Pan's Labyrinth - dvd recensie (heruitgave)

Van regisseur Guillermo Del Torro verwachten we hoogstaande cinema. Met Pan’s Labyrinth heeft hij zichzelf definitief op de kaart weten te zetten. Hoe een verhaal over feeën en prinsessen de harten van miljoenen wist te raken.

Twee verhalen
In deze film staan eigenlijk twee verhalen centraal. Aan de ene kant heb je het verhaal van Ofelia – gespeeld door Ivana Baquero (The Anarchist’s Wife), een jong meisje dat gefascineerd is door sprookjes en fantasieverhalen. Aan de andere kant speelt er een verhaal tussen de oorlogsmacht van kapitein Videl – gespeeld door Sergi López (Les Dernier Jours Du Monde) – en een groep verzetsstrijders. Laten we beginnen met Ofelia. Dit jonge meisje is op weg met haar moeder om bij haar stiefvader te gaan wonen. Haar moeder is namelijk zwanger  van kapitein Vidal. Wanneer hun konvooi onderweg moet stoppen omdat de moeder onwel wordt, gaat de kleine Ofelia een beetje op onderzoek in het omliggende bos. Ze ziet daar een klein wezen en is er direct van overtuigd dat het een fee moet zijn geweest. Samen vervolgen ze hun route en komen ze in een klein kampement van het leger aan. Hier ontmoeten we Vidal, een strenge, bijna meedogenloze kapitein in het Spaanse leger dat in die regio tegen een groep rebellen vecht die zich in het bos schuilhouden. Al snel blijkt dat er mensen binnen het kampement zijn die de rebellen helpen door ze voedsel en medicijnen te brengen. Dit staat dan ook centraal in het tweede verhaal dat in deze film is verwerkt.

pan 1

Oud labyrint
Naast het kampement vindt Ofelia een vervallen stenen labyrint. Ze raakt door dit bouwsel geïntrigeerd en besluit natuurlijk om op onderzoek te gaan. Als ze dan ook nog eens bezoek krijgt van de fee die ze op de reis gezien had, weet ze het zeker. Magische wezens moeten wel bestaan. Ofelia gaat achter de fee aan het labyrint in en ontmoet daar de wonderlijke Faun Pan. Pan is de beschermheer van de laatste poort naar een magisch paradijs, die in het centrum van het labyrint staat. Hij bewaakt deze poort terwijl hij wacht op de terugkeer van de ziel van zijn prinses, die duizend jaar geleden via de poort naar de mensenwereld kwam. Iedere kandidaat moet drie proeven doorstaan en alleen de ware prinsessenziel zal zegevieren. Pan gelooft dat Ofelia wel eens degene kan zijn waar hij al die tijd al op wacht. Hij besluit haar te begeleiden naar de verschillende proeven.

Verzet
Terwijl de kleine Ofelia zich in een magisch avontuur stort, gaat de strijd tegen het verzet onverminderd door. Vidal en de verzetsmannen spelen een spel van kat en muis. Dit spel wordt aangewakkerd door de steeds strengere regels die de kapitein stelt. Zoals bijvoorbeeld het rantsoeneren van eten door voedselbonnen. Centraal in dit gevaarlijke spel, staat de huishoudelijke hulp Mercedes (Maribel Verdú, Oviedo Express). Haar verhaal draait vooral om haar interne strijd, in het werken voor Vidal terwijl ze de rebellen steunt.

Niet kinderlijk
Hoewel een groot deel van deze film draait om sprookjes en magische wezens, is dit bepaald geen film voor kinderen. Del Toro weet een zeer overtuigende fantasiewereld neer te zetten, maar wortelt deze in een grimmige oorlogstijd. Dit laatste brengt hij ook angstvallig dichtbij. Een van de scènes draait om het ondervragen van een van de rebellen. Hier komt echt het duistere karakter van deze film naar boven.

pan 2

Pan’s Labyrinth is een bijzonder avontuur. De wijze waarop de ruige oorlog in beeld gebracht wordt, steekt zo enorm af tegen de fantastische wereld waarin Ofelia zich begeeft. Nogmaals gezegd, deze film is beslist niet voor kinderen. Volwassenen zullen zich geen moment vervelend met dit magische verhaal.

Deze dvd bevat slechts enkele trailers

Extra's: halfstergrijsstergrijsstergrijsstergrijsster

Guillermo del Toro