Violent Cop - dvd recensie

Violent Cop - dvd recensie

Rechercheur Azuma (Takeshi Kitano) is een roekeloze politieagent, die alle regels overtreedt om een drugssyndicaat in Japan te ontmantelen.

Regie debuut
Twintig jaar geleden werd steracteur Takeshi Kitano in één klap berucht en bekend als regisseur, door een onorthodoxe en gewelddadige film te maken. Na Violent Cop regisseerde Kitano onder andere Hana-bi, Zatoichi en Dolls. Violent Cop was oorspronkelijk bedoeld als komedie. Maar Kitano, toen vooral bekend als komedie acteur, nam de regie over en wilde proberen een serieus politiedrama te maken. Hij wilde zijn mogelijkheden als acteur verbreden en niet meer alleen voor komedies worden gecast.

violent cop 1

Violent Cop is een film met een flinterdunne verhaallijn. Rechercheur Azuma moet een aantal drugsgerelateerde moorden zien op te lossen. Hij komt erachter dat het drugssyndicaat dat achter de moorden zit connecties heeft binnen het politiedepartement. Terwijl hij probeert de zaak op zijn eigen manier op te lossen moet Azuma ook voor zijn depressieve zus zien te zorgen. Wanneer zijn zus ontvoerd wordt en zijn vriend en collega Iwaki vermoord wordt, breekt Azuma alle regels om gerechtigheid te krijgen.

Smerige smeris
Azuma is een Dirty Harry-achtige agent. Hij luistert niet naar zijn meerdere en lost penibele situaties op zijn eigen manier op. Tenminste als hij een oplossing heeft. Azuma lijkt namelijk meer problemen te creëren dan op te lossen. Dit maakt het ook moeilijk om sympathie voor hem te krijgen. De ene scène is hij een doortastende politieagent die opkomt voor de gewone mens en een scène later faalt hij hopeloos in het beschermen van zijn naasten.

Voor sommigen zal Violent Cop wellicht overkomen als een trage film. Spanning wordt lang opgebouwd en scènes lijken soms lang te duren. Maar wat Kitano probeert te doen is zijn publiek te verrassen. In rustige scènes slaat Kitano genadeloos hard toe door het geweld opeens expliciet in beeld te brengen. Het geweld en de film krijgen hun kracht door de willekeur die ze lijken te hebben. Dit komt doordat er weinig achtergrondinformatie naar voren komt, die de motivaties van de karakters uitleggen. Kitano springt überhaupt veel in de tijd zonder uit te leggen hoe we daar gekomen zijn. Deze onorthodoxe manier van filmen zorgt ervoor dat er een constante dreiging is van geweld. Hoewel de uitkomst van de film onvermijdelijk is, blijft de film fascinerend om te kijken door de ongemakkelijke sfeer die gecreëerd wordt.

Kitano's Azuma
Naast een keiharde politiefilm is Violent Cop ook een bijna poëtische film, met mooie lange shots, originele camerahoeken en boeiende karakters. Takeshi Kitano is uitstekend als onorthodoxe politieagent, hij zorgt er voor dat je als publiek geen grip krijgt op zijn personage. Hoe meedogenloos Kitano's karakter ook is, je begint er naarmate de film vordert toch enige sympathie voor te krijgen. Dat komt omdat Azuma aan de ene kant bewonderenswaardig taai is en aan de andere kant ook zwakte kent, vooral als blijkt dat hij probeert voor zijn verwarde zus te zorgen.

violent cop 2

Ondanks een weinig origineel verhaal, weet Kitano het publiek constant alert te houden door verrassend uit de hoek te komen. Het expliciete geweld zal wellicht niet voor iedereen zijn, maar het zorgt ervoor dat je als publiek inziet dat Azuma's acties wel degelijk vervelende consequenties kunnen hebben. Verder is het mooi dat er eindelijk een fatsoenlijke Nederlandse uitgave is van deze film. Ook al zet ik wel mijn vraagtekens bij de correctheid van de ondertiteling. Op sommige momenten lijken de tekst niet overeen te komen met wat er te zien is. Helaas is mijn Japans nog niet zo goed dat ik dit ook kan bewijzen. Overigens stoort het niet. In elk geval zorgt de originele invulling van een standaard verhaal ervoor dat deze Japanse misdaadfilm meer dan de moeite waard is.

Extra’s
Naast enkele trailers, is er een boekje met tekst en uitleg over de film.

Film: gelestergelestergelestergrijsstergrijsster