1 versie toch de versie die je als verzamelaar moet hebben. Als eerste is er de director’s cut van de film te zien die er ongeveer 20 minuten aan extra materiaal aan toevoegt, waardoor de toch al lange film opgevoerd wordt naar 186 minuten. De film veranderd er niet aanzienlijk door, het interessantste verschil is een langere scène met Hollis Mason, de eerste Nite Owl.

Watchmen is een geweldige film die van superhelden eerder antihelden maakt. De film ziet er met zijn duistere film-noir sets ontzettend verzorgt uit en voor de fans zal het een wereld zijn die helemaal tot leven komt.  Verder heeft de film een donkere psychologische lading en diepe ideeën. Voor mensen die na The Dark Knight nog niet genoeg hebben gekregen van de ‘nieuwe’ soort superhelden film, is Watchmen zeker een must!

De extra’s zijn leuk, in totaal iets van twee uur aan materiaal. Toch zou het leuk zijn als de regio 1 versie hier ooit nog eens uitkomt. Dan kunnen wij ook de director’s cut en de Maximum Movie Mode ervaren!

Film: gelestergelestergelestergelesterhalfster
Extra's: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster

Titel: Watchmen Watchmen