NFF 2009: Tramontana - recensie

NFF 2009: Tramontana - recensie

Pepet Tremolls is dood, en wat er gebeurd is waardoor dat zo gekomen is, daar komen we in deze film achter.

In Cadaqués waait een wind waar menig inwoner voor vreest; de Tramontana. In dit dorpje, dat gelegen is in het noorden van Spanje, maken we kennis met Pepet Tremolls. Tremolls is een excentrieke schilder. Een man, wiens leven abrupt tot een einde komt wanneer hij op kerstavond zichzelf verhangt. Tremolls had een schoonmaakster, een hele jonge schoonmaakster zelfs. Rosa Campos de Amor was de naam van dit achtienjarige beeldschone meisje. Iedereen in het dorp had zo zijn mening over wat zich afspeelde in het huis van Tremolls als Rosa er heen ging.

tramontana 1

Wat in ieder geval duidelijk is, is dat Rosa en Pepet van elkaar houden en dat dit een ingewikkelde en verboden liefde is, mag ook wel duidelijk zijn. Dat het fatale gevolgen heeft, is ook duidelijk. Wat echter niet duidelijk is; heeft Pepet nu inderdaad zelfmoord gepleegd en om welke reden? Of is hij door een jaloerse minnaar om het leven gebracht? Wat volgt is een verhaal waar je absoluut je aandacht bij moet houden en wat vanuit verschillende perspectieven wordt belicht, maar welke is nu de juiste?

Ramón Gieling
Gieling is geen onbekende naam; waar de meeste mensen hem van zullen kennen is zijn film En Un Momento Dado, een semi-documentaire over de impact van Johan Cruijff op Catalonisch Spanje. Spanje is sowieso een land dat regelmatig terugkomt in het werk van Gieling en met deze film is de link wel overduidelijk. Alle acteurs in deze film zijn volledig Spaanstalig en ook de film is volledig op locatie opgenomen in het dorpje Cadaqués. Gieling weet een film neer te zetten waar je als kijker je aandacht volledig bij nodig hebt. Er worden meerdere verhalen verteld en Gieling laat in het midden welk verhaal nu klopt. Hierdoor blijf je als kijker achter met een gevoel dat moeilijk te omschrijven is. De film raakt je diep en laat je op sommige momenten haast schamend naar het scherm staren terwijl op het volgende moment je bij wijze van spreken in tranen uit zou kunnen barsten.

Het acteerwerk
In de twee hoofdrollen zien we Lluís Soler als Pepet Tremolls en Yohana Cobo als Rosa Campo de Amor. Beiden zijn in Spanje geen onbekende namen, maar voor ons zal vooral Yohana Cobo een bekende naam kunnen zijn. Deze beeldschone dame was eerder te zien naast Penelope Cruz in het schitterende Volver. Soler en Cobo spelen hun rol met een geweldige convictie, waarbij toch vooral Cobo schittert met haar ontzettend diverse vertolking van Rosa. Door de verschillende vertellingen, het verhaal wordt immers door meerdere personen op een andere wijze vertelt, is de rol van Rosa iedere keer weer anders, ga daar maar eens aanstaan.

tramontana 2

Tramontana is zeker geen film die iedereen zal aanspreken, het verhaal gaat niet erg snel, maar is vooral ook best ingewikkeld en krijgt geen definitief antwoord. Als kijker wordt het aan jou overgelaten om te bedenken wat er nu echt gebeurd is, en hoe Tremolls aan zijn einde is gekomen. De rode draad door het verhaal, de Tramontana, geeft net dat beetje meer en maakt de film vooral ook zeer sfeervol. Het onderwerp is uiteraard ook nog eens behoorlijk beladen. Een relatie tussen een oude man en een jong meisje van amper achttien jaar oud, daar heeft iedereen zijn mening over klaar, maar hoe je het ook wil veroordelen; door de manier waarop dit verhaal wordt gebracht, leef je toch mee met beide personages. Tramontana is een ijzersterke film, die het verdient om door een groot publiek te worden bekeken, daar werd op het Nederlands Film Festival alvast een goede voorzet op genomen, want de zaal zat bombol. Gun jezelf deze film zolang hij draait!

Film: gelestergelestergelestergelesterhalfster

Vertoningen tijdens het Nederlands Film Festival:

1 oktober 2009 20.00 uur, Filmtheater ‘t Hoogt te Utrecht