Igor - dvd recensie

Igor - dvd recensie

In Igor zien we een wereld zoals we er al zoveel hebben gezien, maar zo'n overdaad aan clichés zou best grappig kunnen worden

Ik word gekke geleerde
Als de gekke geleerde Dr. Glickenstein (John Cleese) tijdens een experiment zichzelf opblaast, is de weg voor het gebochelde hulpje Igor (John Cusack) vrij om mee te doen aan de jaarlijkse “Evil Science Fair” in het land Malaria. Zijn creatie is het reusachtige monster Eva (Molly Shannon) dat iedereen de stuipen op het lijf zal jagen. Alleen heeft het kolossale gedrocht met een poeslief meisjesgezicht een andere droom, namelijk een beroemd actrice worden. En in een wereld waar het goed is om slecht te zijn, en slecht om goed te zijn, geeft dat natuurlijk veel problemen.

igor

Overdadig cliché
Debuterend schrijver Chris McKenna brengt met zijn Igor bewust een wereld vol clichés; het land Malaria,waarvan de bevolking door de komst van een slechterik overtuigd is dat kwaad doen goed is, wordt bewoond door veel gekke geleerden met hun gebochelde hulpjes die allen Igor heten. Met humor en een twist in het verhaal probeert hij de alom bekende wereld echter een nieuwe en verfrissende draai te geven. Dit keer is namelijk niet een gekke geleerde, maar het hulpje zèlf het hoofdpersonage dat aan de slag gaat met experimenteren. Een poging om de persoon achter het hulpje uit te diepen. Geen hoogstaand idee, maar evengoed had dit toegang kunnen bieden tot een succesvolle humoristische film, zoals de talloze grappige cliché-twists in de films van Shrek al hebben bewezen.

Regisseur Anthony Leondis (Lilo & Stitch 2), die wel brood zag in het verhaal, lijkt in eerste instantie redelijk om te gaan met de versleten beeldspraken die McKenna in zijn verhaal stopte. De kastelen die de geleerden gratis van de gemeente hebben gekregen zijn groots en dreigend, evenals de inwonende geleerden zelf. Het werk dat de gebochelde hulpjes moeten verrichten, wordt uitsluitend getoond als hun meester, zijn de handen omhoog en met kwaadaardige trots: “Pull the switch!” roept, alsof dat het enige is wat ze moeten doen. Maar doordat Leondis méér overdaad gebruikt (véél kastelen, véél gekke geleerden en véél Igors) dan dat hij al alle clichés ook dik aanzet waardoor er enige zelfspot vrij komt, verliest zijn film Igor grotendeels aan kracht. Gelukkig is daar Dr. Glickenstein die met de stem van John Cleese dat verlies enigszins weet te beperken.

De koning is dood
Met de dood van Dr.Glickenstein verdwijnt het leukste personage en kan Anthony Leondis niet meer verhullen dat zijn film, ondanks de topcast, eigenlijk maar een matige animatiefilm is. De kwaliteit van de animatie is onder gemiddeld en de personages lijken teveel op een digitalisering van de Tim Burton films A Night Before Christmas en Corpse Bride. Daarnaast is de toch al schaarse humor vaak te flauw. Dat bijvoorbeeld Igors sidekick Brain, een stel hersens op sterk water, zijn naam die hij op zijn potje schreef verkeerd heeft gespeld (Brian) is niet echt grappig.

Het verdere verloop van het verhaal is ook vrij voorspelbaar doordat er een vals spelende wetenschapper in het plot wordt gestopt die natuurlijk op de creatie van Igor aast om te winnen. Een strijd die ook nog met een nogal tenenkrommende moraal eindigt.

igor 2

Scamper
Gelukkig weet de zelfmoordkat Scamper die voorspelbaarheid en de flauwe humor wat te compenseren. Scamper is ooit door Igor teruggehaald uit de dood en onsterfelijk gemaakt. Omdat dit totaal tegen zijn zin is gebeurd, probeert hij de hele film lang zichzelf van het leven te beroven, om daarna, zoals hij zelf ook wel verwacht, weer op te staan. De man achter dit personage is Steve Buscemi en die weet met zijn droge invulling van dit karakter de gaten van de film nog enigszins op te vullen.

Anthony Leondis en schrijver Chris McKenna hadden voor ogen een film te maken waar volwassenen en kinderen smakelijk om zouden moeten lachen. Maar door het gebrek aan scherpe humor en de matige animatie vallen de zwakheden van de film erg op. En waar John Cleese nog enige redding had kunnen brengen, laten de makers juist zijn personage vroegtijdig overlijden. Igor mag ondanks die grote misser nog wel zijn momenten hebben, uiteindelijk is er te weinig overgebleven om echt van de film te kunnen houden.

Deze dvd bevat slechts enkele trailers.

Film:
gelestergelesterhalfstergrijsstergrijsster