Bright Star - recensie

Bright Star - recensie

De dichter John Keats schreef het liefdesgedicht "Bright Star" voor zijn buurmeisje Fanny Brawne. Dit is het verhaal van hun liefde.

Modetips
De romatische film Bright Star vertelt het liefdesverhaal over dichter John Keats en Fanny Brawne in de laatste jaren van Keats' korte leven. Ze hebben te maken met twee valkuilen, armoede en creativiteit. De twee geliefden, gespeeld door Ben Whishaw en Abbie Cornish, ontmoeten elkaar op een zomerse dag in Hampstead in 1818 en, nadat zij hem modetips geeft, zijn ze meteen gek op elkaar.

bright star 1

Kunstuitingen
Ze kent echter al zijn arrogante vriend Charles Brown (Paul Schneider met Iers accent) voordat ze Keats überhaupt ontmoet. Hij bekritiseert haar kunst; Ms. Brawne ontwerpt namelijk kleding en dit is meteen het tweede onderwerp van de film. Bright Star gaat namelijk niet alleen maar over de liefde tussen de jonge dichter en de kledingontwerpster, hij gaat ook over de verschillende manieren waarop kunstenaars zich uiten. Brown doet neerbuigend over de kleurrijke creaties van Fanny, maar zij laat hem met scherpe tong weten dat zij, in tegenstelling tot hem, er wel geld mee verdient.

Visualisatie
Naast deze opmerking speelt geld ook op een andere manier een rol. Keats sterft namelijk vroeg in zijn leven in Italië, arm en ver van zijn geliefde, doch zijn dood speelt maar een kleine rol in Campion's werk. Het is een liefdesverhaal, maar het laat ook zien hoe de creativiteit van de dichter en de kledingontwerpster tot stand komen en dat doet Campion door gebruik te maken van de mooie gekleurde tuin, waar de Brawne zusjes spelen, en het sombere huis van Brown en Keats. De kleurrijke creaties van Brawne en de melancholische gedichten van Keats vinden daarin hun oorsprong.

Gedichten van Keats
Een aantal werken van Keats worden in deze film geciteerd, maar dat haalt het verhaal absoluut niet onderuit. Integendeel, het duistere werk vormt een mooi contrast tegenover de heldere wereld waarin Fanny leeft. De mensen die al bekend zijn met het werk van Keats zullen blij verrast worden door de toepassing van zijn gedichten, of zoals Brown zegt: "Much as I loved him, I never knew how closely he was wound about my heart."

bright star 2

Casting
Dit is het beste werk van de jonge Abbie Cornish (Candy, Stop-Loss) tot nu toe. Campion laat haar vaak spelen in een nevelig licht, waardoor haar simpele, natuurlijke schoonheid naar buiten komt, maar als ze dan in de kamer met vlinders aan het spelen is met haar jongere zusje Toonts (Edie Martin) laten de regisseur en de actrice de levendigheid en de elegantie zien van jeugdige liefde. En hoewel de verlegen Ben Whishaw (Perfume, Brideshead Revisited) dé aangewezen persoon is voor de rol van de in zichzelf gekeerde Keats, past Paul Schneider's Ierse sloeber beter bij Cornish. Hij zet een complete schoft neer, die op akelige manieren wedijvert met Brawne om de aandacht van Keats.

Bright Star zal niet veel mensen koud laten. Keats zegt in de film dat een dichter slechts een omhulsel is, maar door het citeren van sommige gedichten en de manier waarop de regisseur gebruik heeft gemaakt van het landschap en de emoties van de acteurs heb je het gevoel dat je toch even in dat omhulsel hebt gekeken. Jane Campion wist precies waar ze mee bezig was en dat is het succes van deze film.

Film: gelestergelestergelestergelestergrijsster

Titel: Bright Star bright star
Genre: Drama, Historisch